DPU

Aarhus Universitets segl

Thilde Juul-Wiese

Når pædagogiske ideer rejser med lærerstuderende i udlandspraktik

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Når pædagogiske ideer rejser med lærerstuderende i udlandspraktik. / Juul-Wiese, Thilde; Adriansen, Hanne Kirstine.

I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Nr. 3, 09.2019, s. 44-54.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{6e3536bacc8148c8bb10a03dce26751b,
title = "N{\aa}r p{\ae}dagogiske ideer rejser med l{\ae}rerstuderende i udlandspraktik",
abstract = "Med udgangspunkt i tre m{\aa}neders etnografisk feltarbejde blandt danske l{\ae}rerstuderende i praktik i Filippinerne unders{\o}ger vi i denne artikel, hvordan p{\ae}dagogiske ideer rejser med de l{\ae}rerstuderende b{\aa}de til og hjem fra Filippinerne. Et m{\aa}l i den danske l{\ae}reruddannelse er, at de l{\ae}rerstuderende skal forberedes til give deres fremtidige undervisning et globalt perspektiv, s{\aa}ledes at deres elever kan opn{\aa} ”interkulturel kompetence”. At g{\o}re det nemmere at tage et praktikophold i udlandet har v{\ae}ret en af m{\aa}derne at opn{\aa} m{\aa}let om at uddanne l{\ae}rere, som er i stand til at give deres undervisning et globalt perspektiv. Praktik i udlandet er kort sagt et middel til at internationalisere videreg{\aa}ende uddannelser. De seneste {\aa}r har der v{\ae}ret en stigende interesse for ”spatial theories” og herunder for ”mobilities of knowledge” inden for den internationale uddannelsesforskning. Med dette som teoretisk udgangspunkt analyserer vi, hvordan p{\ae}dagogiske ideer rejser med og gennem danske l{\ae}rerstuderendes praktik i udlandet: Hvad sker der i m{\o}det mellem filippinske l{\ae}rere og danske praktikanter? Hvilke form{\aa}l har de involverede p{\ae}dagogiske akt{\o}rer med opholdene? Og hvordan rejser p{\ae}dagogiske ideer gennem s{\aa}danne praktikker?Det empiriske udgangspunkt er forberedelserne i Danmark og det efterf{\o}lgende praktikophold i Filippinerne, som en gruppe tredje{\aa}rs l{\ae}rerstuderende fra en k{\o}benhavnsk professionsh{\o}jskole gennemf{\o}rte. Flere af informanterne udtrykte, at de var rejst til Filippinerne for at opleve ”en helt anden m{\aa}de at undervise p{\aa}”. De studerende ville alts{\aa} gerne opleve nye eller anderledes p{\ae}dagogiske ideer, men det skulle vise sig, at de ikke var s{\ae}rlig interesserede i at implementere disse p{\ae}dagogiske ideer i deres egen undervisning i Filippinerne, ej heller var de interesserede i at bringe nye p{\ae}dagogiske ideer med hjem. Gennem kvalitative interviews med de l{\ae}rerstuderende blev det tydeligt, at de havde klare forventninger til og ideer om at skulle l{\ae}re de filippinske l{\ae}rere noget om den ”gode m{\aa}de” at undervise p{\aa}, f.eks. gennem at introducere gruppearbejde. Ergo skulle de p{\ae}dagogiske ideer rejse {\'e}n vej: Fra Danmark til Filippinerne. Til at illustrere de danske l{\ae}rerstuderendes fors{\o}g p{\aa} at implementere ”danske” undervisningsmetoder, tr{\ae}kkes eksempler frem, der viser, hvordan de studerende {\o}nskede at udvide de filippinske l{\ae}reres undervisningsforst{\aa}else ved at introducere metoder, som de studerende opfattede som danske. I sidste del af analysen viser vi, hvilke p{\ae}dagogiske ideer de l{\ae}rerstuderende rejser tilbage til Danmark med.",
keywords = "Mobilitet, geografiske forestillinger, praktik, l{\ae}reruddannelse, Internationalisering af uddannelser, Videreg{\aa}ende uddannelse, Internationalisering/globalisering, L{\ae}reruddannelsen",
author = "Thilde Juul-Wiese and Adriansen, {Hanne Kirstine}",
year = "2019",
month = sep,
language = "Dansk",
pages = "44--54",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Når pædagogiske ideer rejser med lærerstuderende i udlandspraktik

