Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Omdrejningspunktet for mit arbejde som forsker og underviser er praksisbaseret læring, særligt inden for de sundhedsprofessionelle uddannelser. Jeg har en baggrund som cand.scient.pol. og ph.d. i medicinsk uddannelse og har siden 2011 arbejdet med uddannelsesudvikling, undervisning og forskning i krydsfeltet mellem universitetet og sundhedssektoren som uddannelsesmiljø. Jeg har derudover betydelig erfaring som projektleder, underviser i læge-patient kommunikation og kollegial supervision.
Arbejdsområder
Jeg forsker i medicinsk uddannelse med fokus på klinisk læring og uddannelsesledelse. En vigtig del af mit arbejde er at omsætte forskningsresultater til anvendelig viden, hvilket jeg bl.a. gør gennem kurser, workshops og undervisningsmaterialer til undervisere og ledere inden for sundhedsprofessionel uddannelse. Min forskning er funderet i praksisteori og jeg anvender både kvalitative (etnografi, lyddagbøger og interviews) og kvantitative metoder (spørgeskemaer) for at opnå en bred indsigt.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
PhD, Didactic architectures of student participation in clinical work – A multi-method study of patient-centred learning and practice architectures in student clinics, Centre for Educational Development - CED - Undervisningsudvikling
Dimissionsdato: 23 sep. 2022
Emneord
- Undervisningsmetoder
- Clinical Teaching
- Autonomy supportive teaching
- Student Clinics
- Experience-based learning
- Patient-centered learning
- Peer supervision
- Communication skills
- Universitetspædagogik
- Professional identity
- Transfer: form theory to practice
- Educational leadership
- Health sciences education
- Medicinsk didaktik
Fagområder
- Medicinsk uddannelse
- Kvalitativ/mixed methods forskning
- Praksisteori
- Underviseruddannelse
- Studentercentreret læring
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Practice architectures of clinical educational leadership
Kjær, L. B. (PI), Mahon, K. (Deltager) & Christensen, M. K. (Deltager)
01/11/2022 → 31/10/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
TIME: Teaching In Medical and Health Sciences Education
Christensen, M. K. (PI), Weissmann, E. A. (Deltager), Kjær, L. B. (Deltager), O’Neill, L. D. (Samarbejdspartner), Leijon , M. (Samarbejdspartner) & Mahon, K. (Samarbejdspartner)
17/10/2022 → 02/11/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Human First - Arbejdsgruppe vedr. interprofessionel træning
Kjær, L. B. (Deltager), Toftegaard, B. S. (Projektleder), Henriksen, J. (Deltager), Kramer, T. (Deltager), Kirkeby, L. (Deltager) & Steffensen, M. C. (Deltager)
27/11/2020 → …
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
PhD project: Learning in student clinics - A mixed method study of educational practices in clinical environments
Kjær, L. B. (PI), Christensen, M. K. (Deltager), Hjortdal, V. E. (Deltager), Hansen, T. B. (Deltager) & Strand, P. (Deltager)
01/03/2019 → 30/04/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
National Konsensus om Kommunikationsundervisning i den Prægraduate Lægeuddannelse
Kjær, L. B. (PI) & Pedersen, K. B. (Deltager)
04/06/2018 → 28/06/2019
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Calgary-Cambridge Guiden – Et kommunikationsværktøj i den professionelle samtale
Kjær, L. B. & Freiesleben, M. K., feb. 2025, Kommunikation for sundhedsprofessionelle. Jørgensen, K. (red.). 6 udg. København: Gads Forlag, s. 153-170 18 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Clinical Clerkship With or Without Scheduled Patient Consultations: Does It Make a Difference to Medical Students’ Experiences of Learning?
Ilkjær, C., Nielsen, K. J. S., Kjær, L. B., Hoffmann, T. & Christensen, M. K., 2024, (E-pub / Early view) I: Medical Science Educator. 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang1 Citationer (Scopus) -
Didactic architectures of student participation in clinical work. A multi-method study of patient-centred learning and practice architectures in student clinics: Doctoral Report presentation
Kjær, L. B., aug. 2024.Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Didaktiske overvejelser i interprofessionel læring og samarbejde
Toftegaard, B. S., Kramer, T. & Kjær, L. B., 2 maj 2024.Publikation: Konferencebidrag › Poster › Formidling
Fil27 Downloads (Pure) -
Interprofessionel læring og samarbejde
Toftegaard, B. S., Kramer, T. & Kjær, L. B., nov. 2023, Medicinsk Didaktik : En guide til lægen som underviser. Christensen, M. K. & Kjær, L. B. (red.). København: FADL's Forlag, s. 170-187 18 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
DSMU Årsmøde 2024
Kjær, L. B. (Taler)
21 nov. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Uddannelseslederens pædagogiske handleum
Kjær, L. B. (Arrangør) & Christensen, M. K. (Arrangør)
21 nov. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Speciallæge - hvad nu? Til og fravalg i din karriere som speciallæge
Kjær, L. B. (Taler)
4 nov. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Workshop for Uddannelsesansvarlige Overlæger
Kjær, L. B. (Taler) & Christensen, M. K. (Taler)
27 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Didactic architectures of student participation in clinical work. A multi-method study of patient-centred learning and practice architectures in student clinics
Kjær, L. B. (Foredragsholder)
27 aug. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Presse/medier
-
Lærebog guider kompetent til indsigt i lægens syv roller
04/08/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
-