Aarhus Universitets segl

Lars Qvortrup

  1. 2023
  2. Udgivet
    Kundskaber og færdigheder er ikke et nulsumsspil, hvor mere praksiserfaring kræver mindre teori. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen.
    I: Altinget, 17.08.2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  3. Afsendt
    Inclusion and exclusion during COVID 19 school closures. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen.
    I: International Journal of Inclusive Education, 12.07.2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Afsendt
    Fra praksisfaglighed til praksisfagdidaktik: Med madkundskab som eksempel. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    Praktiske fag og praksisfaglighed. red. / Andreas Rasch-Christensen. Frederikshavn: Dafolo, 2023.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  5. Udgivet
    Trivsel og mistrivsel blandt børn og unge – hvad ved vi, og hvad gør vi? / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor Politiken, 25.04.2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  6. Udgivet
    DPU forskere: fem gode råd mod mistrivsel. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor Politiken, 17.04.2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKommentar/debat/letter to the editorFormidling

  7. Accepteret/In press
    Professional Learning and Development in Denmark: From Formal Competence Development and Professional Learning Communities to an Emergence Approach. / Thorborg, Mathias Merrild Roerup; Qvortrup, Lars.
    Innovation in Teacher Professional Learning in Europe: Research, Policy and Practice. 2023.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  8. 2022
  9. Udgivet
    Knowledge or competencies? A controversial question in contemporary curriculum debates . / Rasmussen, Jens; Rasch-Christensen, Andreas; Qvortrup, Lars.
    I: European Educational Research Journal, Bind 21, Nr. 6, 11.2022, s. 1009-1022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet
    Making Sense of Taste: Quality, Context, Community: Introduction to Special Issue. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Food Studies: An Interdisciplinary Journal, 11.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisForord/efterskriftFormidling

