Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Jeg er national forskningsleder på den internationale læseundersøgelse PIRLS, som undersøger elevers læsning i 4. klasse. Derudover er jeg optaget af, hvordan omverdenen kan integreres i undervisning gennem den såkaldte scenariedidaktik. Og herunderunder interesserer jeg mig for it og teknologi, multimodalitet og lærerkompetenceudvikling.
Jeg er hovedvejleder for ph.d.-studerende Tina Hejsel i samarbejde med UC Syd.
Jeg er tidl. medvejleder på Elisa Nadire Caelis ph.d.-projekt.
Profil
Jeg er oprindeligt uddannet folkeskolelærer med linjefag i fransk og musik (1998) og senere dansk (2001). Jeg er cand.pæd. i didaktik dansk (2009) og har skrevet ph.d. om lærerkompetenceudvikling, scenariedidtik og it (2015). Har arbejdet som folkeskolelærer 1998-2010, som adjunkt, timelærer og lektor opå læreruddannelsen (2010-2012 og 2016-2019). Er forfatter til og konsulent på en række læremidler både analogt og didgitalt til primært dansk i grundskolen. Se mere på www.simon-skov-fougt.dk
Samarbejder og Formidling
Jeg samarbejder bredt med både danske og udenlandske universiteter, dels om læsning, dels om scenariedidaktik. Aktuelt samarbejder jeg med Rudersdal Kommune om en undersøgelse af udviklingen af læselyst i grundskolen.
Undervisning
Jeg underviser primært på kandidatuddannelsen i didaktik, dansk, og vejleder ph.d.-studerenede
Emneord
- It og læring
- Efteruddannelse
- Computer
- It-pædagogik og -didaktik
- Folkeskolen
- Børns læsning
Fagområder
- Læsning
- Multimodalitet
- Scenariedidaktik
- Teknologi
- Lærerkompetenceudvikling
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
-
Evaluering af Børnenes Ulandskalender for Udenrigsministeriet
Fougt, S. S. (PI)
01/03/2024 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
PIRLS 2026 (Progress in International Reading Literacy Study)
Fougt, S. S. (PI), Neubert, K. (PI) & Gabrielsson, R. H. (PI)
01/01/2023 → 31/12/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Udvikling af scenariebaserede afgangsprøver
Fougt, S. S. (PI)
01/09/2022 → 30/06/2023
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
Selv-og samskabende læseforståelser i relation til PIRLS
Molbæk, M.-L. (PI), Fougt, S. S. (PI), Neubert, K. (PI) & Bindslev, S. G. (PI)
28/09/2020 → 28/09/2021
Projekter: Projekt › Forskning
-
Danish students’ interactions with PIRLS items
Molbæk, M.-L., Gabrielsson, R. H., Neubert, K. & Fougt, S., 2024, I: Nordic Journal of Literacy Research. 10, 3, s. 150-167Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Læremidler i begynderundervisning i læsning: Et essentielt oplæg til refleksion og kritisk stillingtagen
Gabrielsson, R. H., Neubert, K. & Fougt, S., feb. 2024, I: Læsepædagogen: medlemsblad for Landsforeningen af Læsepædagoger. 72, 1, s. 4-9 6 s., 1.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling
-
Paradigmeskift påkrævet
Fougt, S. & Peter Nielsen, A., 2024, I: Læsepædagogen: medlemsblad for Landsforeningen af Læsepædagoger. 72, 3, s. 4-9Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling
-
PIS'A PISA: Fem måder at smadre elevers læselyst
Fougt, S., 2024, I: Læsepædagogen: medlemsblad for Landsforeningen af Læsepædagoger. 2024, 5, s. 18-23Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning
-
Challenges in Teaching More-Than-Human Perspectives in Human-Computer Interaction Education
Bekker, T., Eriksson, E., Fougt, S. S., Hansen, A. M., Nilsson, E. M. & Yoo, D., 28 apr. 2023, EduCHI '23: Proceedings of the 5th Annual Symposium on HCI Education. Association for Computing Machinery, s. 55-58 4 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Konferencebidrag i proceedings › Forskning › peer review
2 Citationer (Scopus)
Aktiviteter
-
Evaluering, Børnenes Ulandskalender
Fougt, S. S. (Deltager)
1 apr. 2024 → 30 jun. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Ansættelse og ejerandele i eksterne virksomheder
-
Opponent på Guru Kirkeruds ph.d.-afhandling
Fougt, S. S. (Eksaminator)
2024 → …Aktivitet: Ekstern undervisning og Eksamen › Eksamination
-
Medlem af bedømmelseskomite for Karen Birgitte Dilles ph.-d.-afhandling, NTNU
Fougt, S. S. (Eksaminator)
2023 → …Aktivitet: Ekstern undervisning og Eksamen › Eksamination
-
VIVE's evaluering af DOolexia
Fougt, S. S. (Konsulent)
2023 → aug. 2024Aktivitet: Rådgivning - typer › Rådgivning
-
Evaluering af POV-metoden
Fougt, S. S. (Deltager)
2020 → 2022Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Andet
Presse/medier
-
De første bekymrende undersøgelser kom for 30 år siden. Alligevel har flere unge svært ved at læse og skrive
12/01/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Lær dine børn at læse, og de skal nok klare sig. Men hvordan gør vi egentlig det?
07/08/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
-