Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Toke Bjerregaard

Sociale identitetsprocesser som barriere for udbyttet af fælles koncernsprog i den internationale organisation

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Institut for Ledelse
  • Centre for Organizational Renewal and Evolution (CORE)

Internationaliseringen indebærer, at danske virksomheder skal lede aktiviteter på tværs af geografiske, organisatoriske, kulturelle og sproglige grænser. Denne artikel redegør for nogle af de ledelsesmæssige problemstillinger, som er forbundet med bestræbelserne på at lede mangfoldige, vidensintensive virksomheder gennem indførsel af et fælles virksomhedssprog som engelsk. Artiklen er baseret på en undersøgelse af en række danske virksomheder, for hvilke internationalisering er en væsentlig udfordring. Undersøgelsen viser, at bestræbelser på  at standardisere sprogbrugen i nogle situationer flytter ledelsens opmærksomhed væk fra sociale barrierer for kommunikation såsom gruppe- og identitetsdannelse. Ved inddragelse af perspek tiver til belysning af social identitetsdannelse beskriver artiklen, hvordan ledelsen i danske virksomheder kan forstå og arbejde med identitet som en dynamisk proces og derigennem nedtone sociale grupperingsprocesser baseret på nationalitet.

 

OriginalsprogDansk
TidsskriftLedelse og Erhvervsoekonomi
Vol/bind72
Nummer2
Sider (fra-til)91-98
Antal sider8
ISSN0902-3704
StatusUdgivet - 2008

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 42555