Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Poul Nissen

Om børn og unge med fastlåst identitetsudvikling: fra involveringspædagogik til identitetsudvikling i værdiperspektiv

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportDoktordisputatsForskning

  • Institut for Pædagogisk Psykologi
Doktordisputats baseret på forfatterens arbejde med involveringspædagogik i de nordiske lande gennem 12 år. Af resultaterne fremgår, at involveringspædagogikkens teoretiske og praktiske anvisninger har vist sig at være mangelfulde i forbindelse med vanskeligere behandlingsopgaver, og at behandlingtiltag har hvilet på et for spinkelt grundlag ved ikke at medinddrage historiske og relationelle perspektiver. Disse fund har resultaret i udviklingen af en humanistisk, dialektisk, relationistisk teori for børn og unges identitetsudvikling. Gennem seks kvalitativt forskellige udviklingstrin skildres børn og unges udvikling, samt teoriens implikationer for det praktiske arbejde med børn og unge med forskellige funktionsvanskeligheder.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagPædagogisk Psykologisk Forlag
Udgave1
Antal sider284
ISBN (Trykt)87-88101-62-2
StatusUdgivet - 1992

    Forskningsområder

  • involveringspædagogik, behandlingsarbejde

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 26172