DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Niels Egelund

  1. 2021
  2. Accepteret/In press

    Erhvervsuddannelserne står i skygge af gymnasieuddannelserne. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    I: Psyke & Logos, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. Accepteret/In press

    Special needs education and the inclusion process in Denmarks. Conceptual and practical challenges at national and local level. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    Routledge, 2021. (New Perspectives on Learning and Instruction).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  4. 2020
  5. Afsendt

    ECTS pointsystemet : Hvad er historien bag det, ideen med det og brugen af det. / Egelund, Niels.

    2020. (www.leksikon.dk).

    Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelse

  6. Udgivet

    Elever med dansk baggrund og elever med indvandrerbaggrund - forskelle og ligheder. / Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Andersen, Pia Guttorm.

    Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2020.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  7. Udgivet

    Mulighederne for at styrke søgning og gennemførelse af erhvervsuddannelser. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    I: Kognition & Paedagogik, Bind 30, Nr. 116, 2020, s. 6-14.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. 2019
  9. Udgivet

    Kampen mod ulighed : Den svenske folkeskoles udvikling gennem de seneste 25 år – og hvad Danmark kan lære af det. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    I: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, Nr. 18, 11.2019, s. 6-14.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet

    Forty years after Warnock: Special needs education and the inclusion process in Denmark : Conceptual and practical challenges. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    I: Frontiers in Education, Bind 4, 54, 06.2019, s. 1-9.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet

    Anvendelse af forskning om ligeværdighed i grundskolen. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    Lika för alla? : en ESO-antologi om skolans likvärdighet. red. / Robert Erikson; Lena Unemo. Stockholm : Norstedts Juridik, 2019. s. 103-126 (ESO rapport, Bind 1).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  12. Udgivet

    Køn og pædagogik. / Egelund, Niels.

    I: Unge Paedagoger, Bind 80, Nr. 1, 2019, s. 36-43.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  13. Udgivet

    Når elever støttes og undervises af andre elever. / Egelund, Niels.

    I: Specialpaedagogik, Bind 39, Nr. 4, 2019, s. 25-31.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  14. Udgivet

    PISA (Programme for International Student Assessment). / Egelund, Niels.

    Leksikon for det 21. århundrede. www.leksikon.org, 2019.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingEncyclopædiartikelFormidling

  15. Udgivet

    Unges krav til sig selv er med til at øge mistrivslen. / Egelund, Niels.

    Altinget.dk. 2019.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  16. 2018
  17. Udgivet

    Adfærdspsykologiske teorier og den aktuelle neopositivistiske pædagogiske psykologi. / Egelund, Niels.

    Elevens læring og dannelse: fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse. red. / Søren Pjengaard. Frederikshavn : Dafolo, 2018. s. 97-112 (Undervisning og læring).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  18. Udgivet

    An account on the Danish System. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    Policy for SEND and Inclusion: examining UK national and some European differences. red. / Brahm Norwich. Exeter : sen policy research forum, 2018. s. 28-34.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  19. Udgivet

    Hvorfor stiger andelen af elever i specialtilbud ? / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    I: Danske Kommuner, Nr. 13, 2018, s. 24-25.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  20. Udgivet

    Læringsrapport 2017/skoler : Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vest-himmerland kommuner. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels.

    Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2018. 194 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  21. Udgivet

    Neopositivistiske teorier og motivation, identitet, læring og dannelse. / Egelund, Niels.

    Elevens læring og dannelse: fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse. red. / Søren Pjengaard. Frederikshavn : Dafolo, 2018. s. 113-129 (Undervisning og læring).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  22. Udgivet

    Piger og drenge i skolen. / Egelund, Niels; Andersen, Pia Guttorm; Nordahl, Thomas.

    Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2018. 58 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  23. 2017
  24. Udgivet

    Fagligt lavt præsterende elever : hvem får støtte? / Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Hansen, Ole; Andersen, Pia Guttorm; Qvortrup, Lars.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. 59 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning; Nr. NCS #2 · 2017).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  25. Udgivet

    Mendelian randomization shows sex-specific associations between long-chain PUFA-related genotypes and cognitive performance in Danish schoolchildren. / Lauritzen, Lotte; Sorensen, Louise B.; Harslof, Laurine B.; Ritz, Christian; Stark, Ken D.; Astrup, Arne; Dyssegaard, Camilla B.; Egelund, Niels; Michaelsen, Kim F.; Damsgaard, Camilla T.

    I: American Journal of Clinical Nutrition, Bind 106, Nr. 1, 01.07.2017, s. 88-95.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  26. Udgivet

    Vidensnotat om anvendelse af forskning I grundskolen. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    København : Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2017. 29 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  27. Udgivet

    What enables or hinders the use of research-based knowledge in primary and lower secondary - a systematic review and state of the field analysis. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels; Sommersel, Hanna Bjørnøy.

    1 udg. København : Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2017. 340 s. (Clearinghouse-forskningsserien; Nr. 31).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  28. Udgivet

    Portræt af elever med særlige behov : supplerende undervisning og specialundervisning i 13 kommuner. / Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Hansen, Ole; Andersen, Pia Guttorm; Qvortrup, Lars.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. 75 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning; Nr. NCS #1 · 2017).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  29. Udgivet

    Denmark. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    The Praeger international handbook of special education. red. / Michael L. Wehmeyer; James R. Patton. Bind 2 California : ABC-CLIO/Greenwood, 2017. s. 67-75.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  30. Udgivet

    Diagnoser afgør hvilke elever, der får støtte. / Egelund, Niels.

    I: Asterisk, Nr. 83, 2017, s. 32-33.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKommentar/debat/letter to the editorFormidling

  31. Udgivet

    Elevplaner, mål og specialdidaktik. / Egelund, Niels.

    Specialdidaktik i teori og praksis: undervisning på specialskoler og i specialklasser . red. / Helga Borgbjerg Hansen; Brian Degn Mårtensson. København : Hans Reitzels Forlag, 2017. s. 343-354.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  32. Udgivet

    En ud af fem : kan det være rigtigt? / Egelund, Niels.

    I: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, Nr. 14, 2017, s. 32-37.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  33. Udgivet

    Kultur for læring T1 Glomdalen. / Nordahl, Thomas; Egelund, Niels; Øyen Nordahl, Sigrid; Sunnevåg, Anne Karin.

    S.l. : Senter for praksisrettet utdanningsforskning, 2017. 102 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  34. Udgivet

    Kultur for læring T1 Hedmarken. / Nordahl, Thomas; Egelund, Niels; Øyen Nordahl, Sigrid; Sunnevåg, Anne Karin.

    Hedmark : Senter for praksisrettet utdanningsforskning, 2017. 103 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  35. Udgivet

    PISA 2015 : problemløsning i samarbejde. / Egelund, Niels; Lindenskov, Lena; Sørensen, Helene.

    København : VIVE - Viden til velfærd, 2017. 75 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  36. Udgivet

    Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for alle kommuner 2015 : Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vesthimmerland kommuner. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas.

    Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 148 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  37. 2016
  38. Udgivet

    ASEM desktop study on the role higher education can play in sustainable development through the development of lifelong learning skills. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup; Bondebjerg, Anja; Sommersel, Hanna Bjørnøy.

    København : Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2016. 36 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  39. Udgivet

    Dansk småbørnspædagogik i et historisk perspektiv. / Egelund, Niels.

    I: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis , Nr. 12, 2016, s. 7-12.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  40. Udgivet

    De tilbageførte elevers oplevelse af trivsel og deltagelse. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    Inklusion i folkeskolen: sammenfatning af resultaterne fra inklusionspanelet. red. / Chantal Pohl Nielsen; Beatrice Schindler Rangvid. København : SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2016. s. 61-70 (SFI-Rapporter; Nr. 29, Bind 16).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  41. Udgivet

    Differences in the effects of school meals on children's cognitive performance according to gender, household education and baseline reading skills. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels; Sørensen, Louise Bergmann; Damsgaard, Camilla Trab; Petersen, Rikke A.; Dalskov, Stine-Mathilde; Hjorth, Mads Fiil; Tetens, Inge; Astrup, Arne; Lauritzen, Lotte; Michaelsen, Kim F.

    I: European Journal of Clinical Nutrition, Bind 70, Nr. 10, 2016, s. 1155-1161.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  42. Udgivet

    Egelund: Husk det positive i en længere skoledag. / Egelund, Niels.

    I: Altinget.dk, 2016.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  43. Udgivet

    Fra grundskole til ungdomsuddannelse : en register- og surveyanalyse af LP-modellens elever. / Egelund, Niels; Krassel, Karl Fritjof; Nordahl, Thomas.

    København : KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 2016. 69 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  44. Udgivet

    H.O. Lange-prisen til Charlotte Appel & Ning de Coninck-Smith : motiveringstale ved tildelingen. / Egelund, Niels.

    I: Det Kongelige Bibliotek. Magasin, Bind 29, Nr. 1, 2016, s. 25-29.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  45. Udgivet

    Inklusion - set i et elevperspektiv : en kvalitativ analyse. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels; Nielsen, Chantal Pohl ; Henze-Pedersen, Sofie.

    København : SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2016. 144 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  46. Udgivet

    Læringsrapport 2015 : Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vest-himmerland kommuner : sammenfatning. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 30 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  47. Udgivet

    Læringsrapport 2015 Skoler : Svendborg Kommune. / Egelund, Niels; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 111 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  48. Udgivet

    Læringsrapport 2015 Skoler : Holbæk Kommune. / Egelund, Niels; Aasen, Ann Margareth; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 111 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  49. Udgivet

    Normal weight children have higher cognitive performance : independant of physical activity, sleep, and diet. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels; Hjorth, Mads Fiil; Sørensen, Louise Bergmann; Andersen, Rikke; Ritz, Christian; Tetens, Inge; Michaelsen, Kim F; Astrup, Arne; Sjödin, Anders Mikael.

    I: Physiology & Behavior, Bind 165, 2016, s. 398-404.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  50. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Kolding Kommune. / Egelund, Niels; Øyen Nordahl, Sigrid; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 112 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  51. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Thisted Kommune. / Degn, Lise; Egelund, Niels; Håland, Kjersti Sørmoen; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 113 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  52. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Hedensted Kommune. / Degn, Lise; Bekkelien, Monica; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 113 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  53. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Vesthimmerlands Kommune. / Degn, Lise; Bekkelien, Monica; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 112 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  54. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Haderslev Kommune. / Egelund, Niels; Øyen Nordahl, Sigrid; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 109 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  55. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015 : Roskilde Kommune. / Egelund, Niels; Håland, Kjersti Sørmoen; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 112 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  56. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Horsens Kommune. / Qvortrup, Lars; Aasen, Ann Margareth; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 111 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  57. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Nordfyns Kommune. / Degn, Lise; Egelund, Niels; Øyen Nordahl, Sigrid; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 107 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  58. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Billund Kommune. / Degn, Lise; Bekkelien, Monica; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Qvortrup, Lars.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 110 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  59. Udgivet

    Skoler : Læringsrapport 2015 : Fredericia Kommune. / Qvortrup, Lars; Aasen, Ann Margareth; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas.

    Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 130 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  60. Udgivet

    Skoler : læringsrapport 2015: Frederikssund Kommune. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels; Håland, Kjersti Sørmoen; Nordahl, Thomas.

