Billede af Sanna Lassen
  • Trøjborgvej 82-84, 1911, 417

    8000 Aarhus C

    Danmark

20162024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Profil

Sanna Lassen er adjunkt på Centre for Educational Development på Aarhus Universitet. Hun leder forskningsprojektet EDULEAD, som fokuserer på uddannelsesledelse på universiteter. Gennem de sidste 20 år har hun beskæftiget sig med ledelse på forskellig vis. Hun har blandt andet været projektleder på forskellige kommunale ledelsesudviklingsprojekter, været sparringspartner for ledelsesteams og undervist på diplom i ledelse. Hun har en baggrund som cand.pæd. i pædagogisk sociolog, hvor hun særligt har været optaget af organisations- og ledelsesteoretiske perspektiver. Gennem sine mange erfaringer med ledelse har hun iagttaget en overset organisatorisk rolle, som har mange forskellige titler, men som alle er medarbejdere med et ekstra ansvar for undervisningspædagogisk udvikling i samarbejde med kolleger og ledelse. Rollen har været omdrejningspunkt for hendes ph.d.-afhandling, som er blevet til en bog og givet anledning til adskillige oplæg. Desuden er Sanna med i Skandinavisk Luhmann Forum og bruger ofte systemteori til at forstå organisationer og ledelse. 

Arbejdsområder

Sanna Lassen underviser ph.d.-studerende i undervisningsteknikker og -perspektiver og forsker i uddannelsesledelse, hvor hun leder forskningsprojektet EDULEAD. Forskningen tager afsæt i ’Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer’. Fokus er rettet mod de mange professorer og lektorer, der er udpeget til at have et ekstra ansvar for undervisningspædagogisk udvikling, dog uden at have formelle ledelsesbeføjelser. Titlerne kan fx være studieledere, programansvarlige og kursusledere. Forskningen bygger på Sannas ph.d., der omhandlede denne specifikke uddannelseslederrolle og viste, at rollen må defineres som en rolle ’i sig selv’, i modsætning til fx at blive knyttet til begrebet ’distribueret ledelse’. Med EDULEAD-projektet bliver denne forståelse omsat og udforsket i en universitetskontekst med fokus på, hvordan rollen kan navigere i spændingsfeltet mellem person, rolle og organisation, og herunder hvordan universiteters formelle ledere kan understøtte, at rollen kan lykkes. Desuden anvendes forskningen i et uddannelsesledelseskursus med Sanna som kursusleder. Kurset henvender sig til medarbejdere med denne specifikke rolle og understøtter deres praksis som uddannelsesledere.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Ph.d., Forskning, Ressourcepersonens hyperorientering: En empirisk undersøgelse af ressourcepersonens rolle og funktion i den danske folkeskole, Syddansk Universitet (SDU)

1 jan. 201831 dec. 2020

Dimissionsdato: 9 apr. 2021

Master, Retorik, Master i Retorik og Formidling, MARC, Aarhus Universitet

1 jan. 201031 dec. 2012

Dimissionsdato: 20 dec. 2012

Proceskonsulent, Procesledelse, Proceskonsulentuddannelse, Attractor

20082009

Dimissionsdato: 30 jun. 2009

Cand. Pæd. Soc. , Kandidat

1 jan. 200531 dec. 2006

Dimissionsdato: 1 feb. 2007

Eksterne ansættelser

Adjunkt, VIA University College

1 jan. 202131 dec. 2021

Ph.d.-studerende, Syddansk Universitet

1 jan. 201831 dec. 2020

Adjunkt, VIA University College

1 jan. 201631 dec. 2017

HR Konsulent, Aarhus Kommune

1 jan. 201331 dec. 2015

Pædagogisk konsulent, Horsens Kommune

1 okt. 200731 dec. 2013

Emneord

  • Organisation
  • Ledelse og organisation
  • Ledelsesudvikling >
  • Pædagogisk sociologi
  • Uddannelsesledelse

Fagområder

  • Uddannelsesledelse
  • Ledelsesroller
  • Videregående uddannelser
  • Kvalitativ metode
  • Systemteori

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Sanna Lassen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller