Aarhus Universitets segl

Miriam Madsen

Adjunkt i Uddannelsesforvaltning, Adjunkt

Profile photoMiriam Madsen
Adjunkt
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Uddannelsesvidenskab, Aarhus

Curriculum Vitae

Miriam Madsen forsker i kvantificering af uddannelse med fokus på, hvordan kvantificeringsprocesser i styring og forvaltning af uddannelse bidrager til at forme uddannelsestænkning og -design. Miriams forskning fokuserer på videregående uddannelse og undersøger performancemålinger, dimittendsurveys, statistik, budgetberegninger, regnskabstal, økonomiske fremskrivninger, algoritmer mv. på danske (og til dels engelske) universiteter samt i dansk videregående uddannelsespolitik og -styring. Forskningen trækker på et ny-materialistisk perspektiv med henblik på at forstå tal og beregninger som praksisser med performative effekter på den verden, de indgår i, og ikke blot som objektive repræsentationer af verden.

Kvalifikationer

Pædagogik, Kandidat, Københavns Universitet

1 sep. 201331 maj 2015

Dimissionsdato: 31 maj 2015

Ledelse, Diplom, Professionshøjskolen Metropol

1 feb. 201130 jun. 2013

Dimissionsdato: 30 jun. 2013

Lærer, Professionsbachelor, Århus Dag- og aftenseminarium

20 aug. 200130 jun. 2005

Dimissionsdato: 30 jun. 2005

Ansættelse

Adjunkt

DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Uddannelsesvidenskab, Aarhus

Aarhus Universitet

Aarhus C, Danmark

2 aug. 202021 jun. 2023

International Postdoc

Danmarks Frie Forskningsfond

Danmark

1 jan. 202131 dec. 2022

Ph.d.-stipendiat

DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Uddannelsesvidenskab, Aarhus

Aarhus Universitet

Aarhus C, Danmark

5 jul. 20161 sep. 2019

AC-medarbejder

Professionshøjskolen Metropol

Danmark

14 sep. 20157 aug. 2016

Sekretariatschef

Sammenslutningen af Unge Med Handicap

Taastrup, Danmark

1 jan. 200928 feb. 2015

Publikationer

Governing by Numbers and Human Capital in Education Policy Beyond Neoliberalism: Social Democratic Governance Practices in Public Higher Education

Madsen, M., 2022, Cham: Springer. 213 s. (Educational Governance Research, Bind 19).

The configurative agency of metrics in education: a research agenda involving a different engagement with data

Madsen, M., 2021, I: Journal of Education Policy. 36, 1, s. 64-83 20 s.

Set in motion by data: Human and data intra-actions in educational governance

Madsen, M., 2023, I: Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. 44, 2, s. 208-220 14 s.

An affirmative-diffractive re-reading of the policy instrumentation approach through agential realism and the accreditation instrument

Brøgger, K. & Madsen, M., nov. 2022, I: Journal of Education Policy. 37, 6, s. 925-943 18 s.

Kvalitet, relevans og effektivitet på universiteterne - om statslig styring af selvejende universiteter gennem magtfulde policy-instrumenter

Brøgger, K. & Madsen, M., 2021, I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 3, 20 s.

Competitive/comparative governance mechanisms beyond marketization: A refined concept of competition in education governance research

Madsen, M., jan. 2022, I: European Educational Research Journal. 21, 1, s. 182-199 18 s.

Translating Quality Criteria in University Accreditation

Degn, L., Madsen, M. & Brøgger, K., 2023, (E-pub ahead of print) I: Journal of Accounting & Organizational Change. SI, 25 s.

Post-humanist critical university ethnography: the potential of a critical-creative reconfiguration of critique

Madsen, M., 17 sep. 2020, Ethnography in Higher Education. Wieser, C. & Pilch Ortega, A. (red.). Wiesbaden: Springer, s. 53-71 (Doing Higher Education).

Entangled simplicities: a metricography on 'relevance' and 'graduate employability' configurations in Danish university education

Madsen, M., 1 okt. 2019, Aarhus: Aarhus Universitet. 305 s.

Higher Education and Brexit: Current European Perspectives

Acar, I., Courtois, A., Gibson, A. J., Hazelkorn, E., Horvath, A., Jungblut, J., Kilin, E., Maassen, P., Madsen, M., Magalhães, A., Marginson, S., Orosz, K., Rienks, J., Sá, M. J., Sabic, N., Sautier, M., Seidenschnur, T., Szadkowski, K., Wende, M. V. D., Veiga, A., & 1 flereWright, S., feb. 2018, Copenhagen: Danish School of Education, Aarhus University. 227 s. (Working Papers on University Reform; Nr. 28).

Hvad er problemet? En mulighedsfokuseret udforskning af problemet med ”What’s the problem represented to be?”, set fra et underviserperspektiv

Madsen, M., 2022, I: Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab. 1, 1, s. 51-66 16 s.

"Humaniora er et udtryk for overskud”: – analyse af debatten om humanistiske universitetsuddannelsers samfundsværdi

Madsen, M., 2015, I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2015, 4

At gøre sig relevant – perspektiver på humanistiske dimittenders arbejdsmarkedsrelevans

Madsen, M., 2015, I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2, s. 64-74

Målstyrede universitetsuddannelser og kalkulerende studerende: når midlet spænder ben for målene

Madsen, M., dec. 2015, I: Tidsskrift om arbejdsliv. 4, s. 25-39, 85-86

Projekter

The performative effects of budgets in higher education: A cultural-studies account of how education ideas and designs are built into budget numbers

Madsen, M.

Det Frie Forskningsråd

01/01/202130/04/2023

Governing educational pasts, presents, and futures with data

Madsen, M., Karseth, B., Piattoeva, N., Cheyenne Martinez Lunde, I., Laursen, R., M. Blaabjerg-Zederkoff, D., Ratner, H. & Rokoguniwai, M. B.

The Joint Committee for Nordic research councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS)

01/01/202231/12/2023

Universitetsuddannelsers arbejdsmarkedsrelevans i et policy-antropologisk perspektiv

Madsen, M.

01/09/201630/08/2019

Aktiviteter

The London School of Economics and Political Science

Miriam Madsen (Gæsteforsker)

1 jan. 202130 jun. 2022

University of Cambridge

Miriam Madsen (Gæsteforsker)

2 okt. 201830 nov. 2018

Deakin University

Miriam Madsen (Gæsteforsker)

1 jun. 201831 aug. 2018

Bevillinger

Governing educational past, presents, and futures with data

Madsen, M., Karseth, B., Cheyenne Martinez Lunde, I. & Piattoeva, N.

The Joint Committee for Nordic research councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS): 319.502,00 kr.

01/01/202231/12/2023

Bevillingsdato: 03/11/2021

The performative effects of budgets in higher education: A cultural-studies account of how education ideas and designs are built into budget numbers

Madsen, M.

Det Frie Forskningsråd: 1.305.000,00 kr.

01/01/202130/04/2023

Bevillingsdato: 25/06/2020