Et velkendt argument imod aktiv dødshjælp har det deontologiske forbud mod drab eller pligten til ikke at slå ihjel som en central præmis. Sådanne deontologiske argumenter spiller en fremtrædende rolle i nylige publikationer fra Det Etiske Råd. For at gælde ukvalificeret, må disse argumenter imidlertid forudsætte, at enhver undtagelse fra forbuddet medfører en opgivelse af de etiske grundværdier om ligeværd og menneskelig værdighed. Artiklen viser hvordan dette indebærer to påstande, nemlig at forbuddet har absolut styrke og globalt omfang. Med inddragelse af bestemte antagelser og diskussioner om drab i krig, argumenteres der for, at en plausibel fortolkning af deontologiske begrænsninger som forbuddet mod drab begrænser dets omfang snarere end svækker dets styrke og at dette ikke nødvendigvis indebærer en fravigelse af værdierne om ligeværd og værdighed. Fra et rettighedsperspektiv argumenteres der for, at en positiv ret til livet er forenelig med en negativ ret til dødshjælp. Resultatet er, at en deontologisk teori om det forkerte ved drab ikke nødvendigvis er uforenelig med aktiv dødshjælp.
Udgivelsesdato: September 2008
Bidragets oversatte titel
Euthanasia, prohibition of killing, and deontology