Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Poul Nissen

På jagt efter talenterne: hvordan spotter vi dem?

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Standard

På jagt efter talenterne : hvordan spotter vi dem? / Nissen, Poul.

2016, .

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@misc{613bed2beb3147368af43743b11eb865,
title = "P{\aa} jagt efter talenterne: hvordan spotter vi dem?",
abstract = "Begavede og talentfulde elever er bl.a. karakteriseret ved at have en r{\ae}kke kompetencer herunder evnen til at pr{\ae}stere p{\aa} et h{\o}jt niveau intellektuelt, kreativt og kunstnerisk. Selv om visse karakteristika kan generaliseres, er der begavede og talentfulde elever, som ikke udviser de samme observerbare forskelle. Alt afh{\ae}ngigt af hvorledes de tidligere har haft mulighed for at bruge og udvikle deres kompetencer, er der endog nogle, der kan fremtr{\ae}de ”ret ubegavede”. Mange begavede elever bryder sig eksempelvis ikke om routineopgaver i skolen og kan reagere med udad reagerende adf{\ae}rd p{\aa} en ukonstruktiv m{\aa}de, mens andre bliver apatiske og passive og honorerer et minimum af, hvad der kr{\ae}ves i skolen. Disse elever kan have udviklet en uheldig adf{\ae}rd p{\aa} grund af manglende udfordringer i skolen og er s{\aa}ledes mere eller mindre fastl{\aa}st i deres intellektuelle udvikling. Det er derfor vigtigt at identificere disse elever s{\aa} tidligt som muligt med henblik p{\aa} at sikre dem en positiv skolegang. 150 begavede og 188 ’almindelige’ elever samt deres for{\ae}ldre og l{\ae}rere blev bedt om at udfylde tjeklister til identifikation af ”de {\o}verste” fem procent af begavede og talentfulde elever med henblik p{\aa} at bestemme sandsynligheden for, at det drejede sig om en begavet og talentfuld elev. Af resultaterne fremg{\aa}r den procentuelle sandsynlighed for begavelse og talentfuldhed set i elev-, for{\ae}ldre- og l{\ae}rerperspektiv.",
keywords = "Grundskole, Talent, Undervisning",
author = "Poul Nissen",
year = "2016",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

RIS

TY - ICOMM

T1 - På jagt efter talenterne

T2 - hvordan spotter vi dem?

AU - Nissen, Poul

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Begavede og talentfulde elever er bl.a. karakteriseret ved at have en række kompetencer herunder evnen til at præstere på et højt niveau intellektuelt, kreativt og kunstnerisk. Selv om visse karakteristika kan generaliseres, er der begavede og talentfulde elever, som ikke udviser de samme observerbare forskelle. Alt afhængigt af hvorledes de tidligere har haft mulighed for at bruge og udvikle deres kompetencer, er der endog nogle, der kan fremtræde ”ret ubegavede”. Mange begavede elever bryder sig eksempelvis ikke om routineopgaver i skolen og kan reagere med udad reagerende adfærd på en ukonstruktiv måde, mens andre bliver apatiske og passive og honorerer et minimum af, hvad der kræves i skolen. Disse elever kan have udviklet en uheldig adfærd på grund af manglende udfordringer i skolen og er således mere eller mindre fastlåst i deres intellektuelle udvikling. Det er derfor vigtigt at identificere disse elever så tidligt som muligt med henblik på at sikre dem en positiv skolegang. 150 begavede og 188 ’almindelige’ elever samt deres forældre og lærere blev bedt om at udfylde tjeklister til identifikation af ”de øverste” fem procent af begavede og talentfulde elever med henblik på at bestemme sandsynligheden for, at det drejede sig om en begavet og talentfuld elev. Af resultaterne fremgår den procentuelle sandsynlighed for begavelse og talentfuldhed set i elev-, forældre- og lærerperspektiv.

AB - Begavede og talentfulde elever er bl.a. karakteriseret ved at have en række kompetencer herunder evnen til at præstere på et højt niveau intellektuelt, kreativt og kunstnerisk. Selv om visse karakteristika kan generaliseres, er der begavede og talentfulde elever, som ikke udviser de samme observerbare forskelle. Alt afhængigt af hvorledes de tidligere har haft mulighed for at bruge og udvikle deres kompetencer, er der endog nogle, der kan fremtræde ”ret ubegavede”. Mange begavede elever bryder sig eksempelvis ikke om routineopgaver i skolen og kan reagere med udad reagerende adfærd på en ukonstruktiv måde, mens andre bliver apatiske og passive og honorerer et minimum af, hvad der kræves i skolen. Disse elever kan have udviklet en uheldig adfærd på grund af manglende udfordringer i skolen og er således mere eller mindre fastlåst i deres intellektuelle udvikling. Det er derfor vigtigt at identificere disse elever så tidligt som muligt med henblik på at sikre dem en positiv skolegang. 150 begavede og 188 ’almindelige’ elever samt deres forældre og lærere blev bedt om at udfylde tjeklister til identifikation af ”de øverste” fem procent af begavede og talentfulde elever med henblik på at bestemme sandsynligheden for, at det drejede sig om en begavet og talentfuld elev. Af resultaterne fremgår den procentuelle sandsynlighed for begavelse og talentfuldhed set i elev-, forældre- og lærerperspektiv.

KW - Grundskole

KW - Talent

KW - Undervisning

UR - https://talenttoolbox.net/om/index.html

M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation

ER -