    Aalborg : Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 110 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  61. Udgivet

    Slutevaluering af Young Skills : klædt på til en erhvervsuddannelse 2012 - 2015. / Egelund, Niels; Riis Ottosen-Støtt, Martin.

    Aarhus : Center for Strategisk Uddannelsesforskning, 2016. 45 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  62. Udgivet

    Systematisk kortlægning om forældreinvolvering og forældresamarbejde, der kan fremme læring hos børn og unge med ressourcesvag social baggrund i dagtilbud og skole. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    København : Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2016. 82 s. (Clearinghouse-forskningsserien; Nr. 29).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  63. Udgivet

    Sådan bliver vores børn dygtigere : resultater fra Center for Strategisk Uddannelsesforskning 2010-2016. / Egelund, Niels.

    Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2016. 141 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  64. Udgivet

    Udvikling af en inkluderende skole. / Egelund, Niels.

    Specialpædagogik i læreruddannelsen. red. / Jørgen Christiansen; Brian Degn Mårtensson; Torben Pedersen. København : Hans Reitzels Forlag, 2016. s. 259-276.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  65. 2015
  66. Udgivet

    Status. Jævne karakterer til inklusion i folkeskolen : For et par uger siden kom den sminkede udgave af kommunernes arbejde med inklusion. Sandheden er mere nuanceret. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    I: Politiken, debatsektionen, 05.12.2015, s. 6.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  67. Udgivet

    Developments in special education and the inclusion process in Denmark : establishment, consolidation, criticism, inclusion - conceptual and practical challenges. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    Transitions in the field of special education: theoretical perspectives and implications for practice. red. / David L. Cameron; Ragnar Thygesen. 1. udg. Münster : Waxmann Verlag, 2015. s. 63-72.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  68. Udgivet

    Diet-induced changes in iron and n-3 fatty acid status and associations with cognitive performance in 8-11-year-old Danish Children: secondary analysis of the Optimal Well-Being, Development and Health for Danish Children through a Healthy New Nordic Diet School Meal Study. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup; Sørensen, Louise Bergmann; Damsgaard, Camilla Trapholt; Damsgaard, Stine Mathilde ; Petersen, Rikke ; Stark, Ken; Andersen, Rikke; Tetens, Inge; Astrup, arne; Michaelsen, Kin Fleicher; Lauritzen, Lotte.

    I: British Journal of Nutrition, Bind 114, Nr. 10, 2015, s. 1623-1637.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  69. Udgivet

    Dokumentationsprojektet: 19 skolers erfaringer med inklusion 2013-2015 : en kvalitativ analyse. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    1. udg. København : DPU, Aarhus Universitet, 2015. 35 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  70. Udgivet

    Dokumentationsprojektet: Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015. / Baviskar, Siddhartha; Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels; de Montgomery, Christopher.

    1. udg. København : DPU, Aarhus Universitet, 2015. 161 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  71. Udgivet

    Dokumentationsprojektet: Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2015. Appendiks. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup; Baviskar, Siddhartha; de Montgomery, Christopher.

    1. udg. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2015. 292 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  72. Udgivet

    Elevernes egen oplevelse af inklusion. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup.

    Inkluderende skolemiljøer: elevernes roller. red. / Anna Amlion. 1. udg. København : SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2015. s. 191-215 (SFI-Rapporter, Bind 15:15).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskningpeer review

  73. Udgivet

    PISA (Programme for International Student Assessment). / Egelund, Niels.

    Leksikon for det 21. århundrede. København : Leksikon for det 21. århundrede, 2015. 4931.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingEncyclopædiartikelFormidling

  74. Udgivet

    Salamancaerklæringen. / Egelund, Niels.