AU - Juul-Wiese, Thilde

AU - Adriansen, Hanne Kirstine

PY - 2019/9

Y1 - 2019/9

N2 - Med udgangspunkt i tre måneders etnografisk feltarbejde blandt danske lærerstuderende i praktik i Filippinerne undersøger vi i denne artikel, hvordan pædagogiske ideer rejser med de lærerstuderende både til og hjem fra Filippinerne. Et mål i den danske læreruddannelse er, at de lærerstuderende skal forberedes til give deres fremtidige undervisning et globalt perspektiv, således at deres elever kan opnå ”interkulturel kompetence”. At gøre det nemmere at tage et praktikophold i udlandet har været en af måderne at opnå målet om at uddanne lærere, som er i stand til at give deres undervisning et globalt perspektiv. Praktik i udlandet er kort sagt et middel til at internationalisere videregående uddannelser. De seneste år har der været en stigende interesse for ”spatial theories” og herunder for ”mobilities of knowledge” inden for den internationale uddannelsesforskning. Med dette som teoretisk udgangspunkt analyserer vi, hvordan pædagogiske ideer rejser med og gennem danske lærerstuderendes praktik i udlandet: Hvad sker der i mødet mellem filippinske lærere og danske praktikanter? Hvilke formål har de involverede pædagogiske aktører med opholdene? Og hvordan rejser pædagogiske ideer gennem sådanne praktikker?Det empiriske udgangspunkt er forberedelserne i Danmark og det efterfølgende praktikophold i Filippinerne, som en gruppe tredjeårs lærerstuderende fra en københavnsk professionshøjskole gennemførte. Flere af informanterne udtrykte, at de var rejst til Filippinerne for at opleve ”en helt anden måde at undervise på”. De studerende ville altså gerne opleve nye eller anderledes pædagogiske ideer, men det skulle vise sig, at de ikke var særlig interesserede i at implementere disse pædagogiske ideer i deres egen undervisning i Filippinerne, ej heller var de interesserede i at bringe nye pædagogiske ideer med hjem. Gennem kvalitative interviews med de lærerstuderende blev det tydeligt, at de havde klare forventninger til og ideer om at skulle lære de filippinske lærere noget om den ”gode måde” at undervise på, f.eks. gennem at introducere gruppearbejde. Ergo skulle de pædagogiske ideer rejse én vej: Fra Danmark til Filippinerne. Til at illustrere de danske lærerstuderendes forsøg på at implementere ”danske” undervisningsmetoder, trækkes eksempler frem, der viser, hvordan de studerende ønskede at udvide de filippinske læreres undervisningsforståelse ved at introducere metoder, som de studerende opfattede som danske. I sidste del af analysen viser vi, hvilke pædagogiske ideer de lærerstuderende rejser tilbage til Danmark med.

AB - Med udgangspunkt i tre måneders etnografisk feltarbejde blandt danske lærerstuderende i praktik i Filippinerne undersøger vi i denne artikel, hvordan pædagogiske ideer rejser med de lærerstuderende både til og hjem fra Filippinerne. Et mål i den danske læreruddannelse er, at de lærerstuderende skal forberedes til give deres fremtidige undervisning et globalt perspektiv, således at deres elever kan opnå ”interkulturel kompetence”. At gøre det nemmere at tage et praktikophold i udlandet har været en af måderne at opnå målet om at uddanne lærere, som er i stand til at give deres undervisning et globalt perspektiv. Praktik i udlandet er kort sagt et middel til at internationalisere videregående uddannelser. De seneste år har der været en stigende interesse for ”spatial theories” og herunder for ”mobilities of knowledge” inden for den internationale uddannelsesforskning. Med dette som teoretisk udgangspunkt analyserer vi, hvordan pædagogiske ideer rejser med og gennem danske lærerstuderendes praktik i udlandet: Hvad sker der i mødet mellem filippinske lærere og danske praktikanter? Hvilke formål har de involverede pædagogiske aktører med opholdene? Og hvordan rejser pædagogiske ideer gennem sådanne praktikker?Det empiriske udgangspunkt er forberedelserne i Danmark og det efterfølgende praktikophold i Filippinerne, som en gruppe tredjeårs lærerstuderende fra en københavnsk professionshøjskole gennemførte. Flere af informanterne udtrykte, at de var rejst til Filippinerne for at opleve ”en helt anden måde at undervise på”. De studerende ville altså gerne opleve nye eller anderledes pædagogiske ideer, men det skulle vise sig, at de ikke var særlig interesserede i at implementere disse pædagogiske ideer i deres egen undervisning i Filippinerne, ej heller var de interesserede i at bringe nye pædagogiske ideer med hjem. Gennem kvalitative interviews med de lærerstuderende blev det tydeligt, at de havde klare forventninger til og ideer om at skulle lære de filippinske lærere noget om den ”gode måde” at undervise på, f.eks. gennem at introducere gruppearbejde. Ergo skulle de pædagogiske ideer rejse én vej: Fra Danmark til Filippinerne. Til at illustrere de danske lærerstuderendes forsøg på at implementere ”danske” undervisningsmetoder, trækkes eksempler frem, der viser, hvordan de studerende ønskede at udvide de filippinske læreres undervisningsforståelse ved at introducere metoder, som de studerende opfattede som danske. I sidste del af analysen viser vi, hvilke pædagogiske ideer de lærerstuderende rejser tilbage til Danmark med.

KW - Mobilitet

KW - geografiske forestillinger

KW - praktik

KW - læreruddannelse

KW - Internationalisering af uddannelser

KW - Videregående uddannelse

KW - Internationalisering/globalisering

KW - Læreruddannelsen

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 44

EP - 54

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -