Psykologisk Institut

Osman Skjold Kingo

Metodiske overvejelser i forbindelse med undersøgelse af spædbørns kognitive udvikling: Anvendelse af computerdisplays og eye trackere

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Psykologisk Institut
Siden 1960'erne har udviklingspsykologien gennemgået en rivende udvikling. En af de væsentligste grunde til denne succes har været den metodiske udvikling og det raffinement af undersøgelsesdesigns, som man gennem disse år har været vidne til. I nærværende artikel skal vi se nærmere på nogle udvalgte metodiske problemstillinger, der de seneste år er blevet aktualiseret inden for spædbørns kognitive udvikling. Det drejer sig om anvendelse af ny teknologi i form af computerdisplays til fremvisning af testsekvenser og inddragelse af såkaldte eye trackere til registrering af barnets visuelle opmærksomhedsfokus. Det konkluderes, at inddragelse af ny teknologi (computerdisplays og eye trackere) indebærer ubetvivlelige fordele, men samtidig rummer en række potentielle faldgruber. I forlængelse heraf foreslås konkrete forslag til forsøg med henblik på afklaring af metodernes eventuelle begrænsninger.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke og Logos
Vol/bind29
Nummer2
Sider (fra-til)488-498
Antal sider11
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2008

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 12933932