Lisser Rye Ejersbo er lektor i neuromatematik. Hendes forskningsinteresser drejer sig om, hvordan udviklingen af matematiske læreprocesser og tankegang foregår i et perspektiv af neurovidenskab, evolution, akademisk matematik og matematikundervisning. På et teoretisk plan angår det, hvordan forskellige teorier indenfor forskellige videnskaber spiller sammen eller er i direkte modstrid.
På et analytisk og praktisk plan er Lisser Rye Ejersbo optaget af at finde sammenhænge mellem resultater fra hjerneforskning og læring af matematik herunder også undervisning af samme. Hun arbejder med feltstudier såsom observationer af undervisning, sammenholdt med indsamling af testresultater fra et stort span af elever over tid og af forskellig art såsom MR skanninger, kognitive tests og akademiske test som læsning og matematik. Lisser Rye Ejersbo er en del af en tværfaglig forskergruppe bestående af neuropsykologer, neurobiologer og fagdidaktiske forskere. Lisser Rye Ejersbo benytter sig af både kvalitative og kvantitative metoder som analyseredskaber i sin forskning.