    Leksíkon for det 21. århundrede. København : Leksikon for det 21. århundrede, 2015. 4939.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingEncyclopædiartikelFormidling

  75. Udgivet

    The effects of Nordic school meals on concentration and school performance in 8- to 11-year-old children in the OPUS School Meal Study : a cluster-randomised, controlled, cross-over trial. / Egelund, Niels; Dyssegaard, Camilla Brørup; Sørensen, Louise Bergmann; Damsgaard, Camilla Trab; Petersen, Rikke Agnete; Dalskov, Stine-Mathilde; Hjorth, Mads Fiil; Andersen, Rikke; Tetens, Inge; Ritz, Christian; Astrup, Arne; Lauritzen, Lotte; Michaelsen, Kim F.

    I: British Journal of Nutrition, Bind 113, Nr. 08, 2015, s. 1280-1291.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  76. Udgivet

    Tosprogede unges læsning - belyst med PISA. / Egelund, Niels.

    I: Viden om Laesning, Nr. 18, 2015, s. 6-11.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  77. 2014
  78. Udgivet

    Brug af test og prøver på specialskoler. / Egelund, Niels.

    I: Cepra-Striben, Nr. 16, 08.2014, s. 24-29.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  79. Udgivet

    Dygtige lærere er en forudsætning for folkeskolens resultater : og det står ikke godt til med nogen af delene. / Andersen, Frans Ørsted; Egelund, Niels.

    I: Paideia - tidsskrift for professionel pædagogisk praksis , Nr. 7, 05.2014, s. 47-48.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  80. Udgivet

    Når svære elever tilhører fællesskabet. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    I: Politiken, debatsektionen, 01.03.2014, s. 6.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  81. Udgivet

    Forløb skal gøre unge uddannelsesparate. / Egelund, Niels.

    I: Altinget.dk, 07.02.2014.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  82. Udgivet

    Tidligere skolegang hæmmer uddannelseshjælp. / Egelund, Niels.

    I: Altinget.dk, 23.01.2014.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  83. Udgivet

    Dokumentationsprojektet: Kommunernes omstilling til øget inklusion pr. marts 2014. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Baviskar, Siddhartha; Lausten, Mette; Egelund, Niels.

    København : Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, 2014. 277 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  84. Udgivet

    Faktorer af betydning for kvalitet i specialskoler : en survey-kortlægning blandt specialskoler og PPR. / Rangvid, Beatrice Schindler; Egelund, Niels.

    1. udg. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 53 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  85. Udgivet

    Forord til den danske udgave. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    Hvad der virker i inkluderende undervisning : evidensbaserede undervisningsstrategier. 1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. s. 11-12 (Inkluderende læringsfællesskaber).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

  86. Udgivet

    Forord til den danske udgave. / Egelund, Niels.

    Ledelse af differentieret undervisning: teori og praksis. 1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. s. 7-10 (Inkluderende læringsfællesskaber).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

  87. Udgivet

    Inklusionsindsatsen i Danmark. / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels.

    I: Skolen i Morgen, Bind 18, Nr. 2, 2014, s. 2-4.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  88. Udgivet

    Kvalitet i specialskoler. / Egelund, Niels.

    1. udg. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 32 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  89. Udgivet

    Med Ole fra integration over rummelighed til inklusion. / Egelund, Niels.

    Inklusionens historie og aktualitet. red. / Lars Qvortrup. 1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. s. 31-44.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  90. Udgivet

    PISA Etnisk 2012 : PISA 2012 med fokus på unge med indvandrerbaggrund. / Christensen, Vibeke Tornhøj; Egelund, Niels; Fredslund, Eskild Klausen; Pilegaard Jensen, Torben.

    København : KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 978-87-7488, 2014. 54 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  91. Udgivet

    PISA-problemløsning : danske unge i en international sammenligning. / Egelund, Niels.

    1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. 63 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  92. Udgivet

    Uddannelse og udvikling : hvordan kan uddannelsessystemet sikre fremtidens velfærd? / Egelund, Niels.

