DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Louise Bøttcher

  1. Tidsskriftartikel › Forskning › Ikke peer reviewed
  2. Udgivet

    Hvorfor er Peter så passiv+ : Handicap forstået på tværs af biologiske forudsætninger og børns deltagelse i sociale praksisser. / Bøttcher, Louise.

    I: Vera: tidsskrift for pædagoger, 2008.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  3. Udgivet

    Opmærksomhed og opmærksomhedsforstyrrelser i et situeret hverdagsperspektiv. / Bøttcher, Louise.

    I: Kognition og Paedagogik, Bind 20, Nr. 76, 2010, s. 42-49.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  4. Tidsskriftartikel › Forskning › Peer reviewed
  5. Udgivet

    An eye for possibilities in the development of children with cerebral palsy : neurobiology and neuropsychology in a cultural-historical dynamic understanding. / Bøttcher, Louise.

    I: Outlines, Nr. 1, 2010, s. 3-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  6. Udgivet

    An interview study of why parents conduct intensive ABA home training for their child with autism spectrum disorder : an analysis from the lens of the dialectical disability model. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper; Andersen, Esther Ravn.

    I: European Journal of Special Needs Education, Bind 32, Nr. 2, 2017, s. 270-286.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  7. Udgivet

    Attentional and Executive Impairments in Children with Spastic Cerebral Palsy. / Bøttcher, Louise; Uldall, Peter; Flachs, Esben Meulengracht.

    I: Developmental Medicine and Child Neurology, Bind 52, Nr. 2, 2009, s. 42-47.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. Udgivet

    Børn med anderledes hjerner har også intentioner. / Bøttcher, Louise.

    I: Nordiske Udkast, Bind 32, Nr. 2, 2004.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  9. Udgivet

    Børn med diagnoser som pædagogisk-psykologisk udfordring : Dialektisk balancegang mellem psykomedicinske og kontekstorientede forståelser. / Bøttcher, Louise.

    I: Pæda­gogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 50, Nr. 6, 2013, s. 58-68.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet

    Children with Spastic Cerebral Palsy : Their Cognitive Functioning and Social Participation. A Review. / Bøttcher, Louise.

    I: Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, Bind 16, Nr. 3, 2010, s. 209-228.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. E-pub ahead of print

    Creating relevant and supportive developmental conditions for children and youth with disabilities. / Bøttcher, Louise.

    I: Learning, Culture and Social Interaction, 2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  12. Udgivet

    Culture and the learning and cognitive development of children with severe disabilities - continuities and discontinuities with children without disabilities. / Bøttcher, Louise.

    I: Mind, Culture, and Activity, Bind 19, Nr. 2, 2012, s. 89-106.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  13. Udgivet

    Disability as a dialectical concept : building on Vygotsky's legacy. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper Herup.

    I: European Journal of Special Needs Education, Bind 27, Nr. 4, 2012, s. 433-446.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  14. Udgivet

    Handicap som risikofaktor? et udviklingspsykopatologisk perspektiv på børn med handicap. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper Herup.

    I: Psyke og Logos, Bind 31, Nr. 2, 2010, s. 668-687.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  15. Udgivet

    Hjerneskader og indlæringsproblemer : en udfordring i praksis. / Bøttcher, Louise.

    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 47, Nr. 1, 2010, s. 24-34.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  16. Udgivet

    Inklusionens udfordring : børn med usynlige handicap. / Bøttcher, Louise.

    I: Pæda­gogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 55, Nr. 3, 04.06.2018, s. 28-43.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  17. Udgivet

    Kognitive undersøgelser af børn med cerebral parese som grundlag for inkludering i skolealderen. / Bøttcher, Louise; Falkenstrøm, Berit; Bryder, Lone.

    I: Pæda­gogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 51, Nr. 5/6, 2014, s. 91-104.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  18. Udgivet

    Lad os se på mulighederne : handicappsykologi fra et dialektisk perspektiv. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper Herup.

    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 48, Nr. 2, 2011, s. 73-86.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  19. Udgivet

    Systematic cognitive monitoring of children with cerebral palsy : the development of an assessment and follow-up protocol. / Bøttcher, Louise; Stadskleiv, Kristine; Berntsen, Torhild; Christensen, Klaus; Ödman, Pia; Korsfelt, Åsa; Kihlgren, Margareta.

    I: Scandinavian Journal of Disability Research, Bind 18, Nr. 4, 12.10.2016, s. 304-315.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  20. Udgivet

    Transition between home and school in children with severe disabilities : parent's possibilities for influenzing their children's learning environment. / Bøttcher, Louise.

    I: Learning, Culture and Social Interaction, Bind 3, Nr. 3, 2014, s. 195-201.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  21. Tidsskriftartikel › Formidling
  22. Udgivet

    Betydningen af leg i udviklingen af sprog. / Bøttcher, Louise.

    I: ISAAC nyt, Bind 2019, Nr. 1, 06.2019, s. 12-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  23. Udgivet

    Børn med cerebral parese i skolen - læring og udvikling hos børn, der har et særligt handicap. / Bøttcher, Louise.

    I: Spastikeren, Bind 3, 2009.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  24. Udgivet

    Den svære opgave. / Bøttcher, Louise.

    I: CP Indblik, Bind 2019, Nr. 3, 06.2019, s. 18-19.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  25. Udgivet

    Forældre har en central rolle i deres barns udvikling af kommunikation. / Bøttcher, Louise.

    I: CP Indblik, Nr. 5, 10.2018, s. 26-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  26. Udgivet

    Hjælpemidler til kommunikation. / Bøttcher, Louise.

    I: Spastikeren, Nr. 2, 04.2016, s. 22-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  27. Udgivet

    Hvordan bruges kognitive undersøgelser og hvilken forskal kan det gøre for mit barn. / Bøttcher, Louise.

    I: Spastikeren, Bind 65, Nr. 2, 04.2015, s. 28-29.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  28. Udgivet

    Hvordan forestillingensevnen kan bruges som arbejdsredskab. / Bøttcher, Louise.

    I: ISAAC Bladet, Bind 2018, Nr. 1, 2018, s. 15-17.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  29. Accepteret/In press

    Læring handler ikke bare om hvad man har i hovedet, men også om de rammer man lærer i : Nyt fra forskningsprojektet i Yngste, Geelsgårdskolen. / Bøttcher, Louise.

    I: GS Nyt, 2011.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  30. Udgivet

    Psykologiske undersøgelser af børn med CP. / Bøttcher, Louise.

    I: Spastikeren, Bind 65, Nr. 1, 2015, s. 38-39.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  31. Udgivet

    Sørg for at få den nødvendige støtte fra starten. / Bøttcher, Louise.

    I: Spastikeren, Bind 66, Nr. 4, 08.2016, s. 21.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  32. Review › Forskning › Peer reviewed
  33. Udgivet

    Disability as a risk factor? development of psychopathology in children with disabilities. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper.

    I: Research in Developmental Disabilities, Bind 34, Nr. 10, 2013, s. 3607-3617.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisReviewForskningpeer review

  34. Bog › Forskning › Peer reviewed
  35. Udgivet

    Development and learning of young children with disabilities : a Vygotskian perspective. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper.

    Schweiz : Springer, 2016. 212 s. (International perspectives on early childhood education and development, Bind 13).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  36. Udgivet

    Kommunikationshandicap : i et pædagogisk og psykologisk perspektiv. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper.

    1. udg. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2015. 130 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  37. Bog › Formidling
  38. Udgivet

    Når en elev i klassen har cerebral parese - hvad så? om undervisning af børn og unge med spastisk lammelse. / Bøttcher, Louise.

    Frederiksberg : Spastikerforeningen, 2011. 29 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  39. Udgivet

    Når et barn i klassen har cerebral parese : om tilrettelagt undervisning for barn med CP. / Bøttcher, Louise.

    Oslo : Cerebral-parese foreningen (Norge), 2015. 23 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  40. Bog › Undervisning › Ikke peer reviewed
  41. Udgivet

    Handicappsykologi : En grundbog om arbejdet med mennesker med funktionsnedsættelser. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper.

    København : Samfundslitteratur, 2010. 264 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  42. Antologi › Forskning › Peer reviewed
  43. Udgivet

    Kvalitative analyseprocesser : med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt. / Bøttcher, Louise; Kousholt, Dorte; Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra.

    Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. 316 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  44. Bidrag til bog/antologi › Forskning › Ikke peer reviewed
  45. Udgivet

    Introduktion. / Bøttcher, Louise; Kousholt, Dorte; Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra.

    Kvalitative analyseprocesser - med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt. red. / Louise Bøttcher; Dorte Kousholt; Ditte Winther-Lindqvist. Samfundslitteratur, 2018. s. 11-16.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  46. Udgivet

    The Power of Motives. The dialectical relations between neurobiological constraints and activity in child development. / Bøttcher, Louise.

    Childhood Studies and the impact of globalisation: policies and practices at global and local levels.: World Yearbook of education 2009. red. / Mariane Hedegaard; Marilyn Fleer; Jonathan Tudge. 1. udg. New York : Routledge, 2009. s. 108-122 (World Yearbook of education).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  47. Bidrag til bog/antologi › Forskning › Peer reviewed
  48. Udgivet

    Børn og unge med autismespektrumforstyrrelser eller ADHD og udsathed. / Bøttcher, Louise.

    Diagnoser i myndighedsarbejde: børn og unge med autisme eller ADHD. red. / Cecilie Mosbye-Jensen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2019. s. 49-73.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  49. Udgivet

    Children with disabilities growing up and becoming adults : socio-cultural challenges around the transition to adulthood. / Bøttcher, Louise.

    Supporting difficult transitions: children, young people and their carers. red. / Mariane Hedegaard; Anne Edwards. London : Bloomsbury Academic, 2019. s. 241-261 (Transitions in childhood and youth).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  50. Udgivet

    Cognitive impairments and cultural-historical practices for learning : children with cerebral palsy in school. / Bøttcher, Louise.

    Vygotsky and special needs education: rethinking support for children and schools. red. / Mariane Hedegaard; Harry Daniels. London : Bloomsbury Academic, 2011. s. 11-29.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  51. Udgivet

    Cultural–historical approaches to studying learning and development : societal, institutional and personal perspectives. / Edwards, Anne; Fleer, Marilyn; Bøttcher, Louise.

    Cultural-historical approaches to studying learning and development: societal, institutional and personal perspectives. red. / Anne Edwards; Marilyn Fleer; Louise Bøttcher. Singapore : Springer, 2019. s. 1-20 (Perspectives in Cultural-Historical Research, Bind 6).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  52. Udgivet

    Handicap og udsathed. / Bøttcher, Louise.

    Udsatte børn og unge: en grundbog. red. / Torsten Erlandsen; Niels Rosendal Jensen; Søren Langager; Kirsten Elisa Petersen. 1. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2015. s. 197-206.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  53. Udgivet

    Indledende refleksion over analyseprocesser og kvalitetsdimensioner. / Bøttcher, Louise; Kousholt, Dorte; Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra.

    Kvalitative analyseprocesser: med eksempler fra det pædagogisk psykokologiske felt. red. / Louise Bøttcher; Dorte Kousholt; Ditte Winther-Lindqvist. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. s. 17-38.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  54. Udgivet

    Mikrotemporal analyse : kommunikation med børn med handicap som eksempel. / Bøttcher, Louise.

    Kvalitative analyseprocesser: med eksempler fra det pædagogisk psykologiske felt. red. / Louise Bøttcher; Dorte Kousholt; Ditte Winther-Lindqvist. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. s. 287-310.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  55. Udgivet

    Neuropsykologiske problemstillingers betydning for inklusion. / Bøttcher, Louise.

    Inklusion og eksklusion: en grundbog. red. / Kirsten Elisa Petersen; Janne Hedegaard Hansen. København : Hans Reitzels Forlag, 2019. s. 149-162.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  56. Udgivet

    Sviluppo cognitivo nei bambini affetti dalle forme spastiche di paralisi cerebrale. / Bøttcher, Louise.

    La riabilitazione del bambino con paralisi cerebrale in età scolare: apprendimento, partecipazione e qualità di vita. Milano : Edizioni FrancoAngeli, 2012. (Collana di neurologia infantile, Bind 12).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  57. Udgivet

    The cultural nature of the zone of proximal development : young people with severe disabilities and their development of independence. / Bøttcher, Louise.

    Cultural-historical approaches to studying learning and development: societal, institutional and personal perspectives. red. / Anne Edwards; Marilyn Fleer; Louise Bøttcher. Cham : Springer, 2019. s. 69-83 (Perspectives in Cultural-Historical Research; Nr. 6).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  58. Udgivet

    Using the child perspective to support children with severe impairments in becoming active subjects. / Bøttcher, Louise.

    Children, childhood, and everyday life: children's perspective. red. / Mariane Hedegaard; Charlotte Højholt; Oddbjørg Ulvik. Charlotte, N.C. : Information Age Publishing, 2012. s. 161-177.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  59. Bidrag til bog/antologi › Formidling
  60. Udgivet

    Læring der overskrider komplekse vanskeligheder : børn med medfødte hjerneskader. / Bøttcher, Louise.

    Dynamisk assessment som psykologisk-pædagogisk redskab: en introduktion til Reuven Feuersteins teori og metode. red. / Lars Røgilds; Grethe Damon. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2013. s. 203-224.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  61. Bidrag til rapport › Rådgivning › Peer reviewed
  62. Accepteret/In press

    Tools assessing severe intellectual disability in children. / Bøttcher, Louise.

    Monitoring childhood intellectual disability: Studying the feasibility of a common European registration system. 2012. s. 14-18.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportRådgivningpeer review

  63. Forord/efterskrift › Formidling
  64. Udgivet

    Udvikling hos børn med handicap. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper.

    Servicestyrelsen: eksempler på God Social Praksis. København : Servicestyrelsen, 2010.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingForord/efterskriftFormidling

  65. Paper › Forskning › Peer reviewed
  66. Udgivet

    The cognitive development of children with spastic forms of Cerebral palsy. / Bøttcher, Louise.

    2011. Paper præsenteret ved The 6th Permanent Training Course on Neurorehabilitation in Developmental Age, organized by the Italian Group for Childhood Cerebral Palsy (Gruppo Italiano Paralisi Cerebrali Infantili, GIPCI), , Firenze, Italien.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  67. Udgivelser på nettet - Net-publikation › Forskning › Peer reviewed
  68. Udgivet

    Disability : Oxford Bibliographies in Education. / Bøttcher, Louise; Dammeyer, Jesper Herup.

    2012, Bibliografi.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

  69. Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
  70. Udgivet

    Ekspertudtalelse om handicapkonventionens paragraf 7. / Bøttcher, Louise.

    2012, Hjemmeside.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling