Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Louise Bøttcher

Handicap som risikofaktor? et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Handicap som risikofaktor? et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper Herup.

I: Psyke og Logos, Bind 31, Nr. 2, 2010, s. 668-687.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Bøttcher, L & Dammeyer, JH 2010, 'Handicap som risikofaktor? et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap', Psyke og Logos, bind 31, nr. 2, s. 668-687.

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bøttcher, Louise ; Dammeyer, Jesper Herup. / Handicap som risikofaktor? et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap. I: Psyke og Logos. 2010 ; Bind 31, Nr. 2. s. 668-687.

Bibtex

@article{f1ab94e0d50911dfa80e000ea68e967b,
title = "Handicap som risikofaktor?: et udviklingspsykopatologisk perspektiv p{\aa} b{\o}rn med handicap",
abstract = "B{\o}rn med handicap er generelt i st{\o}rre risiko for at udvikle psykopatologi. Men risikoen for fejludvikling er ikke enkelt forbundet med graden af handicappet. F.eks. oplever b{\o}rn med h{\o}rehandicap n{\ae}sten fire gange s{\aa} hyppigt psykosociale vanskeligheder sammenlignet med h{\o}rende b{\o}rn, men det er ikke graden af deres h{\o}retab der er afg{\o}rende for deres psykosociale trivsel, men derimod deres kommunikative/sproglige kompetencer (Dammeyer, 2010). Et andet eksempel er b{\o}rn med cerebral parese, der er f{\o}dt med forskellige grader af motoriske barrierer for deres udviklingsmuligheder. Men hvordan disse barrierer h{\aa}ndteres og bev{\ae}ges er forskelligt og afg{\o}res af samspillet med omgivelserne best{\aa}ende af sociale relationer og fysiske rammer og ikke direkte af de biologiske skader (B{\o}ttcher, 2010). Der er tale om et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale forhold, hvori handicappet og eventuel psykopatologi etableres. I artiklen vil vi pr{\ae}sentere en almen model til forst{\aa}else af mennesker med handicap og deres udviklingsmuligheder – en handicappsykologisk udviklingsmodel ud fra et dialektisk kultur-historisk perspektiv (Vygotsky, (1924-31) 1993). Ved hj{\ae}lp af empiriske studier vil vi eksemplificere forskellige typiske udviklingsm{\ae}ssige problemer, der ofte opst{\aa}r blandt b{\o}rn med forskellige typer af handicap. At studere b{\o}rn med handicap og deres psykiske udvikling kan v{\ae}re et vigtigt forskningsm{\ae}ssigt vindue til at forst{\aa} udviklingspsykopatologi generelt.",
keywords = "Handicapdialektik, udviklingspsykopatologi , cerebral , parese , risikofaktor, dialektik",
author = "Louise B{\o}ttcher and Dammeyer, {Jesper Herup}",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "31",
pages = "668--687",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Handicap som risikofaktor?

T2 - et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap

AU - Bøttcher, Louise

AU - Dammeyer, Jesper Herup

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Børn med handicap er generelt i større risiko for at udvikle psykopatologi. Men risikoen for fejludvikling er ikke enkelt forbundet med graden af handicappet. F.eks. oplever børn med hørehandicap næsten fire gange så hyppigt psykosociale vanskeligheder sammenlignet med hørende børn, men det er ikke graden af deres høretab der er afgørende for deres psykosociale trivsel, men derimod deres kommunikative/sproglige kompetencer (Dammeyer, 2010). Et andet eksempel er børn med cerebral parese, der er født med forskellige grader af motoriske barrierer for deres udviklingsmuligheder. Men hvordan disse barrierer håndteres og bevæges er forskelligt og afgøres af samspillet med omgivelserne bestående af sociale relationer og fysiske rammer og ikke direkte af de biologiske skader (Bøttcher, 2010). Der er tale om et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale forhold, hvori handicappet og eventuel psykopatologi etableres. I artiklen vil vi præsentere en almen model til forståelse af mennesker med handicap og deres udviklingsmuligheder – en handicappsykologisk udviklingsmodel ud fra et dialektisk kultur-historisk perspektiv (Vygotsky, (1924-31) 1993). Ved hjælp af empiriske studier vil vi eksemplificere forskellige typiske udviklingsmæssige problemer, der ofte opstår blandt børn med forskellige typer af handicap. At studere børn med handicap og deres psykiske udvikling kan være et vigtigt forskningsmæssigt vindue til at forstå udviklingspsykopatologi generelt.

AB - Børn med handicap er generelt i større risiko for at udvikle psykopatologi. Men risikoen for fejludvikling er ikke enkelt forbundet med graden af handicappet. F.eks. oplever børn med hørehandicap næsten fire gange så hyppigt psykosociale vanskeligheder sammenlignet med hørende børn, men det er ikke graden af deres høretab der er afgørende for deres psykosociale trivsel, men derimod deres kommunikative/sproglige kompetencer (Dammeyer, 2010). Et andet eksempel er børn med cerebral parese, der er født med forskellige grader af motoriske barrierer for deres udviklingsmuligheder. Men hvordan disse barrierer håndteres og bevæges er forskelligt og afgøres af samspillet med omgivelserne bestående af sociale relationer og fysiske rammer og ikke direkte af de biologiske skader (Bøttcher, 2010). Der er tale om et samspil mellem biologiske, psykologiske og sociale forhold, hvori handicappet og eventuel psykopatologi etableres. I artiklen vil vi præsentere en almen model til forståelse af mennesker med handicap og deres udviklingsmuligheder – en handicappsykologisk udviklingsmodel ud fra et dialektisk kultur-historisk perspektiv (Vygotsky, (1924-31) 1993). Ved hjælp af empiriske studier vil vi eksemplificere forskellige typiske udviklingsmæssige problemer, der ofte opstår blandt børn med forskellige typer af handicap. At studere børn med handicap og deres psykiske udvikling kan være et vigtigt forskningsmæssigt vindue til at forstå udviklingspsykopatologi generelt.

KW - Handicapdialektik

KW - udviklingspsykopatologi

KW - cerebral

KW - parese

KW - risikofaktor

KW - dialektik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 31

SP - 668

EP - 687

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - 2

ER -