DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Louise Bøttcher

Børn med diagnoser som pædagogisk-psykologisk udfordring: Dialektisk balancegang mellem psykomedicinske og kontekstorientede forståelser

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I den psykomedicinske model er det barnets afvigelser som et biologisk og adfærdsmæssigt forhold i barnet, der beskrives og behandles. Den modsatrettede bevægelse, med vægten på social udpegning og diagnosen som en mærkat der dækker over marginaliserings- og eksklusionsprocesser, beskriver hovedsageligt vanskelighederne ud fra en social vinkel. Den artikels dialektiske balancegang mellem de to positioner vil udfolde en forståelse af diagnoser som ADHD eller autismespektrumforstyrrelser, som tager udgangspunkt i at en eller flere biologiske afvigelser meget vel kan være den oprindelige årsag til mange af de problemer, børnene og deres omgivelser oplever. Men alligevel er det ikke den biologiske afvigelse alene, som bliver årsag til deres vanskeligheder. Først ved også at inddrage samspillet mellem barnets anderledes forudsætninger og de sociale og samfundsmæssige betingelser, det lever i og hvordan uoverensstemmelsen mellem barnet og omgivelserne skaber problemer og udfordringer, kan diagnosen blive nyttig. Nemlig som dialektisk redskab til at analysere de psykologiske og pædagogiske udviklingsmæssige konsekvenser af at have en psykisk udviklingsforstyrrelse af typen ASD eller ADHD – frem til diagnosetidspunktet og videre i barnets liv.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPæda­gogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind50
Nummer6
Sider (fra-til)58-68
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2013

    Forskningsområder

  • Diagnoser , dialektik, Handicappsykologi

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 67010547