Aarhus Universitets segl

Lone Svinth

  1. 2023
  2. Udgivet
    Implementering af Fødevarestyrelsens guide og tilhørende materialer vedrørende rammer om det gode måltid i daginstitutionen – En evaluering. / Hansen, Ole Henrik; Svinth, Lone.
    DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, 2023. 48 s. (Rådgivningsrapport fra DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

  3. Udgivet
    Børns medbestemmelse og fællesskaber i LæseLeg – I et krydspres mellem udvikling og dannelse? / Svinth, Lone.
    I: Kognition & Pædagogik, 2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Udgivet
    Omsorg i daginstitutioner. / Svinth, Lone.
    Aarhus Universitetsforlag, 2023. (Pædagogisk Indblik).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  5. 2022
  6. E-pub ahead of print
    Caregiver/Child Ratio and Group Size in Scandinavian Early Childhood Education and Care (ECEC): A Systematic Review of Qualitative research. / Svinth, Lone; Thorup Dalgaard , Nina; Bondebjerg, Anja.
    I: Nordic psychology, 01.11.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  7. Udgivet
    Praksis- og professionsudvikling i daginstitutioner. / Jensen, Bente; Svinth, Lone.
    Aarhus Universitetsforlag, 2022. 29 s. (Pædagogisk Indblik; Nr. 19).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  8. Udgivet
    Kropslighed og affektivitet i pædagogers samspil med vuggestuebørn. / Svinth, Lone; Gebhardt, Sanne Lindorff.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 59, Nr. 3, 08.2022, s. 20-35.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  9. 2021
  10. Udgivet
    Early childhood education and care (ECEC) in Denmark. / Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra; Svinth, Lone.
    I: Oxford Bibliographies, 10.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet
    Pædagogers involvering i børns leg - muligheder og dilemmaer. / Svinth, Lone; Kjeldahl , Anne Sophie.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 01.09.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  12. Udgivet
    Når børnehavebørn samarbejder om at udfordre institutionelle normer og værdier. / Svinth, Lone.
    At udvikle et sprog : Tomasellos børneforskning i en dansk kontekst. red. / Pia Thomsen. Dafolo, 2021. (Sprog, udvikling og læring).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  13. Udgivet
    Normeringers betydning for kvalitet i daginstitutioner. / Svinth, Lone; Henningsen, Inge.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2021. 24 s. (Pædagogisk Indblik; Nr. 9).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  14. Udgivet
    Participatory professional development and preschool quality: Evidence from a mixed-methods study. / Svinth, Lone; Ringsmose, Charlotte; Christoffersen, Mogens et al.
    I: Nordic Studies in Education, Bind 41, Nr. 2, 2021, s. 80-110.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  15. 2020
  16. Udgivet
    Øget chancelighed for børn i udsatte positioner. / Svinth, Lone.
    Pædagogers kompetencer : mellem etik, dannelse, relationer og metodologi. red. / D. Cecchin; V. Sieling. København: Akademisk Forlag, 2020. s. 391-406.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  17. 2019
  18. Udgivet
    Barnet i centrum 2: mod en 0-3-årspædagogik i vuggestue og dagpleje. / Hansen, Ole Henrik (Redaktør); Svinth, Lone (Redaktør); Broström, Stig (Redaktør).
    København: Akademisk Forlag, 2019. 192 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  19. Udgivet
    Next practice: fremtidens 0-3-årspædagogik. / Broström, Stig; Hansen, Ole Henrik; Svinth, Lone.
    Barnet i Centrum 2.: mod en 0-3-årspædagogik i vuggestue og dagpleje. red. / Anne Dalsgaard Justesen. København: Akademisk Forlag, 2019. s. 171-188.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  20. Udgivet
    Om barnet i centrum. / Broström, Stig; Hansen, Ole Henrik; Svinth, Lone.
    Barnet i centrum 2: mod en 0-3-årspædagogik i vuggestue og dagpleje. red. / Anne Dalsgaard Justesen. København: Akademisk Forlag, 2019. s. 9-15.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  21. Udgivet
    Virkningsfuldt pædagogisk arbejde i dagtilbud. / Ringsmose, Charlotte; Svinth, Lone.
    Emdrup: Aarhus Universitet, 2019. 101 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  22. Udgivet
    Når dagtilbud skaber inkluderende samspil og frugtbare deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner. / Svinth, Lone.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 56, Nr. 4, 08.2019, s. 67-91, 94.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  23. Udgivet