    Danmarks fremtid: vækst, velfærd, værdier står på spil. red. / Bent Raymond Jørgensen; Henrik Von Scheel; Mark Von Rosing. 1. udg. Hinnerup : Forskningens forlag, 2014. s. 136-141.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  93. Udgivet

    Utdanning og forskning i spesialpedagogikk - veien videre : rapport fra Ekspertgruppen i spesialpedagogikk, 2014. / Rognhaug, Berit; Ebbesen, Gerd Rose ; Egelund, Niels; Ramberg, Knut; Rake, Camilla (Redaktør).

    Oslo : Norges forskningsråd, 2014. 165 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivningpeer review

  94. 2013
  95. Udgivet

    Fagligt dygtige lærere = bedre elever. / Egelund, Niels; Andersen, Frans Ørsted.

    I: Berlingske Tidende, 22.12.2013, s. 29.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - KronikFormidling

  96. Udgivet

    PISA-ændringer er en stor fordel. / Egelund, Niels.

    I: Politiken, 17.12.2013, s. 6.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  97. Udgivet

    I kan roligt stole på PISA-undersøgelserne. / Egelund, Niels.

    I: Politiken, kroniken, 30.11.2013.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  98. Udgivet

    Kan vi lære af Kina? / Egelund, Niels.

    I: Berlingske Tidende, 12.05.2013, s. 27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  99. Udgivet

    Det er en syg måde, vi uddanner de unge på! / Egelund, Niels.

    I: Politiken, debatsektionen, 11.05.2013, s. 1+4.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  100. Udgivet

    Helhedsskolen åbner for muligheder. / Egelund, Niels; Olsen, Martin Spang.

    I: Politiken, debatsektionen, 03.03.2013, s. 9.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

  101. Udgivet

    Data fra skolechefer, PPR-ledere og skoleforvaltninger : Del 1. . / Dyssegaard, Camilla Brørup; Egelund, Niels; Baviskar, Siddhartha; Lausten, Mette ; Lynggaard, Mikkel; Tetler, Susan.

    Kommunernes øget omstilling til øget inklusion pr. marts 2013 : Dokumentationsprojektet. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, 2013. s. 15-56.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

  102. Udgivet

    Conclusion. / Egelund, Niels.

    Northern Lights on PISA 2009 - focus on reading. red. / Niels Egelund. København : Nordic Council of Ministers, 2013. s. 201-218.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskningpeer review

  103. Udgivet

    En bedre skole for drenge. / Egelund, Niels.

    I: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, Bind 33, Nr. 97, 2013, s. 7-16.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  104. Udgivet

    Forundersøgelsen til Young Skills. / Barkholt-Spangsbo, Troels; Egelund, Niels.

    København : Center for Strategisk Uddannelsesforskning, 2013. 23 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  105. Udgivet

    Hvad kan vi lære af de nordiske lande - set med PISA-brillerne på? / Egelund, Niels.

    I: Kognition & Paedagogik, Bind 85, Nr. 22, 2013, s. 38-45.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  106. Udgivet

    Indledning : OECD-programmet PISA (Programme for International Student Assessment). / Egelund, Niels.

    PISA 2012: danske unge i en international sammenligning. red. / Niels Egelund. København : KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 978-87-7488, 2013. s. 14-15.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskningpeer review

  107. Udgivet

    Lige børn leger bedst : når de optimale forudsætninger for legen er til stede. / Egelund, Niels.

    I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik, Nr. 2, 2013, s. 106-109.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  108. Udgivet

    Læringsmiljøvurdering : - en metode til systematisk vurdering af den pædagogiske kvalitet i dagtilbud. / Kramme, Agnete Lyngby; Carl, Britta; Egelund, Niels.

    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 50, Nr. 2, 2013, s. 13-28.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  109. Udgivet

    Spis så din morgenmad! madens betydning for indlæring - erfaringer fra Masseeksperimentet 2012. / Egelund, Niels.

    I: Diætisten, Bind 21, Nr. 122, 2013, s. 5-8.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Forrige 1 2 3 4 Næste