  11. Udgivet
    Taste: Making Sense of Food. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen.
    I: Food Studies: An Interdisciplinary Journal, Bind 12, Nr. 2, 11.2022, s. 1-7.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  12. Udgivet
    Hvorfor har vi brug for at genbeskrive begreberne kausalitet og effekt? / Christensen, Jacob Højgaard; Qvortrup, Lars.
    Kausalitet og effektfuldhed i pædagogisk forskning og praksis. red. / Jacob Højgaard Christensen; Lars Qvortrup. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2022. s. 7-14.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  13. Udgivet
    Kausalitet og effektfuldhed: En idehistorisk oversigt med eksempler fra pædagogik og uddannelsesforskning. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen.
    Kausalitet og effektfuldhed : i pædagogisk forskning og praksis. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2022. s. 15-57.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  14. Udgivet
    Kausalitet og effektfuldhed i pædagogisk forskning og praksis. / Christensen, Jacob Højgaard (Redaktør); Qvortrup, Lars (Redaktør).
    Århus: Aarhus Universitetsforlag, 2022. 255 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  15. Udgivet
    Teaching Taste for Sustainable Development in Home Economics Education. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars; Christensen, Jacob Højgaard.
    2022. Abstract fra IFHE XXIV WORLD CONGRESS, Georgia, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  16. Udgivet
    Konsekvenserne af de coronabetingede skolenedlukninger i 2020 og 2021 for elever, lærere, forældre og skoler. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars; Christensen, Jacob Højgaard.
    2022. Abstract fra Dansk Sociologikongres 2022, København NV, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  17. Accepteret/In press
    Evidence Informed Practice in Denmark. / Qvortrup, Lars.
    The Emerald International Handbook of Evidence-Informed Practice in Education. red. / Chris Brown; Joel R Malin. Emerald Publishing, 2022.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  18. Udgivet
    A Window of Change: How COVID-19 Disrupted Pedagogical Approaches in Danish Kindergartens. / Wistoft, Karen; Clark, Aske; Qvortrup, Lars.
    I: European Early Childhood Education Research Journal, Bind 30, Nr. 5, 2022, s. 658-671.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  19. 2021
  20. Udgivet
    Skoleret: Et lærestykke til forskere, myndigheder og medier. / Qvortrup, Lars; Rasmussen, Jens.
    København: U Press, 2021. 201 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  21. Udgivet
    Der er stadig masser at arbejde med, når det gælder samarbejdet i den danske folkeskole. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 06.12.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  22. Udgivet
    Professor: Skal CBS være handelshøjskole eller universitet? / Qvortrup, Lars.
    I: Berlingske Tidende, Bind Sektion 1 , 23.11.2021, s. 24-25.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  23. Udgivet
    Kundskaber og dannelse er ikke et nulsumsspil. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 08.11.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  24. Udgivet
    To helt afgørende spørgsmål bliver ikke besvaret i den aktuelle frihedsbegejstring i folkeskolen. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken, kroniken, 15.09.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  25. Udgivet
    Frihedsforsøg i folkeskolen rejser 3 dilemmaer. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 06.09.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  26. Udgivet
  27. Udgivet
    Giv os et skoleår uden reformer og store frihedserklæringer. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 02.08.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  28. Udgivet
    Children lost at home: difficulties during COVID-19 homeschooling in Denmark. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars; Qvortrup, Ane et al.
    I: International Journal of Home Economics, Bind 14, Nr. 2, 08.2021, s. 153‐164.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  29. Udgivet
    God forskning må ikke forveksles med holdninger. Dem kan vi alle have. Det behøver vi ikke universiteter eller forskere til. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken, kroniken, Bind Sektion 2 (Debat), 25.06.2021, s. 5-6.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  30. Udgivet
  31. Udgivet
    Genåbning og ny nedlukning af skolerne i Kolding efter Covid19-nedlukning i foråret 2020. Et lærerperspektiv: Datarapport - skolepersonale. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 50 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  32. Udgivet
    Sådan påvirker hjemmeskole børn og forældre. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen.
    I: Videnskab.dk, 02.02.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  33. Udgivet
    Genåbning af børnehaver i Kolding efter Covid-19-nedlukning i foråret 2020: et børne- og forældreperspektiv : datarapport børn og forældre i dagtilbud. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Lomholt, Rune et al.
    Odense: Aarhus Universitet, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, 2021. 25 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  34. Udgivet
    Genåbningen af børnehaver efter Covid-19-nedlukninger: et personaleperspektiv : datarapport – Pædagoger, pædagogiske assistenter og medhjælpere fra dagtilbud. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 51 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  35. Udgivet
    Genåbningen af børnehaver efter Covid-19- nedlukninger: Et børne- og forældreperspektiv . / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 50 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  36. Udgivet
    Genåbningen af børnehaver efter Covid-nedlukninger: Et personaleperspektiv . / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 48 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  37. Udgivet
    Genåbningen af skoler efter Covid-19-nedlukninger: et lærerperspektiv : datarapport - skolepersonale. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 47 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  38. Udgivet
    Genåbningen af skoler efter Covid-19-nedlukninger: et elevperspektiv. Datarapport – elever 3.-9. klasse. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 87 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  39. Udgivet
    Genåbningen af skoler efter Covid-19-nedlukninger: et elevperspektiv. Datarapport – elever 0.-2. klasse. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 25 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  40. Udgivet
    Genåbning og ny nedlukning af skolerne i Kolding efter Covid19-nedlukning i foråret 2020. Et elevperspektiv: Datarapport – elevperspektiv. / Qvortrup, Ane; Enemark Lundtofte, Thomas; Christensen, Vibeke et al.
    Odense: Syddansk Universitet, 2021. 138 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  41. Udgivet
    Seven dimensions of taste: taste in a sociological and educational perspective. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    Gastronomy and food science. red. / Charis Galanakis. Amsterdam: Elsevier, 2021. s. 227-251.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  42. 2020
  43. Udgivet
    Forskerne skal levere brugbar viden – vi håber lærerne lytter. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 02.11.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  44. Udgivet
    Elever der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars; Christensen, Jacob Højgaard et al.
    I: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, Nr. 20, 11.2020, s. 22-28.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  45. Udgivet
    Elevernes trivsel og mentale sundhed - hvad har vi lært af nødundervisningen under coronakrisen. / Wistoft, Karen; Christensen, Jacob Højgaard; Qvortrup, Lars.
    I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, Bind 5, Nr. 7, 10.2020, s. 40-65.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  46. Udgivet
    Sådan laver vi en skole, der giver mening for lærerne. / Qvortrup, Lars; Qvortrup, Ane.
    I: Skolemonitor, 24.08.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  47. Udgivet
  48. Udgivet
    Nødundervisning under corona-krisen: et elev- og forældreperspektiv. / Qvortrup, Lars; Qvortrup, Ane; Wistoft, Karen et al.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2020. 104 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS; Nr. 2020, Bind 7).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  49. Udgivet
    Mange elever bliver ladt i stikken med kortere skoledage og mere hjemmearbejde. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 20.06.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  50. Udgivet
    Teaching Taste for Sustainable Development in Home Economics Education. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen; Christensen, Jacob Højgaard.
    2020. Abstract fra International Federation for Home Economics World Congress, Atlanta, Georgia, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  51. Udgivet
    4 forskere: Det ved vi om nødundervisning under coronakrisen. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen; Qvortrup, Ane et al.
    I: Skolemonitor, 28.04.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  52. Udgivet
    Lærerne har knoklet under krisen: Bettina Heltberg antager, at lærerne under corona-krisen har drukket øl og klippet hæk. Det er helt forkert. / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen; Qvortrup, Ane.
    I: Politiken, debatsektionen, 22.04.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKommentar/debat/letter to the editorFormidling

  53. Udgivet
    Coronasmitten har udløst et nyt fænomen – skolesavn. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 30.03.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  54. Udgivet
    Medierne bringer udokumenterede mistanker. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken, kroniken, 21.03.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  55. Udgivet
    Kan man undvære prøver og karakterer? / Qvortrup, Lars.
    I: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, Bind 40, Nr. 116, 03.2020, s. 41-51.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  56. Udgivet
    Hvorfor er det venstreorienteret at droppe de nationale test? / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 18.02.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  57. Udgivet
    En ny arbejdstidsaftale kan styrke lærernes professionelle dømmekraft. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 06.01.2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  58. 2019
  59. Udgivet
    Smagsdimensionskort. / Wistoft, Karen; Festersen, Anne Torpegaard; Christensen, Morten et al.
    UCL. 2019, Smagsdimensionskort.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationUndervisning

  60. Udgivet
    Teaching taste. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    Illinois, USA: Common Ground Research Networks, 2019. 114 s. (Food studies).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  61. Udgivet
    Exploring the Complexity of Teaching Taste, Focusing on the Complexity of Research-Practice Collaboration. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    2019. 1-10 Paper præsenteret ved American Educational Research Association Annual-Meeting 2020, San Francisco, California, USA.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  62. Udgivet
    Her er 5 ting, vi har lært af turboforløb. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 08.04.2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  63. Udgivet
    Styrk kvaliteten af dagtilbud i Danmark: data, forskningsviden og kompetenceudvikling. / Qvortrup, Lars.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2019. 95 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS; Nr. 3).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  64. Udgivet
    Ja, der er behov for at ændre 7-trinsskalaen. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 02.2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  65. Udgivet
    Mad er mere end kostråd: Smagens syv dimensioner giver læge og patient flere muligheder. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Videnskab.dk [online], 25.01.2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  66. Udgivet
    Det danske uddannelsessystem er godt,men dyrt. / Qvortrup, Lars.
    I: Skolemonitor, 14.01.2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  67. Udgivet
    Empirisk dagtilbudsforskning for 0-6-årige i de skandinaviske lande: forskningskortlægning og -vurdering for året 2017 : teknisk rapport fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning . / Bondebjerg, Anja; Jusufbegovic, Lana; Qvortrup, Lars et al.
    København: Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2019. 91 s. (Clearinghouse-forskningsserien; Nr. 33, Bind 2019).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  68. Udgivet
    Folkeskolen efter reformen: hvad siger følgeforskningen? / Thorborg, Mathias Merrild Roerup; Qvortrup, Lars; Rasmussen, Jens.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2019. 95 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS; Nr. 4).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  69. Udgivet
    Food for Health: The Importance of Taste: Seven Dimensions of Taste in a Health Promotion Context. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    2019. Paper præsenteret ved Food Studies 2019, Kaohsiung City, Taiwan.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  70. Udgivet
    Provision of school data and research based teacher professional development: does It work? Data- and research-informed development of schools in the Danish “Program for Learning Leadership” . / Qvortrup, Lars.
    I: Education Sciences, Bind 9, Nr. 2, 92, 2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  71. 2018
  72. Udgivet
    Rundt om smag. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Ugeskrift for Laeger, Bind 180, Nr. 25, 10.12.2018, s. 2291-2294.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  73. Udgivet
    When the kids conquered the kitchen: Danish taste education and the New Nordic Kitchen. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Gastronomica: The Journal of Critical Food Studies, Bind 18, Nr. 4, 04.12.2018, s. 82-93.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  74. Udgivet
    Dagtilbudsforskning i Norge, Sverige og Danmark – misforståelser og realiteter. / Qvortrup, Lars.
    I: Boern & Unge, 09.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  75. Udgivet
    Folkeskolen giver børnene en enestående mulighed for at lære at danne samfund. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 17.08.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  76. Udgivet
    Professor: Det overrasker mig, at erfarne forskere afviser almene gyldighedskriterier. / Qvortrup, Lars.
    I: Altinget, 08.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kommentar/debat

