Billede af Marcus Lee Naldal
20192023

Publikationer pr. år

Personlig profil

Profil

Uddannet Idé- og videnskabshistoriker (M.Sc.) med fagfællebedømte publikationer om naturvidenskabernes historiebrug (2020),  ekspeditioner (2021), Køn (2020) og klimaforskningens idéhistorie (2021).

Tilknyttet Centre for the Rise of Science and Fiction og ph.d.-studerende i det VELUX-finanserede project "Rise of Science and Fiction during the Danish Enlightenment". Mit projekt undersøger fremkomsten af en naturvidenskabelig lærebogsgenre i 1700-tallets Danmark (genre framing) samt brugen af retorisk fiktionalitet i cirkulationen af viden om naturen.

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Videnskabsstudier, Cand.Scient., Textbooks and Knowledge Infrastructures of Copenhagen Chemistry, c.1820-1850

20162018

Dimissionsdato: 30 jun. 2018

Idehistorie, tilvalg i Fysik, BA, Introduktionen af atomteori i gymnasieskolens lærebøger, c.1915-1954

20132016

Emneord

  • Naturvidenskabernes idé- og videnskabshistorie
  • oplysningstiden
  • 1800-tallet
  • 20. århundrede
  • Naturvidenskabernes teori og filosofi
  • Naturvidenskabelig videnskabsteori
  • Teknologifilosofi og -historie
  • Videnskabsformidling og -kommunikation
  • Museumsformidling

Fagområder

  • Fagområde
  • Idéhistorie
  • Videnskabsteori
  • Videnskabshistorie
  • Teknologihistorie
  • Science and Technology Studies (STS)
  • Forskningsformidling

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller