Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Miriam Madsen forsker i kvantificering af uddannelse med fokus på, hvordan kvantificeringsprocesser i styring og forvaltning af uddannelse bidrager til at forme uddannelsestænkning og -design. Miriams forskning fokuserer på videregående uddannelse og undersøger performancemålinger, dimittendsurveys, statistik, budgetberegninger, regnskabstal, økonomiske fremskrivninger, algoritmer mv. på danske (og til dels engelske) universiteter samt i dansk videregående uddannelsespolitik og -styring.
Undervisning
Miriam Madsen varetager undervisning i Evaluering og Måling på kandidatuddannelsen i Uddannelsesvidenskab. Desuden er Miriam afdelingsleder for Afdeling for Uddannelsesvidenskab, og har dermed det overordnede ansvar for afdelingens bachelor- og kandidatuddannelse.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Pædagogik, Kandidat, Københavns Universitet
1 sep. 2013 → 31 maj 2015
Dimissionsdato: 31 maj 2015
Ledelse, Diplom, Professionshøjskolen Metropol
1 feb. 2011 → 30 jun. 2013
Dimissionsdato: 30 jun. 2013
Lærer, Professionsbachelor, Århus Dag- og aftenseminarium
20 aug. 2001 → 30 jun. 2005
Dimissionsdato: 30 jun. 2005
Eksterne ansættelser
International Postdoc, Danmarks Frie Forskningsfond
1 jan. 2021 → 31 dec. 2022
AC-medarbejder, Professionshøjskolen Metropol
14 sep. 2015 → 7 aug. 2016
Sekretariatschef, Sammenslutningen af Unge Med Handicap
1 jan. 2009 → 28 feb. 2015
Fagområder
- Uddannelsesvidenskab
- Uddannelsesforvaltning
- Uddannelsesøkonomi
- Styring
- Pædagogik
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
The performative effects of budgets in higher education: A cultural-studies account of how education ideas and designs are built into budget numbers
Madsen, M. (PI)
01/01/2021 → 30/04/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Governing educational pasts, presents, and futures with data
Madsen, M. (PI), Karseth, B. (CoPI), Piattoeva, N. (CoPI), Cheyenne Martinez Lunde, I. (CoPI), Laursen, R. (Deltager), M. Blaabjerg-Zederkoff, D. (Deltager), Ratner, H. (Deltager) & Rokoguniwai, M. B. (Deltager)
The Joint Committee for Nordic research councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS)
01/01/2022 → 31/12/2023
Projekter: Projekt › Andet
-
Policy futures: Researching on education policy, governance and administration at a time of political crisis in Europe
Madsen, M. (Deltager), Brøgger, K. (Projektleder), Cone, L. (Deltager), Krejsler, J. B. (Deltager), Cort, P. S. (Deltager), Kristensen, J. E. (Deltager), Hedegaard, M. L. L. (Deltager), Larson, A. (Deltager), Jimenez, G. (Deltager), Plotnikof, M. (Deltager), Coninck-Smith, N. D. (Deltager), Laursen, R. (Deltager), Moos, L. (Deltager), Staunæs, D. (Deltager), Nørgaard, C. (Deltager), Binderup, T. (Deltager), Vertelyté, M. (Deltager), Smedegaard Ernst Bengtsen, S. (Deltager), Normand, R. (Deltager), Robertson, S. (Deltager), Mengel, P. (Deltager), Tarby, S. C. M. (Deltager), Moscovitz, H. (Deltager), Zangrandi, E. (Deltager), Harsbo, R. (Deltager), Nygaard, P. S. (Deltager), Sørensen, A. E. (Deltager), Nuriler, H. (Deltager) & Gibson, A. G. (Deltager)
COST Association Avenue du Boulevard – Bolwerklaan 21 1210 Brussels | Belgium
01/03/2019 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Universitetsuddannelsers arbejdsmarkedsrelevans i et policy-antropologisk perspektiv
Madsen, M. (Deltager)
01/09/2016 → 30/08/2019
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
(Un)certain and (ir)regular futures: Graph chart visualizations of forecasting in higher education
Madsen, M., 2024, (E-pub ahead of print) I: Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Performance-based funding and institutional practices of performance prediction
Madsen, M., 26 jun. 2024, (E-pub ahead of print) I: Critical Studies in Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Governing by Numbers and Human Capital in Education Policy Beyond Neoliberalism: Social Democratic Governance Practices in Public Higher Education
Madsen, M., 2022, Cham: Springer. 213 s. (Educational Governance Research, Bind 19).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
The configurative agency of metrics in education: a research agenda involving a different engagement with data
Madsen, M., 2021, I: Journal of Education Policy. 36, 1, s. 64-83 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil87 Downloads (Pure) -
Competitive/comparative governance mechanisms beyond marketization: A refined concept of competition in education governance research
Madsen, M., jan. 2022, I: European Educational Research Journal. 21, 1, s. 182-199 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil70 Downloads (Pure)
Aktiviteter
-
The London School of Economics and Political Science
Madsen, M. (Gæsteforsker)
1 jan. 2021 → 30 jun. 2022Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøg ved en ekstern, akademisk institution
-
10th Annual New Materialism Conference 2019
Madsen, M. (Deltager)
2 dec. 2019 → 4 dec. 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
University of Cambridge
Madsen, M. (Gæsteforsker)
2 okt. 2018 → 30 nov. 2018Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøg ved en ekstern, akademisk institution
-
Deakin University
Madsen, M. (Gæsteforsker)
1 jun. 2018 → 31 aug. 2018Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøg ved en ekstern, akademisk institution
-
European Conference on Educational Research (ECER), Geneva (online), 2021
Brøgger, K. (Taler) & Madsen, M. (Taler)
6 sep. 2021Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Presse/medier
-
-
-
Der er ingen motorvej for humanister – de må selv finde vej
15/11/2019
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Forskning: De studerende bliver »kalkulerende« af at gå på universitetet
26/09/2018
1 element af Mediedækning
Presse/medie