Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Mine forskningsinteresser knytter sig i bred forstand til undervisning, læring og didaktik teoretisk rammesat inden for sociologien. Jeg er særligt optaget af overgange i og efter uddannelsessystemet. Mit primære forskningsområde er førsteårsdidaktik, hvor jeg er særligt optaget af, hvordan universitetet som institution organiseres mhp. at støtte studerende i overgangen ind.
Arbejdsområder
Jeg arbejder med forskningsbaseret, pædagogisk udvikling på tværs af alle fakulteter. Med ugangspunkt i min forskning, arbejder jeg særligt med førsteårsdidaktikken og overgange generelt, hvor jeg tilbyder workshops, undervisning og sparring omkring undervisning af og med studerende i transition.
Emneord
- Almendidaktik
- Didaktik
- Ungdomsuddannelser
- Curriculumsforskning
- Studievejledning
Fagområder
- Førsteårsdidaktik
- Curriculum
- Karrierelæring
- Brobygning
- Kvalitativ forskning
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Academic Reflection Rooms - Studiefaglige refleksionsrum
Felby, L. C. (PI), Andersen, M. (PI), Møller, K. L. (PI) & Brendstrup, S. (PI)
01/07/2021 → …
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
Academic Reflection Rooms - Research
Felby, L. C. (Projektleder) & Ashwin, P. (Samarbejdspartner)
01/07/2021 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Publikation
-
Helpful or Harmful? The Integration of Career Learning in the Danish Upper Secondary Curriculum
Felby, L. C., nov. 2022, I: Nordic Journal of Transition, Career and Guidance. 31, 1, s. 16-29 14 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Med ryggen til fremtiden: Konstruktionen af karriereperspektivet i gymnasiets læreplaner
Felby, L. C., nov. 2021, Århus Universitet. 299 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling
Åben adgangFil666 Downloads (Pure) -
Learning curves, clashes and compromises: - How curriculum construction supports the transition into first-year STEM education
Felby, L. C. & Stoksted, K. T., aug. 2023.Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Førsteårsdidaktik - Hvad og hvordan? Faglig rapport fra Arts
Felby, L. C. & Kristiansen, B., 2020, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. 32 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Formidling
-
Bidrager online studiestartsforløb til social og faglig integration i overgangen til universitetet?
Felby, L. C. & Elving, P., 5 feb. 2025, I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 20, 37, s. 60-78 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
De videregående uddannelser i en brydningstid
Felby, L. C. (Deltager)
maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
European First Year Experience Conference (EFYE) - 2024
Felby, L. C. (Deltager)
maj 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
DUN konference 2023
Felby, L. C. (Deltager)
maj 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
ECER 2023- European Conference on Educational Research
Felby, L. C. (Deltager)
2023 → …Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
European First Year Experience 2021 (EFYE)
Felby, L. C. (Deltager)
2021 → …Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Presse/medier
-
-
Karrierelæring i klasselokalet - mellem politik og praksis
07/10/2019
1 element af Mediedækning
Presse/medie