Artiklen tager udgangspunkt i to modstridende perspektiver på den offentlige sektor med hver sine succeskriterier for opgaveløsning. Ifølge ét perspektiv huser den offentlige sektor en række professioner og institutioner, hvis opgaver må betegnes som etiske, idet de handler om hjælp og støtte til forskellige grupper af svage og udsatte borgere. Succeskriterierne for opgaveløsning må i det perspektiv defineres med afsæt i disse etiske opgaver. I de seneste årtier har organisations- og styreformer under den brede samlebetegnelse New Public Managemenet i stigende grad anlagt et konkurrerende perspektiv på den offentlige sektor. Dermed indføres succeskriterier af målrationel art: omkostningseffektivitet, effektivitetsmål, best practice, benchmarking osv. Selv om der ikke nødvendigvis er en konflikt mellem etiske og målrationelle succeskriterier, synes det som om der er det i en del konkrete tilfælde. Dette diskuteres på baggrund af en specifik offentlig institution, nemlig hospicesektoren og i lyset af en endnu aktuel problematik – en type etisk dilemma – som tydeliggør den påståede konflikt mellem etiske og målrationelle succeskriterier
Originalsprog
Dansk
Tidsskrift
Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Nummer
130
Antal sider
16
ISSN
0904-3535
Status
Udgivet - jun. 2012
Forskningsområder
Hospicepleje, professionsetik, scceskriterier, new public managment