    Barnet i sentrum: Pedagogikk og relasjoner for de mindste i barnehagen. / Broström, Stig; Hansen, Ole Henrik; Jensen, Anders Skriver et al.
    Oslo: Pedagogisk Forum, 2019. 200 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  24. Udgivet
    Being touched – the transformative potential of nurturing touch practices in relation to toddlers’ learning and emotional well-being. / Svinth, Lone.
    Young Children's Emotional Experiences. red. / Jane Murray; Ioanna Palaiologou . Routledge, 2019.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  25. Udgivet
    Hvordan skaber dagtilbud inkluderende fællesskaber for børn i udsatte positioner? / Svinth, Lone.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 56, Nr. 4, 2019, s. 42-66.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  26. Udgivet
    Leg i daginstitutioner. / Winther-Lindqvist, Ditte ; Svinth, Lone.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2019. 39 s. (Pædagogisk Indblik; Nr. 3).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  27. 2018
  28. Udgivet
    Being touched: the transformative potential of nurturing touch practices in relation to toddlers’ learning and emotional well-being. / Svinth, Lone.
    I: Early Child Development and Care, Bind 188, Nr. 7, 01.03.2018, s. 924-936.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. Udgivet
    Early childhood education and care (ECEC) in Denmark. / Winther-Lindqvist, Ditte Alexandra; Svinth, Lone.
    I: Oxford Bibliographies, 11.01.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  30. 2017
  31. Udgivet
    Nærvær kommer ikke af sig selv. / Svinth, Lone.
    I: Fag og Arbejde, Paedagogisk, Bind 06, 01.10.2017, s. 22-23.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  32. Udgivet
    Methods to study mindful awareness and participation in education: methodological challenges and opportunities (Workshop 08 SES 03 B). / Nielsen, Anne Maj; Svinth, Lone; Petersen, Freja Filine.
    2017. Abstract fra ECER - European Conference of Eucational Research 2017, Copenhagen, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  33. Udgivet
    Increasing pedagogical attentiveness towards children’s perspectives and participation in toddler child care. / Svinth, Lone.
    International Perspectives on Early Childhood Education and Development. red. / Charlotte Ringsmose; Grethe Kragh-Müller. Cham: Springer, 2017. s. 153-170 (International perspectives on early childhood education and development, Bind 15).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  34. 2016
  35. Udgivet
    Barnet i centrum: pædagogik og relationer i vuggestue og dagpleje. / Broström, Stig; Hansen, Ole Henrik; Jensen, Anders Skriver et al.
    København: Akademisk Forlag, 2016. 192 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  36. Udgivet
    Didaktik på 0-6 årsområdet: børns medbestemmelse som case. / Svinth, Lone.
    Pædagogen, professoren, personligheden: festskrift til Stig Broström. red. / Anders Skriver Jensen; Ole Henrik Hansen. Frederikshavn: Dafolo, 2016. s. 121-129.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  37. Udgivet
    Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje. / Svinth, Lone.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 53, Nr. 1, 2016, s. 3.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  38. 2015
  39. Udgivet
    Barnet i Centrum: evaluering. / Broström, Stig; Jensen, Tine Mark; Hansen, Ole Henrik et al.
    København: Barnet i Centrum, Aarhus Universitet, 2015.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  40. 2014
  41. Udgivet
    Læringsmål kan fjerne fokus fra barnets perspektiv: står målorientering i vejen for pædagogers indlevelse i barnets perspektiv? / Svinth, Lone.
    I: VERA - Tidsskrift for pædagoger, Nr. 67, 06.2014, s. 13-17.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  42. Udgivet
    Børn lærer af hinanden. / Beckett, Trine; Svinth, Lone.
    I: Bakspejlet, 02.2014, s. 28-31.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  43. Udgivet
    Barn kan lære av kvarandre. / Svinth, Lone.
    I: Vetuva - FORSKNING OG NY KUNNSKAP OM BARNEHAGE, Bind 2014, 2014, s. 30-33.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  44. Udgivet
    Forskningsreview læreplanstemaet alsidig personlig udvikling. / Ringsmose, Charlotte; Svinth, Lone.
    2014. 20 s.

    Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelsepeer review

  45. Udgivet
    Samspil og læring: børnehavebørns deltagelsesmuligheder i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. / Svinth, Lone.
    København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 220 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  46. 2013
  47. Udgivet
    Children's collaborative encounters in pre-school. / Svinth, Lone.
    I: Early Child Development and Care, Bind 183, Nr. 9, 10.09.2013, s. 1242-1257.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  48. Udgivet
    Det pædagogiske samspils bevægende kraft: affektivitet og læringsmiljøer i daginstitutioner. / Svinth, Lone.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 50, Nr. 3, 08.2013, s. 35-50.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  49. Udgivet
    Følg børns engagement i nuet. / Svinth, Lone.
    I: Børn og Unge Forskning, Nr. 20, 2013, s. 13-14.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  50. Udgivet
    Pædagogers åbenhed for børnenes perspektiver og børns deltagelsesmuligheder i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter. / Svinth, Lone.
    I: Psyke & Logos, Bind 34, Nr. 1, 2013, s. 83-106.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  51. 2012
  52. Udgivet
    Børnehavebørns medbestemmelse i pædagogisk tilrettelagte aktiviteter: analyseret i et sociokulturelt læringsperspektiv. / Svinth, Lone.
    Læring og udvikling i daginstitutioner. red. / Lone Svinth; Charlotte Ringsmose. 1. udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, 2012. s. 15-59.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  53. Udgivet
    Børns leg og læring i børnehaver: faldgruber og muligheder. / Svinth, Lone.
    I: Steinerskolen : tidsskrift for pedagogikk, samfunn og kultur, Bind 75, Nr. 4, 2012, s. 42-47.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  54. Udgivet
    Forord. / Svinth, Lone; Ringsmose, Charlotte.
    Læring og udvikling i daginstitutioner. red. / Lone Svinth; Charlotte Ringsmose. København: Dansk Psykologisk Forlag, 2012. s. 9-14.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  55. Udgivet
    Læring og udvikling i daginstitutioner. / Ringsmose, Charlotte (Redaktør); Svinth, Lone (Redaktør).
    Dansk Psykologisk Forlag, 2012. 216 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  56. 2011
  57. Udgivet
    Børnehavebørns medbestemmelse: en pædagogisk udfordring, især i forhold til børn med særlige behov. / Svinth, Lone.
    I: Fagbladet Præmaturitet, Bind 1, Nr. 6, 2011, s. 14-16.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  58. 2010
  59. Udgivet
    Børns deltagelse i pædagogiske aktiviteter : hverdagslivets læringsmuligheder i en børnehave. / Svinth, Lone.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 47, Nr. 2, 2010, s. 149.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  60. Udgivet
    Børns forankring i krop, sind og fællesskab. / Svinth, Lone.
    Nærvær i pædagogisk praksis: Mindfulness i skole og daginstitution. red. / Lone Svinth. 1. udg. København: Akademisk Forlag, 2010. s. 19-35.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

  61. Udgivet
    Kvalitet i daginstitutioner. / Ringsmose, Charlotte (Redaktør); Svinth, Lone (Redaktør).
    Virum: Dansk Psykologisk Forlag, 2010. 180 s. (Pædagogisk psykologisk tidsskrift; Nr. 2, Bind 47).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  62. Udgivet
    Nærvær i pædagogisk praksis: mindfulness i skole og daginstitution. / Svinth, Lone (Redaktør).
    1. udg. København: Akademisk Forlag, 2010. 256 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  63. 2009
  64. Udgivet
    Livsglæde er en af de største gaver vi kan give børn. / Svinth, Lone.
    I: Bakspejlet, 2009, s. 36-39.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  65. Udgivet
    Mindfulness for børn: At favne sig selv og andre. / Svinth, Lone.
    I: Kognition og Paedagogik, Bind 19, Nr. 71, 2009, s. 6-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  66. 2008
  67. Udgivet
    Betydning af positive relationer og fokuseret opmærksomhed for det gode læringsmiljø. / Svinth, Lone.
    Kbh: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, 2008. 8 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  68. Udgivet
    Kvalitet i dagtilbud: tilfredse forældre lig med høj kvalitet? / Svinth, Lone.
    I: Kognition og Paedagogik, Bind 18, Nr. 67, 2008, s. 52-61.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  69. Udgivet
    Women in physical science. / Svinth, Lone.
    Draw the line: International Conference, Copenhagen 2008 Papers, proceedings and recommendations. 1. udg. Tartu: Tartu University Press, 2008. s. 19-44.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  70. 2007
  71. Udgivet
    Glæde: en vigtig katalysator for læring. / Svinth, Lone.
    I: Kognition og Paedagogik, Bind 17, Nr. 66, 2007, s. 16-26.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning