Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Louise Bøttcher

Opmærksomhed og opmærksomhedsforstyrrelser i et situeret hverdagsperspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  • Institut for Læring
Formålet med denne artikel er at argumentere for en forståelse af opmærksomhed på samme tid er afhængige af strukturer og processer i hjernen og aktiviteter i praksis. Ofte forklares problemer med udgangspunkt i neuropsykologiske og kognitive forhold, men forklaringerne kan kritiseres for at mangle noget helt centralt for det pædagogiske arbejde med børn med opmærksomhedsforstyrrelser, nemlig at vores opmærksomhed altid er rettet mod noget i en aktivitet i en social praksis. Forståelsen og beskrivelsen af opmærksomhedsforstyrrelser bør tage udgangspunkt i både neurobiologiske og situationsbaserede analyser af et barns opmærksomhedsfunktion. Neuropsykologien og kognitionspsykologien kan levere begreber, der kan være med til at kvalificere diskussionerne, så det bliver mere tydeligt, hvor og i hvilke aktiviteter, barnets styrker og vanskeligheder gør sig gældende. Ved at fastholde flerheden i analysen får vi bedre muligheder for at løse den udfordring i praksis, som børn med opmærksomhedsforstyrrelser ofte kan være.
Udgivelsesdato: Juli 2010
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition og Paedagogik
Vol/bind20
Nummer76
Sider (fra-til)42-49
Antal sider8
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2010

    Forskningsområder

  • opmærksomhed, Opmærksomhedsforstyrrelser, Social, mediering

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 203537