Introduktion: Formålet med denne artikel var at belyse patienters vurderinger af ydelser i almen praksis. Metode: Danske resultater fra en international spørgeskemaundersøgelse i ti lande. Seksogtredive praksis blev udvalgt fra hele landet, fordelt efter geografisk beliggenhed samt praksisstørrelse. Fra hver praksis blev 40 voksne patienter konsekutivt inkluderet i undersøgelsen. Spørgeskemaet blev udviklet i en europæisk projektgruppe og omhandlede lægefaglige ydelser, læge-patientforholdet, information og støtte, tilgængelighed samt organisation af ydelser. Resultater: I alt 1.309 (90,9%) besvarede spørgeskemaet. Der var stor tilfredshed med de praktiserende læger. Patienterne vurderede den praktiserende læges evne til at respektere tavshedspligten og hurtig hjælp ved presserende sygdom højest, mens ventetiden i venteværelset, samt at komme til at tale med lægen i telefonen blev vurderet lavest. Ældre patienters (>50 år) vurderinger var mere positive end yngres. Patienter med lavere uddannelse havde mere positive vurderinger end patienter med højere uddannelse. Endelig havde patienter med hyppige kontakter (>5 per år) mere positive vurderinger end patienter med færre kontakter. Der var størst tilfredshed med praktiserende læger i solopraksis. Diskussion: Der var stor tilfredshed med de praktiserende læger, og patienterne vurderede kerneydelserne i almen praksis højest, mens ventetid i forbindelse med kontakt med de praktiserende læger blev vurderet lavest
Bidragets oversatte titel
How do patients evaluate their general practitioners? Danish results from a European study