Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Susana S. Fernández er professor i fremmedsprogspædagogik ved Afdeling for Tysk og Romanske Sprog, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet. Hun er forperson for Uddannelsesrådet og leder af den sproglige faggruppe på det Teoretiske Pædagogikum for Gymnasielærere i Danmark. Hun er med-leder af forskningsprogrammet Sprog og Kommunikation og leder af forskningsenheden Sprogtilegnelse og -didaktik ved Aarhus Universitet.
Arbejdsområder
Susana S.Fernández’ forskningsområder omfatter fremmedsprogs- og andetsprogspædagogik, med særligt fokus på interkulturel semantik og pragmatik, grammatikundervisning og lærerkognition. Hun forsker desuden i forskellige aspekter af spansk lingvistik. Hun er PI for det Velux-finansierede forskningsprojekt ”Når dansk bliver til. Interkulturel Pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog”.
Emneord
- Korpuslingvistik
- spansk
- Spansk i Syd- og Nordamerika
- Spansk semantik (betydningslære)
- Spansk sprogtilegnelse
- Sprogundervisning
Fagområder
- fremmedsprogsdidaktik
- andetsprogsdidaktik
- interkulturel semantik og pragmatik
- spansk lingvistik
- grammatikundervisning
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Når dansk bliver til
Fernández, S. S. (PI), Levisen, C. (CoPI), Sadow, L. (Deltager), Rasmussen, A. M. (Deltager) & Rørbæk, N. (Deltager)
01/02/2023 → 31/07/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
-
Emancipatory Ethnopragmatics
Fernández, S. S. (Deltager) & Levisen, C. (Ansøger)
01/08/2016 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ethnopragmatics for Intercultural Competence (EPIC): Bringing culture, values and communicative styles to the language classroom
Fernández, S. S. (Ansøger)
01/08/2016 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Det Interkulturelle Arbejdsliv: Sprog, værdier, samarbejde (DIA)
Fernández, S. S. (Ansøger)
01/02/2016 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
¿Es nuestra enseñanza tan comunicativa como creemos?
Fernández, S. S., 2024, I: Rodrigo. Informationer fra Spansklærerforeningen.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling
-
13 sprogfolk advarer mod forslag om at droppe tysk og fransk
Gregersen, A. S., Hansen, C. F., Nielsen, C. Ø., von Holst-Pedersen, J., Kjærbæk, L., Rahn, L., Krogager Andersen, L., Jensen, N. H., Hannibal Jensen, S., Gaarsmand, S., Löbl, S. K. & Fernández, S. S., jan. 2024, I: Skolemonitor.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Kommentar/debat/letter to the editor › Formidling
-
A new approach to teaching intercultural pragmatics: using minimal languages in the language classroom
Fernández, S. S. & Sadow, L., 2024, (Accepteret/In press) Alla språk i skolan – perspektiv på språkundervisning.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Cómo analizar las representaciones culturales en manuales de español desde perspectivas transnacionales y decoloniales
Risager, K. & Fernández, S. S., 2024, I: Journal of Spanish Language Teaching.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Dekoloniale perspektiver i læremidler: En casestudie i spansk
Fernández, S. S. & Risager, K., 2024, (Accepteret/In press) I: Sprogforum.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Research in the Making: Adventures in project development
Fernández, S. S. (Foredragsholder)
9 okt. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Seminar med Prof. Cliff Goddard - The semantics of 'art'
Fernández, S. S. (Arrangør)
4 okt. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Nye tendenser i fremmedsprogsdidaktik vedr. centrale aspekter af kommunikativ undervisning
Fernández, S. S. (Foredragsholder)
2 okt. 2024Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Enjoyment and Anxiety in Teaching Chinese in Nordic Countries: A Qualitative Content Analysis of Teacher Psychology by Prof. Guowen Shang
Fernández, S. S. (Arrangør) & Zhang, C. (Arrangør)
1 okt. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Globe (Tidsskrift)
Fernández, S. S. (Fagfællebedømmer)
okt. 2024Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Priser
-
To-årigt post-doc stipendium med projekt: "Kognitivt baseret grammatikundervisning på videregående fremmedsprogsstudier"
Fernandez, S. S. (Modtager), 1 aug. 2007
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
-
Velux fonden stipendium
Fernandez, S. S. (Modtager) & Levisen, C. (Modtager), 2022
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
Presse/medier
-
Professor om sprogundervisning i gymnasiet: Vi er ikke helt i mål
06/12/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
11 forskere: Fødekæden fra folkeskolen til de sproglige professioner er brudt sammen
14/11/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
-