Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Jeg er uddannet læge fra Aarhus Universitet (1999) og skrev PhD om læringsmål og kernecurriculum (2003). I perioden 2007 - 2015 arbejdede jeg som lektor i sundhedsvidenskabelig fagdidaktik på Aarhus Universitet og var desuden studieleder medicin fra 2010 til 2015. I peroden 2016 - 2020 var jeg leder af Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation (CAMES) på Rigshospitalet, inden jeg i september 2020 vendte 'hjem' til Aarhus Universitet som leder af Centre for Educational Development.
Arbejdsområder
Jeg er leder af Centre for Educational Development, der er en af Nordens største universitetspædagogiske enheder. Vi varetager al læringsteknologisk systemunderstøttelse på AU. Vi tilbyder både generel og specialiseret universitetspædagogisk kompetenceudvikling og sparring til alle fagmiljøer. Gennem forskning, undervisning og internationalt samarbejde bidrager CED betydeligt til universitetets pædagogiske nytænkning. Mit arbejdsområde er derfor bredt, så kontakt mig gerne med spørgsmål.
Emneord
- Kompetenceudvikling, kreativitet og innovation
- Faculty Development
- Undervisningsudvikling i de videregående uddannelser
- Læringsteorier
- Universitetspædagogik
- Sundhedsvidenskabelig fagdidaktik
- Uddannelsespolitik og uddannelsesøkonomi
- Uddannelsesledelse
Fagområder
- Ledelse
- Videregående uddannelse
- Universitetspædagogik og læring
- Sundhedsvidenskabelig fagdidaktik
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
Projekter
- 9 Afsluttet
-
EVU: Kompetenceudvikling i almen praksis
Mørcke, A. M. (Deltager), Vestergaard, S. K. (PI) & Risør, T. (Deltager)
01/11/2019 → 01/07/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Collaborativ læring i klinisk praktik
Mørcke, A. M. (Deltager), Nørholk, L. M. (PI) & Tolsgaard, M. G. (Deltager)
25/08/2017 → 04/07/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Patienter som Undervisere
Mørcke, A. M. (Deltager), Rieffestahl, A. M. (PI) & Risør, T. (Deltager)
15/06/2017 → 01/07/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Patient-centreret kommunikation i DK
Mørcke, A. M. (Deltager), Kjær, L. B. (Deltager), Møller, J. E. (Deltager) & O'Connor, M. (Deltager)
14/04/2015 → 29/02/2016
Projekter: Projekt › Forskning
-
Dyad training in real life curricula
Bjerrum, A. S. (Projektleder), Karring, E. (Projektleder) & Mørcke, A. M. (Projektkoordinator)
06/01/2015 → 31/03/2016
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
A change of mind: Error motivation is shaped by error perceptions in different learning environments
Rasmussen, L. D., Grierson, L., Mørcke, A. M., Rasmussen, K., Ringsted, C. & Tolsgaard, M. G., 2025, I: Medical Teacher. 47, 6, s. 1037-1045 9 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus) -
A view from the top: A qualitative exploration of top-level health care leaders’ perceptions on the implementation of simulation-based education in postgraduate medical education
Nayahangan, L. J., Thinggaard, E., Khan, F., Gustafsson, A., Mørcke, A. M., Dubrowski, A., Hirshfield, L. E. & Konge, L., apr. 2024, I: Medical Education. 58, 4, s. 415-429 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
3 Citationer (Scopus) -
When the Patient is Absent in Patient-Centered Communication Training: A Discursive Analysis of How Medical Students Learn to Interact with Patients
Rieffestahl, A. M., Morcke, A. M., Mogensen, H. O. & Risør, T., 2024, I: Teaching and Learning in Medicine. 36, 3, s. 269-279 11 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Dyadelæring i simulationsbaseret undervisning
Nørholk, L. M. & Mørcke, A. M., 2023, Medicinsk Didaktik: En guide til lægen som underviser. Christensen, M. K. & Kjær, L. B. (red.). København: FADL's Forlag, s. 218-227 10 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Surrendering to the process: Innovation in Developing CPD for General Practice
Vestergaard, S. K., Bjerre-Christensen, U., Mørcke, A. M. & Risør, T., jan. 2023, I: Journal of European CME. 12, 1, 9 s., 2164141.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Ledelse af ledere
Mørcke, A. M. (Deltager)
feb. 2025 → maj 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
International Journal for Academic Development (Tidsskrift)
Mørcke, A. M. (Redaktør)
1 jan. 2025 → 31 dec. 2029Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typer › Redaktør af tidsskrift › Forskning
-
Ledelsesadfærd og performance
Mørcke, A. M. (Deltager)
sep. 2024 → jan. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Dansk Universitetspædagogisk Netværks Konference
Mørcke, A. M. (Deltager)
23 maj 2024 → 24 maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
AMEE 2024
Mørcke, A. M. (Deltager)
feb. 2024 → aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Priser
-
Danica Pension Uddannelsespris
Mørcke, Anne Mette (Modtager), 2020
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
-
Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Pædagogiske Hæderspris
Mørcke, Anne Mette (Modtager), 2011
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser