Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Susana S. Fernández er professor i fremmedsprogspædagogik ved Afdeling for Tysk og Romanske Sprog, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet. Hun er forperson for Uddannelsesrådet og leder af den sproglige faggruppe på det Teoretiske Pædagogikum for Gymnasielærere i Danmark. Hun er med-leder af forskningsprogrammet Sprog og Kommunikation og leder af forskningsenheden Sprogtilegnelse og -didaktik ved Aarhus Universitet.
Arbejdsområder
Susana S.Fernández’ forskningsområder omfatter fremmedsprogs- og andetsprogspædagogik, med særligt fokus på interkulturel semantik og pragmatik, grammatikundervisning og lærerkognition. Hun forsker desuden i forskellige aspekter af spansk lingvistik. Hun er PI for det Velux-finansierede forskningsprojekt ”Når dansk bliver til. Interkulturel Pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog”.
Emneord
- Korpuslingvistik
- spansk
- Spansk i Syd- og Nordamerika
- Spansk semantik (betydningslære)
- Spansk sprogtilegnelse
- Sprogundervisning
Fagområder
- fremmedsprogsdidaktik
- andetsprogsdidaktik
- interkulturel semantik og pragmatik
- spansk lingvistik
- grammatikundervisning
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Sustainable Language Education
Andersen, L. K. (PI), Fernández, S. S. (Deltager), Daugaard, L. M. (Deltager) & Rahn, L. (Deltager)
01/04/2025 → 03/08/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Når dansk bliver til
Fernández, S. S. (PI), Levisen, C. (CoPI), Sadow, L. (Deltager), Rasmussen, A. M. (Deltager) & Rørbæk, N. (Deltager)
01/02/2023 → 31/07/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
-
Emancipatory Ethnopragmatics
Fernández, S. S. (Deltager) & Levisen, C. (Ansøger)
01/08/2016 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ethnopragmatics for Intercultural Competence (EPIC): Bringing culture, values and communicative styles to the language classroom
Fernández, S. S. (Ansøger)
01/08/2016 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
A new approach to teaching intercultural pragmatics: using minimal languages in the language classroom
Fernández, S. S. & Sadow, L., 2025, Alla språk i skolan : perspektiv på språkundervisning. Ackermann-Boström, C., Hellqvist, B. & Håkansson Ramberg, M. (red.). Uppsala: Uppsala university, s. 57-70 (Studia Didactica Upsaliensia, Bind 16).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
Developing pragmatic competence in a second language: An adult migrant learner perspective
Fernández, S. S., Sadow, L. & Rasmussen, A. M., 2025, (Afsendt) I: Nordic Journal of Language Teaching and Learning.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Har kommunikativ sprogundervisning en fremtid i skolen? Ja, siger skolens kommende sproglærere!
balle, S. H., Olsen, M., Andersen, L. K., Fernández, S. S., Gregersen, A. S. & Hansen, C. F., 2025, I: Sproglaereren.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
¿Es nuestra enseñanza tan comunicativa como creemos?
Fernández, S. S., 2024, I: Rodrigo. Informationer fra Spansklærerforeningen.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling
-
13 sprogfolk advarer mod forslag om at droppe tysk og fransk
Gregersen, A. S., Hansen, C. F., Nielsen, C. Ø., von Holst-Pedersen, J., Kjærbæk, L., Rahn, L., Krogager Andersen, L., Jensen, N. H., Hannibal Jensen, S., Gaarsmand, S., Löbl, S. K. & Fernández, S. S., jan. 2024, I: Skolemonitor.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Kommentar/debat/letter to the editor › Formidling
Aktiviteter
-
Sommerseminar for Forskningsprogrammet Sprog og Kommunikation 2025
Fernández, S. S. (Arrangør) & Schoonderbeek Hansen, I. (Arrangør)
13 jun. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Et lærerkognitionsstudium om grammatikdidaktik i gymnasiets sprogfag
Fernández, S. S. (Foredragsholder)
13 jun. 2025Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Interact-LLM seminar
Fernández, S. S. (Deltager)
12 jun. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Coping with set phrases for interaction in an online Danish learning resource for adult migrants
Sadow, L. (Oplægsholder), Rasmussen, A. M. (Oplægsholder) & Fernández, S. S. (Oplægsholder)
21 maj 2025Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Europhras 2025
Fernández, S. S. (Deltager)
19 maj 2025 → 22 maj 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Priser
-
To-årigt post-doc stipendium med projekt: "Kognitivt baseret grammatikundervisning på videregående fremmedsprogsstudier"
Fernandez, S. S. (Modtager), 1 aug. 2007
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
-
Velux fonden stipendium
Fernandez, S. S. (Modtager) & Levisen, C. (Modtager), 2022
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
Presse/medier
-
Professor om sprogundervisning i gymnasiet: Vi er ikke helt i mål
06/12/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
11 forskere: Fødekæden fra folkeskolen til de sproglige professioner er brudt sammen
14/11/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
-