Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med et PhD projekt, der har den foreløbige titel ‘Cultures of care within communities of children – envisioning future directions for caring education’. Det overordnede formål med projektet at begrebssætte fænomenet ’omsorgskulturer i børnefællesskaber’, mens jeg undersøger, hvordan denne begrebssætning både kan udvikles i tæt samarbejde med, og understøtte forandringer af, pædagogisk praksis i den danske folkeskole.
Gennem et tæt praksisforandrende forskningssamarbejde med en folkeskolelærer og 22 børn i samme 2.-klasse, har udviklingen af teori og praksis gået hånd i hånd i 15 måneder fra september 2021 til december 2022. I løbet af disse 15 måneder har jeg lavet deltagerobservationer på tværs af børnenes skolelivskontekster, lavet interview med børnene, og endelig udviklet et interventionsframework i samarbejde med læreren. Formålet med dette framework er at understøtte udviklingen af omsorgskulturer blandt børn i fællesskaber.
Teoretisk er projektet inspireret af en række forskningstraditioner inden for kulturhistorisk og kritisk psykologi, herunder Tysk-Skandinavisk kritisk psykologi, Transformative Activist Stance, Kulturhistorisk virksomhedsteori og Kulturpsykologi. Derudover inddrager jeg også den filosofiske tradition inden for moralfilosofien med tilnavnet ”Ethics of Care”.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
cand.psych.
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 2 Igangværende
-
ENGAGE (dis)engaging children and young people
Berisha, T. (Deltager), Borring, C. G. (Deltager), Carlsson, M. S. (Deltager), Gylling-Andersen, T. (Deltager), Khawaja, I. (Deltager), Skaaning Knage, F. (Deltager), Kousholt, D. (Projektkoordinator), Madsen, C. D. (Deltager), Mørck, L. L. (Deltager), Stilling Olesen, J. (Deltager), Primdahl, N. L. (Projektkoordinator), Rasmussen, P. (Deltager), Simovska, V. (Deltager) & Søndergaard, D. M. (Deltager)
01/08/2022 → 01/08/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Indvikling
Nissen, M. (PI), Keis, M. K. B. (Deltager), Kousholt, K. B. (Deltager), Kousholt, D. (Deltager), Gylling-Andersen, T. (Deltager), Bank, M. (Deltager), Friis, T. (Deltager), Pasgaard, J. (Deltager), Tobias-Renstrøm, S. (Deltager), Busch Jensen, P. (Deltager), Pedersen, S. E. (Deltager), Barington, K. (Deltager), Jensen, T. B. (Deltager), Valeur, M. V. (Deltager), Waleng, S. (Deltager), Sander, O. (Deltager), Hougaard, N. (Deltager), Beck, E. R. (Deltager), Rasmussen, O. V. (Deltager) & Sieland, S. S. (Deltager)
01/08/2021 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
- 4 Tidsskriftartikel
-
Developing theory by engaging in collaborative transformations of educational practice
Gylling-Andersen, T., sep. 2024, I: European Journal of Psychology of Education. 39, 3, s. 2719-2738 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil1 Citationer (Scopus) -
Kan implementeringen af demokratiske, æstetiske processer i danskundervisningen være medierende for udviklingsbevægelser i børnefællesskaber?
Gylling-Andersen, T., 2021, I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 58, 4Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Om tilblivelsen af en trivselsintervention i den danske folkeskole - et opgør med standardiserede tilgange
Gylling-Andersen, T., 2021, I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 58, 3Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Cultivating Cultures of Care within Communities of Children in Schools – Exploring the Interdependence of Children’s Collective and Individual Development
Gylling-Andersen, T., 2025, (E-pub / Early view) I: Human Arenas. 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Hvordan understøtter man omsorgskulturer blandt børn i fællesskaber? Case-eksempler fra et interventionsudviklende forskningsprojekt i tæt samarbejde med praksis
Gylling-Andersen, T. (Foredragsholder)
9 apr. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Affectivity and Transformative Agency
Nissen, M. (Chair person), Kousholt, D. (Arrangør), Gylling-Andersen, T. (Arrangør) & Vianna, E. (Taler)
8 mar. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus