Professor MSO
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Psykologi, Emdrup
Tuborgvej 164
bygning D, 201
2400 København NV
Danmark
Fastnet: +4524446313
Mobil: +4524446313
Line Lerche Mørck er professor i ‘Major identity formation, expansive learning and belonging - movement beyond gang involvement and radicalization’ ved DPU, Aarhus Universitet. I bogen ”Grænsefællesskaber – Læring og overskridelse af marginalisering” fra 2006 udvikler hun en teori om, hvordan man gennem fælles projekter på tværs af etniske og sociale forskelle kan skabe såkaldte grænsefællesskaber, som kan medvirke til læring og overskridelse af marginalisering. Hun har de seneste år forsket i fællesskabende aktiviteter i udsatte boligområder, partnerskaber mellem produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund, samt i bandeinterventioner og processer med at lære at leve et nyt liv efter involvering i rocker-bande-miljøer. I samarbejde med Tina Wilchen Christensen har hun forsket i bevægelser i og på tværs af banderockermiljøet og ekstreme grupperinger. Hun arbejder med kombinationer af forskning og praksisudvikling i og på tværs af uddannelse, projekter og intervention, altid med fokus på børn, unge og voksne i marginale positioner. Og hun er leder på følgeforskningsprojektet ’Rekontekstualisering af skoleforskning – Fællesskabende læring, der overskrider dis-engagement, fravær og marginale elevpositioner.
Undervisning: På phd-uddannelsen vejleder llm ph.d.-studerende, arrangerer ph.d.-kursus bla. med Jean Lave. Hun underviser på masteruddannelser i special og social pædagogik, og på kandidat uddannelsen i pædagogisk psykologi underviser llm i praksisforskning, praksisudvikling, fællesskabende intervention, kollektivt biografi-arbejde, og tilknytter specialestuderende i forskningsbaserede specialer.
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Projekter: Projekt › Forskning
Projekter: Projekt › Forskning
Projekter: Projekt › Forskning
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
ID: 32129056