Psykologisk Institut

Rikke Lambek

Lektor

Rikke Lambek, Lektor

Akademiske og andre ansættelser

2014- Lektor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
2010-2013Adjunkt i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
2008-2010Videnskabelig assistent ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
2004-2005Forskningsassistent ved Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.
2003-2004Psykolog ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, Skanderborg og Ry Kommuner
2002-2004Forskningsmedarbejder (som studerende) ved Det Børne- og Ungdomspsykiatriske Hus, Odense Universitetshospital.

Uddannelse

2009-06-17Ph.d.-stipendiat ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
2003-09-29Kandidatuddannelse i Psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
1997-06-27Bacheloruddannelse i Psykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.

Undervisningsaktiviteter (AU)

Bachelorniveau:
Forelæsninger i Klinisk psykologi, børn og unge (10 ECTS), herunder generelle introduktioner til klinisk børnepsykologi, ADHD hos børn og unge samt anvendt klinisk psykologi.
Kandidatniveau:
Forelæsninger i Grundfag A – klinisk psykologi (15 ECTS) med fokus på intervention til børn og unge med ADHD.

Seminar A - klinisk psykologi (15 ECTS) med fokus på ADHD og klinisk psykologi.

Workshop i (psykologisk) Test- og undersøgelsesmetode med fokus på (udredning af

Holdundervisning i Test- og undersøgelsesmetode (5 ECTS) med fokus på (neuro)psykologisk undersøgelse af børn, unge og familier.

Administrative opgaver

2010-Koordinator for faget Klinisk psykologi, børn, 3. semester, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
2010-2015Koordinator for faget Psykiatri, 6. semester, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
2010-Medlem af Testudvalget ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.
2009Koordinator for faget Test- og undersøgelsesmetode (stedfortræder), 7. semester, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.

PhD-vejledning

2018-2022Bivejleder. Projekttitel: An investigation of the development of working memory from 7 to 11 years of age and predictors of neurocognition in children at familial high risk for schizophrenia or bipolar disorder. Health, Aarhus Universitet.
2018-Bivejleder. Projekttitel: The development of neurocognition in offspring of parents with schizophrenia or bipolar disorder: from seven to 11 years of age. Health, Aarhus Universitet.
2017-Hovedvejleder. Projekttitel: Language abilities in children with and without ADHD. BSS, Aarhus Universitet.

Kurser

2022MPLUS statistik kursus
2018Meta-Analysis: Concepts and Application (Michael Borenstein).
2018WISC-IV kursus.
2018ICD-11 - Guidelines & Scientific Foundations Mental, Behavioral & Neurodevelopmental Disorders.
2017Go Online: Kursus i blended learning ved Aarhus Universitet.
2017Multiple choice workshop on at designe multiple choice spørgsmål/eksaminer.
2011Kursus i almen universitetspædagogik for adjunkter ved Aarhus Universitet.

Ansættelsesudvalg

2022Ekstern bedømmer for professorat (York Universitet, Canada).
2019Post doc (medlem af bedømmelsesudvalg), psykologisk Institut, Aarhus Universitet, BSS.
2019Adjunktur (formand for bedømmelsesudvalg), Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, BSS.
2018Post doc (formand for bedømmelsesudvalg), Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet, Health.
2016Lektorat (formand for bedømmelsesudvalg), Psykologisk Institut, Aarhus Universitet, BSS.

Forskningsområder

Hovedformålet med min forskning at at blive klogere på ADHD på det neuropsykologiske, adfærdsmæssige og samfundsmæssige niveau.

Publikationer (Tidsskriftartikler og reviews)

Knudsen, C. B., Hemager, N., Greve, A. N., Lambek, R., Andreassen, A. K., Veddum, L., Brandt, J. M., Gregersen, M., Krantz, M. F., Søndergaard, A., Steffensen, N. L., Birk, M., Stadsgaard, H. B., Ohland, J., Burton, B. K., Jepsen, J. R. M., Thorup, A. A. E., Nordentoft, M., Mors, O., & Bliksted, V. F. (2022). Neurocognitive Development in Children at Familial High Risk of Schizophrenia or Bipolar Disorder. JAMA Psychiatry, 79(6), 589-599. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2022.0465
Lambek, R., Sonuga-Barke, E., Psychogiou, L., Thompson, M., Tannock, R., Daley, D., Damm, D., & Thomsen, P. H. (2017). The parental emotional response to children index: A questionnaire measure of parents’ reactions to ADHD. Journal of Attention Disorders, 21, 494-507. https://doi.org/10.1177/1087054714539996

Fondsbevillinger og rolle (udvalg)

-66.145 DKK. (j.nr. 151504) TrygFonden (2020): "Sprog hos børn med og uden ADHD". Rolle: Ansøger.
-30.000 DKK. (j.nr. 962-0001) Fru Hermansens Mindelegat (2020): "Sprog hos børn med og uden ADHD". Rolle: Ansøger.
-10.000.000 DKK. (j.nr. 7-10-1294) TrygFonden (2011): “Parent training for preschool ADHD: A randomised controlled, multicentre effectiveness trial of the New Forest Parenting Programme in a clinical sample of Danish children”. Rolle: Fondsansøgningsmedforfatter og samarbejdspartner.
-400.000 DKK. (j.nr. 7-11-1204) TrygFonden (2011): “Danish standardization of 5-15”. Rolle: Fondsansøgningsforfatter og modtager.
-38.000.000 DDK.: CIRRAU - Centre for Integrated Register-based Research at AU. Rolle: Medansøger og medlem.
-3.668.844 DDK (j.nr. 7-10-0098)/248.804 DKK.(j,nr. 101183) TrygFonden (2010/13): ADHD ’rammebevilling’. Rolle: Fondsansøgningsmedforfatter.

Forskningsophold

2010:Brain and Behaviour Unit, Hospital for Sick Children, Toronto, Canada (3 uger).
2008:Brain and Behaviour Unit, Hospital for Sick Children, Toronto, Canada (2 måneder).
2006:Brain and Behaviour Unit, Hospital for Sick Children, Toronto, Canada (2 måneder).

Udvikling/revision/oversættelse af test- og Undersøgelsesinstrumenter

Dansk oversættelse af ”Development And Well-Being Assessment” (Goodman, Ford, Richards, Gatward, & Meltzer, 2000) til småbørn i samarbejde med Anne Mette Lange (Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Risskov, DK), Charlotte Rask (Aarhus Universitet, DK) og Tine Houmann (Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Glostrup, DK) og efter tilladelse fra Robert Goodman (Institute of Psychiatry, UK).

Dansk oversættelse af ”Strenghts & Difficulties Questionnaire” (Goodman, 1999) til småbørn i samarbejde med Anne Mette Lange (Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Risskov, DK), Charlotte Rask (Aarhus Universitet, DK) og Tine Houmann (Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Glostrup, DK) og efter tilladelse fra Robert Goodman (Institute of Psychiatry, UK).

Dansk oversættelse af ADHD-RS-IV Preschool Version (McGoey, DuPaul, Haley, & Shelton, 2007) i samarbejde med Anne Mette Lange (Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Risskov, DK) og Niels Bilenberg (Syddansk Universitet, DK) og efter tilladelse fra Kara E. McGoey (Duquesne University, USA) og George J. DuPaul (Lehigh University, USA).

Dansk oversættelse af ”Head-Toes-Knees-Shoulders” (McClelland og Cameron, 2012) efter tilladelse fra Megan McClelland (Oregon State University, USA) og Claire Cameron Ponitz (University of Virginia, USA).

Udvikling af Parental Emotional Response to Children Index i samarbejde med Lamprini Psychogiou (University of Exeter, UK), Margaret Thompson (University of Southampton, UK) og Edmund Sonuga-Barke (Ghent University, Belgium, University of Southamptom, UK & Aarhus Universitet, DK).

Revidering af FTF spørgeskemaet (Kadesjö, Janols, Korkman, Mickelsson, Strand, Trillingsgaard & Gillberg, 2004) i samarbejde med Anegen Trillingsgaard (Aarhus Universitet, DK) og 5-15 gruppen.

Dansk oversættelse af SwIFT (Carroll & Cragg, 2012) i samarbejde med Dan Carroll (University of Sheffield, UK) og Lucy Cragg (University of Nottingham, UK).

Dansk oversættelse af 2-5 spørgeskemaet (Kadesjö, Miniscalco, Hagberg, Haavisto & Gillberg, 2016).

Redaktionelt arbejde

2012→: Second editor, Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology.

              https://www.exeley.com/journal/sj_child_adolescent_psychiatry_psychology

2010→: Reviewer (ad hoc) for Journal of Abnormal Child Psychology, Journal of Child Psychology and

              Psychiatry, Nordic Journal of Psychiatry, Psyke & Logos etc.


Indstillinger og priser

2022Indstillet til den pædagogiske hæderspris for ‘fremragende og banebrydende undervisning' på Aarhus Universitet – beslutning afventer.