Psykologisk Institut

Mia Skytte OToole

Lektor

OBS: JEG MODTAGER IKKE SPECIALESTUDERENDE I EFTERÅRET 2019 ELLER FORÅRET 2020

Vejlederbrev

Til dig der skal vælge specialevejleder,

Formålet med dette vejlederbrev er at skitsere, hvordan vejledningen hos mig forløber.

Jeg vejleder både individuelt og kollektivt. Den individuelle vejledning bruger vi på klassisk tekstfeedback, hvor jeg forinden har læst tilsendt materiale. Den kollektive vejledning bruges dels på at zoome ind på kriterierne for de akademiske skriftlige discipliner (redegørelse, analyse og diskussion), dels på at give mulighed for at ’tale højt’ om sit speciale og derved styrke dets historie og struktur.

Det er klart min erfaring, at denne vekselvirkning mellem individuel og kollektiv vejledning giver den bedste vejledning.

Selve vejledningen

Vejledermøder foregår som udgangspunkt på mit kontor i bygning 1350, lokale 327. Der er tale om 4 kollektive møder og 3 individuelle. Til hvert møde er der forberedelse. Til specialestuderende i efteråret 2020, ser det således ud:

Primo august: Kollektiv vejledning 1

Ultimo august: Individuel vejledning 1

Medio september: Kollektiv vejledning 2

Medio oktober: Individuel vejledning 2

Medio november: Kollektiv vejledning 3

Primo december: Individuel vejledning 3

Medio december: Kollektiv vejledning 4

Kollektiv vejledning 1:

Indhold:

-          Vi præsenterer os for hinanden, og jeg fortæller lidt om det overordnede vejledningsforløb og arbejdsopgaver i forbindelse dermed.

-          Hver specialestuderende giver et bud på en problemformulering, som drøftes med mig, med de øvrige studerende som tilhørere.

-          Jeg præsenterer læringsmål for specialet

-          Vi drøfter skriveproces og deler erfaringer

Forberedelse: Have besvaret relevante spørgsmål fra Scribo (www.scribo.dk) og have pdf-udprint derfra med i hånden eller lettilgængelig på computeren.

Kollektiv vejledning 2:

Formålet med denne vejledning er at blive opmærksom på, hvad kriterierne er for den gode redegørelse og analyse i et speciale. Det primære formål er ikke at modtage feedback, men at give feedback og dermed blive opmærksom på de kriterier, man giver sin feedback på baggrund af. Det handler med andre ord om at ’knække koden’ til, hvad en god redegørelse består af.

Indhold:

-          Hver studerende læser én anden studerendes tekst og giver feedback.

-          Den studerende, der giver feedback, og jeg, taler sammen om teksten og nedskriver i fællesskab kriterierne, vi taler os frem til.

-          Efter seancen sender jeg et dokument ud til alle studerende med de samlede kriterier.

Forberedelse: Have produceret 2 siders redegørende/analyserende tekst og givet feedback til én andens tekst.

Kollektiv vejledning 3:

Formålet med denne vejledning er at blive opmærksom på hvad kriterierne er for den gode diskussion i et speciale. Derudover foregår det som den kollektive vejledning nr. 2.

Forberedelse: Have produceret 2 siders tekst med diskuterende elementer og givet feedback til én andens tekst.

Kollektiv vejledning 4:

I den sidste fase af specialeskrivningen er det vigtigt at få teksten gennemskrevet med en klar agenda for øje, som er drevet af problemformuleringen. Dette sidste møde inden aflevering af specialet ligger 2 uger før afleveringsfristen og skal hjælpe netop den proces.

Indhold: Mødet skal konkret give de specialestuderende mulighed for at fortælle deres ’speciales historie’ højt for hinanden; hvad er problemformuleringen, hvad er gangen i specialet, hvordan hænger dets hovedelementer sammen osv.

Forberedelse: Skrive det danske resumé og sende til gruppen.

Individuel vejledning 1, 2 og 3:

De tre individuelle vejledninger går på klassisk tekstfeedback, hvor jeg læser op til 7 sider. Vi mødes i 45-60 minutter og gennemgår den studerendes spørgsmål og mine kommentarer.

Når der sendes materiale til mig, forventer jeg følgende:

- At jeg modtager materialet på min e-mail (mia@psy.au.dk) senest to dage før vi mødes

- At jeg får 5 til 7 sider per gang

- At der er tale om ny tekst

Formelle rammer

Vær opmærksom på at de kollektive vejledningstimer i sagens natur ligger fast, og at den individuelle vejledning knytter sig til 1. forsøg. Skulle det komme på tale at bruge 2. eller 3. forsøg, er der kun en enkelt individuel vejledning knyttet til hver af disse, og man kan altså ikke "gemme" vejledning. 

Af hensyn til datasikkerhed skal skriftlig kommunikation foregå via AU-mail.

Endelig vil jeg gerne understrege, at jeg ikke læser det endelige speciale fra start til slut, og at jeg aldrig kun giver skriftlig feedback.

Gode ressourcer til opgaveskrivningen

- Scribo er et værktøj du kan bruge i dit arbejde med at lave en problemformulering: www.scribo.dk

- Skov, S. (2008). Bundne opgaver. København: Samfundslitteratur. Læs den for gode konkrete råd til den akademiske skriftlig fremstilling.

Venlig hilsen

 

Mia Skytte OToole

Lektor

mia@psy.au.dk