Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Jeg er ph.d.-stipendiat på Medievidenskab og sidder til dagligt på Center for Børns Litteratur og Medier, hvor jeg forsker med børn i udsatte positioner om deres hverdagspraksisser med digitale teknologier og sociale platforme.
I Center for Børns Litteratur og Medier sidder jeg blandt forskere i børnelitteratur, litteratur på tværs af medier og medievidenskab, og vores fokus er særligt på børns agens, børns deltagelse i forskning og undersøgelser om børn, litteratur og medier og ikke mindst hvad børn gør med både litteratur og med forskellige typer af medier i forskellige kontekster – både op gennem historien og i dag.
Arbejdsområder
Mine aktuelle og primære arbejdsområder er børne- og medieetnografi, børn og unge i udsatte positioner, praksisforskning, kreative/kunstneriske metoder, børns deltagelse i forskningspraksisser og -processer, børns perspektiver, leg i relation til teknologier og platforme, forskningsintegritet og forskningsetik.
Derudover beskæftiger jeg mig også med sprog og interaktioner online – bl.a. "medialekter", digitale teknologiers og platformes betydning for vores sprog og interaktion, unges praksisser omkring memes etc.
Undervisning
Jeg underviser i øjeblikket primært på uddannelser og kurser i relation til Center for Børns Litteratur og Medier – heriblandt IV-faget "Children and adolescents in a digital world" og på vores Erasmus-uddannelse og Master i Børns Litteratur og Medier.
Samarbejder og Formidling
Jeg er en del af flere forskningsnetværk – heriblandt ph.d.-netværk om forskning med mennesker i udsatte positioner samt SHAPE-netværket netværk for digital udsatte.
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Børn i udsatte positioner og deres hverdagspraksisser med digitale teknologier og sociale platforme
Balleby, L. (PI)
01/02/2022 → 09/06/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Bridging Meme Studies and Audience Research: A Qualitative Analysis of Meme Reception and Use Among University Students
Toft-Nielsen, C., Hougaard, T. T. & Balleby, L., 15 aug. 2025.Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Medialektale træk i digitale dialoger
Hougaard, T. T. & Lund, L. B. C., 20 aug. 2019, I: Språk i Norden. 49, 1, s. 7-23 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning
Åben adgang -
Sprog i sociale medier
Hougaard, T. T., Durup, T. & Lund, L. B. C., 2018, [Frederiksberg]: Dansklærerforeningens Forlag. 176 s.Publikation: Bog/antologi/rapport › Bog › Formidling
Aktiviteter
-
Hvordan gør vi den digitale verden mere tryg for børn og unge?
Balleby, L. (Foredragsholder)
10 maj 2025Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Heldagsnetværksmøde om digital udsathed
Balleby, L. (Deltager)
2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Engaging with (activistic) meme profiles and (activistic) memes - a user perspective
Hougaard, T. T. (Foredragsholder) & Balleby, L. (Foredragsholder)
28 nov. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Ethnographic fieldwork in "zones of high intensity" with children in vulnerable situations
Balleby, L. (Foredragsholder)
2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Double disqualification: Children in vulnerable situations in media and communication research
Balleby, L. (Foredragsholder)
2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag