Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Når pædagogiske ideer rejser med lærerstuderende i udlandspraktik. / Juul-Wiese, Thilde; Adriansen, Hanne Kirstine.
I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Nr. 3, 09.2019, s. 44-54.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
}
TY - JOUR
T1 - Når pædagogiske ideer rejser med lærerstuderende i udlandspraktik
AU - Juul-Wiese, Thilde
AU - Adriansen, Hanne Kirstine
PY - 2019/9
Y1 - 2019/9
N2 - Med udgangspunkt i tre måneders etnografisk feltarbejde blandt danske lærerstuderende i praktik i Filippinerne undersøger vi i denne artikel, hvordan pædagogiske ideer rejser med de lærerstuderende både til og hjem fra Filippinerne. Et mål i den danske læreruddannelse er, at de lærerstuderende skal forberedes til give deres fremtidige undervisning et globalt perspektiv, således at deres elever kan opnå ”interkulturel kompetence”. At gøre det nemmere at tage et praktikophold i udlandet har været en af måderne at opnå målet om at uddanne lærere, som er i stand til at give deres undervisning et globalt perspektiv. Praktik i udlandet er kort sagt et middel til at internationalisere videregående uddannelser. De seneste år har der været en stigende interesse for ”spatial theories” og herunder for ”mobilities of knowledge” inden for den internationale uddannelsesforskning. Med dette som teoretisk udgangspunkt analyserer vi, hvordan pædagogiske ideer rejser med og gennem danske lærerstuderendes praktik i udlandet: Hvad sker der i mødet mellem filippinske lærere og danske praktikanter? Hvilke formål har de involverede pædagogiske aktører med opholdene? Og hvordan rejser pædagogiske ideer gennem sådanne praktikker?Det empiriske udgangspunkt er forberedelserne i Danmark og det efterfølgende praktikophold i Filippinerne, som en gruppe tredjeårs lærerstuderende fra en københavnsk professionshøjskole gennemførte. Flere af informanterne udtrykte, at de var rejst til Filippinerne for at opleve ”en helt anden måde at undervise på”. De studerende ville altså gerne opleve nye eller anderledes pædagogiske ideer, men det skulle vise sig, at de ikke var særlig interesserede i at implementere disse pædagogiske ideer i deres egen undervisning i Filippinerne, ej heller var de interesserede i at bringe nye pædagogiske ideer med hjem. Gennem kvalitative interviews med de lærerstuderende blev det tydeligt, at de havde klare forventninger til og ideer om at skulle lære de filippinske lærere noget om den ”gode måde” at undervise på, f.eks. gennem at introducere gruppearbejde. Ergo skulle de pædagogiske ideer rejse én vej: Fra Danmark til Filippinerne. Til at illustrere de danske lærerstuderendes forsøg på at implementere ”danske” undervisningsmetoder, trækkes eksempler frem, der viser, hvordan de studerende ønskede at udvide de filippinske læreres undervisningsforståelse ved at introducere metoder, som de studerende opfattede som danske. I sidste del af analysen viser vi, hvilke pædagogiske ideer de lærerstuderende rejser tilbage til Danmark med.
AB - Med udgangspunkt i tre måneders etnografisk feltarbejde blandt danske lærerstuderende i praktik i Filippinerne undersøger vi i denne artikel, hvordan pædagogiske ideer rejser med de lærerstuderende både til og hjem fra Filippinerne. Et mål i den danske læreruddannelse er, at de lærerstuderende skal forberedes til give deres fremtidige undervisning et globalt perspektiv, således at deres elever kan opnå ”interkulturel kompetence”. At gøre det nemmere at tage et praktikophold i udlandet har været en af måderne at opnå målet om at uddanne lærere, som er i stand til at give deres undervisning et globalt perspektiv. Praktik i udlandet er kort sagt et middel til at internationalisere videregående uddannelser. De seneste år har der været en stigende interesse for ”spatial theories” og herunder for ”mobilities of knowledge” inden for den internationale uddannelsesforskning. Med dette som teoretisk udgangspunkt analyserer vi, hvordan pædagogiske ideer rejser med og gennem danske lærerstuderendes praktik i udlandet: Hvad sker der i mødet mellem filippinske lærere og danske praktikanter? Hvilke formål har de involverede pædagogiske aktører med opholdene? Og hvordan rejser pædagogiske ideer gennem sådanne praktikker?Det empiriske udgangspunkt er forberedelserne i Danmark og det efterfølgende praktikophold i Filippinerne, som en gruppe tredjeårs lærerstuderende fra en københavnsk professionshøjskole gennemførte. Flere af informanterne udtrykte, at de var rejst til Filippinerne for at opleve ”en helt anden måde at undervise på”. De studerende ville altså gerne opleve nye eller anderledes pædagogiske ideer, men det skulle vise sig, at de ikke var særlig interesserede i at implementere disse pædagogiske ideer i deres egen undervisning i Filippinerne, ej heller var de interesserede i at bringe nye pædagogiske ideer med hjem. Gennem kvalitative interviews med de lærerstuderende blev det tydeligt, at de havde klare forventninger til og ideer om at skulle lære de filippinske lærere noget om den ”gode måde” at undervise på, f.eks. gennem at introducere gruppearbejde. Ergo skulle de pædagogiske ideer rejse én vej: Fra Danmark til Filippinerne. Til at illustrere de danske lærerstuderendes forsøg på at implementere ”danske” undervisningsmetoder, trækkes eksempler frem, der viser, hvordan de studerende ønskede at udvide de filippinske læreres undervisningsforståelse ved at introducere metoder, som de studerende opfattede som danske. I sidste del af analysen viser vi, hvilke pædagogiske ideer de lærerstuderende rejser tilbage til Danmark med.
KW - Mobilitet
KW - geografiske forestillinger
KW - praktik
KW - læreruddannelse
KW - Internationalisering af uddannelser
KW - Videregående uddannelse
KW - Internationalisering/globalisering
KW - Læreruddannelsen
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 44
EP - 54
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 3
ER -