20022024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Forskning

Jeg er national forskningsleder på den internationale læseundersøgelse PIRLS, som undersøger elevers læsning i 4. klasse. Derudover er jeg optaget af, hvordan omverdenen kan integreres i undervisning gennem den såkaldte scenariedidaktik. Og herunderunder interesserer jeg mig for it og teknologi, multimodalitet og lærerkompetenceudvikling.

Profil

Jeg er oprindeligt uddannet folkeskolelærer med linjefag i fransk og musik (1998) og senere dansk (2001). Jeg er cand.pæd. i didaktik dansk (2009) og har skrevet ph.d. om lærerkompetebnceudvikling, scenariedidtik og it (2015).  Har arbejdet som folkeskolelærer 1998-2010, som adjunkt, timelærer og lektor opå læreruddannelsen (2010-2012 og 2016-2019). Er forfatter til og konsulent på en række læremidler både analogt og didgitalt til primært dansk i grundskolen. Se mere på www.simon-skov-fougt.dk 

Samarbejder og Formidling

Jeg samarbejder bredt med både danske og udenlandske universiteter, dels om læsning, dels om scenariedidaktik. Aktuelt samarbejder jeg med Rudersdal Kommune om en undersøgelse af udviklingen af læselyst i grundskolen.

Undervisning

Jeg underviser primært på kandidatuddannelsen i didaktik, dansk, og vejleder ph.d.-studerenede

Emneord

  • It og læring
  • Efteruddannelse
  • Computer
  • It-pædagogik og -didaktik
  • Folkeskolen
  • Børns læsning

Fagområder

  • Læsning
  • Multimodalitet
  • Scenariedidaktik
  • Teknologi
  • Lærerkompetenceudvikling

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Simon Skov Fougt er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller