Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Sanna Lassen er adjunkt på Centre for Educational Development på Aarhus Universitet. Hun leder forskningsprojektet EDULEAD, som fokuserer på uddannelsesledelse på universiteter. Gennem de sidste 20 år har hun beskæftiget sig med ledelse på forskellig vis. Hun har blandt andet været projektleder på forskellige kommunale ledelsesudviklingsprojekter, været sparringspartner for ledelsesteams og undervist på diplom i ledelse. Hun har en baggrund som cand.pæd. i pædagogisk sociolog, hvor hun særligt har været optaget af organisations- og ledelsesteoretiske perspektiver. Gennem sine mange erfaringer med ledelse har hun iagttaget en overset organisatorisk rolle, som har mange forskellige titler, men som alle er medarbejdere med et ekstra ansvar for undervisningspædagogisk udvikling i samarbejde med kolleger og ledelse. Rollen har været omdrejningspunkt for hendes ph.d.-afhandling, som er blevet til en bog og givet anledning til adskillige oplæg. Desuden er Sanna med i Skandinavisk Luhmann Forum og bruger ofte systemteori til at forstå organisationer og ledelse.
Arbejdsområder
Sanna Lassen underviser ph.d.-studerende i undervisningsteknikker og -perspektiver og forsker i uddannelsesledelse, hvor hun leder forskningsprojektet EDULEAD. Forskningen tager afsæt i ’Dansk ramme for meritering af universitetspædagogiske kompetencer’. Fokus er rettet mod de mange professorer og lektorer, der er udpeget til at have et ekstra ansvar for undervisningspædagogisk udvikling, dog uden at have formelle ledelsesbeføjelser. Titlerne kan fx være studieledere, programansvarlige og kursusledere. Forskningen bygger på Sannas ph.d., der omhandlede denne specifikke uddannelseslederrolle og viste, at rollen må defineres som en rolle ’i sig selv’, i modsætning til fx at blive knyttet til begrebet ’distribueret ledelse’. Med EDULEAD-projektet bliver denne forståelse omsat og udforsket i en universitetskontekst med fokus på, hvordan rollen kan navigere i spændingsfeltet mellem person, rolle og organisation, og herunder hvordan universiteters formelle ledere kan understøtte, at rollen kan lykkes. Desuden anvendes forskningen i et uddannelsesledelseskursus med Sanna som kursusleder. Kurset henvender sig til medarbejdere med denne specifikke rolle og understøtter deres praksis som uddannelsesledere.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Ph.d., Forskning, Ressourcepersonens hyperorientering: En empirisk undersøgelse af ressourcepersonens rolle og funktion i den danske folkeskole, Syddansk Universitet (SDU)
1 jan. 2018 → 31 dec. 2020
Dimissionsdato: 9 apr. 2021
Master, Retorik, Master i Retorik og Formidling, MARC, Aarhus Universitet
1 jan. 2010 → 31 dec. 2012
Dimissionsdato: 20 dec. 2012
Proceskonsulent, Procesledelse, Proceskonsulentuddannelse, Attractor
2008 → 2009
Dimissionsdato: 30 jun. 2009
Cand. Pæd. Soc. , Kandidat
1 jan. 2005 → 31 dec. 2006
Dimissionsdato: 1 feb. 2007
Eksterne ansættelser
Adjunkt, VIA University College
1 jan. 2021 → 31 dec. 2021
Ph.d.-studerende, Syddansk Universitet
1 jan. 2018 → 31 dec. 2020
Adjunkt, VIA University College
1 jan. 2016 → 31 dec. 2017
HR Konsulent, Aarhus Kommune
1 jan. 2013 → 31 dec. 2015
Pædagogisk konsulent, Horsens Kommune
1 okt. 2007 → 31 dec. 2013
Emneord
- Organisation
- Ledelse og organisation
- Ledelsesudvikling >
- Pædagogisk sociologi
- Uddannelsesledelse
Fagområder
- Uddannelsesledelse
- Ledelsesroller
- Videregående uddannelser
- Kvalitativ metode
- Systemteori
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 1 Afsluttet
-
EDULEAD: Uddannelsesledelse på universitetet
Lassen, S. (PI)
03/01/2022 → 31/12/2024
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Educational Leadership in Higher Education
Lassen, S. (Redaktør) & Lassesen, B. (Redaktør), aug. 2024, Aalborg: Aalborg Universitet. (Qualitative Studies; Nr. 3, Bind 9).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Folkeskolens ressourceperson: En balance mellem person, rolle og organisation
Lassen, S., maj 2024, Dafolo. 156 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
-
Incompatibility between politics and practice: A review portrait of the middle leader role in lower secondary school initiated by a Danish case
Lassen, S., jan. 2024, (E-pub / Early view) I: Educational Review. s. 1-25 25 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang1 Citationer (Scopus) -
Uddannelsesledelse: Ressourcepersonen som legitim uddannelsesleder i folkeskolen
Lassen, S., 2024, Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse. Wiedemann, F. & Raae, P. H. (red.). Frederiksberg: Syddansk Universitetsforlag, s. 96-121Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Using Solicited Audio Diaries to Capture the HE Educational Leader's Ad-Hoc Tasks
Lassen, S., sep. 2024, I: Qualitative Studies. 9, 3, s. 71-95 25 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
EDULEAD forskningsprojektet
Lassen, S. (Foredragsholder)
28 okt. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Educational leadership
Gadegaard, S. L. (Deltager), Lassen, S. (Arrangør), Lassesen, B. (Arrangør), Pedersen, I. M. (Arrangør), Kærsgaard, J. L. (Arrangør) & Nielsen, K.-J. S. (Arrangør)
26 okt. 2023 → 30 nov. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
The Invisible Organisational Contribution: The Role of Middle Leaders in HE
Lassen, S. (Foredragsholder)
21 aug. 2023 → 25 aug. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
The Luhmann Conference 2019
Laursen, K. B. (Deltager), Harste, G. (Deltager), Lassen, S. (Deltager), Tække, J. (Deltager) & Harboe, L. (Deltager)
29 maj 2019 → 31 maj 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Kurser
-
ARTS: Introduction to University Teaching
Kristiansen, B. & Lassen, S. 01/02/2022 → 30/11/2022
Kursus: Undervisning
-
BSS: Teaching Technique for PhD Students
Brendstrup, S. & Lassen, S. 01/09/2022 → 30/11/2022
Kursus: Undervisning
-