  77. Udgivet
    Kan vi ikke bare afskaffe eksamen? / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 25.06.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  78. Udgivet
    Folkeskolen er bedre end sit rygte. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken, kroniken, Bind Sektion 2 (Debat) , 16.06.2018, s. 5-5.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  79. Udgivet
    Trivselsmålinger må ikke banaliseres til at være en vaccine mod mistrivsel. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 28.05.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  80. Udgivet
    Skolen er gjort til skydeskive i en kulturkamp forklædt som forskning. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 23.04.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  81. Udgivet
    Skolens dobbelte opgave og forskningens ansvar. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken Skoleliv, 20.04.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  82. Udgivet
    Smagens didaktik. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    København: Akademisk Forlag, 2018. 159 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  83. Udgivet
    Hvad er sand, brugbar viden? Bemærkninger til uddannelsesforskningens gyldighed og relevans. / Qvortrup, Lars.
    Empiriske undersøgelser og metodiske greb. Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser. red. / Thomas Thyrring Engsig. København: Hans Reitzels Forlag, 2018. s. 213-254.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  84. Udgivet
    Inclusion: dimensions of inclusion in education. / Qvortrup, Ane ; Qvortrup, Lars.
    I: International Journal of Inclusive Education, Bind 2, Nr. 7, 2018, s. 803-817.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  85. Udgivet
    Læringsrapport 2017/skoler: Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vest-himmerland kommuner. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels.
    Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2018. 194 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  86. 2017
  87. Udgivet
    Hvad er smag, og hvordan underviser man i og med smag? / Qvortrup, Lars; Wistoft, Karen.
    Perspektiver på smag. red. / Jonatan Leer; Liselotte Hedegaard. Odense: Syddansk Universitet, 2017. s. 109-130 (Smag - skriftserie om smag; Nr. 6).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  88. Udgivet
    Jeg tog fejl i min marxistiske ungdom: mennesket har brug for ritualer - mange af dem. / Qvortrup, Lars.
    I: Politiken, 22.10.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Kronik

  89. Udgivet
    Fagligt lavt præsterende elever: hvem får støtte? / Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Hansen, Ole et al.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2017. 59 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning; Nr. NCS #2 · 2017).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  90. Udgivet
    This is not Madama Butterfly. / Qvortrup, Lars.
    I: Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier, Nr. Særnummer, 09.2017, s. 76-79.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  91. Udgivet
    A distinction of two discourses concerning wellbeing. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: MOJ Public health, Bind 6, Nr. 2, 15.08.2017.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  92. Udgivet
    Da børnene erobrede køkkenet. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    I: Weekendavisen, 04.08.2017, s. 12.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisBidrag til avis - Avisartikel

  93. Udgivet
    Portræt af elever med særlige behov: supplerende undervisning og specialundervisning i 13 kommuner. / Egelund, Niels; Nordahl, Thomas; Hansen, Ole et al.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2017. 75 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning; Nr. NCS #1 · 2017).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  94. Udgivet
    Dimensions of taste qualifying didactic reflections on home economics education. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    2017. Abstract fra ARAHE, Tokyo, Japan.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  95. Udgivet
    Taste didactic reflection theory: a reflection model of taste dimensions for taste education. / Wistoft, Karen; Qvortrup, Lars.
    2017. Abstract fra Stop Making Sense, Philadelphia, USA.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  96. Udgivet
    Undervisning er udøvelse af professionel dømmekraft. / Qvortrup, Lars.
    Evidens og dømmekraft: når evidens møder den pædagogiske praksis. red. / Claus Holm; Hanne Balsby Thingholm. Frederikshavn: Dafolo, 2017. s. 159-178 (Undervisning og læring).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  97. Accepteret/In press
    Forord til Styrken ved professionel læring af Helen Timperley. / Qvortrup, Lars.
    Styrken ved professionel læring: Ledelse af læring. Dafolo, 2017.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  98. Udgivet
    Konkurrencestaten og folkeskolen. / Qvortrup, Lars.
    Konkurrencestaten: og dens kritikere. red. / Søren Kaj Andersen. København: Djøf Forlag, 2017.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  99. Udgivet
    Resultater fra Kortlægningsundersøgelse for alle kommuner 2015: Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vesthimmerland kommuner. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas.
    Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2017. 148 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  100. 2016
  101. Udgivet
    L'insegnante oggi: obbiettivi di apprendimento, capitale professionale e comunità professional de apprendimento. / Qvortrup, Lars.
    I: Scuola Ticinese, Bind Anno XLV, Serie IV, Nr. 325, 04.2016, s. 15-20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  102. Udgivet
    Capacity building: data- and research-informed development of schools and teaching practices in Denmark and Norway. / Qvortrup, Lars.
    I: European Journal of Teacher Education, Bind 39, Nr. 5, 2016, s. 564-576.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  103. Udgivet
    Data- og forskningsbaseret læringsledelse. / Qvortrup, Lars.
    I: Liv i Skolen, Nr. 3, 2016, s. 6-19.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  104. Udgivet
    Det ved vi om professionelle læringsfællesskaber. / Qvortrup, Lars.
    11/16 udg. Dafolo, 2016. 81 s. (Det ved vi om...).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  105. Udgivet
    Forord. / Qvortrup, Lars.
    Professionel kapital: en forandring af undervisningen på alle skoler. red. / A. Hargreaves; M. Fullan. Dafolo, 2016. s. 9-14 (Undervisning og læring).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingForord/efterskriftFormidling

  106. Udgivet
    Hold kursen og hold ut: resultater fra kartleggningsundersøkelse i Kristiansand Kommune 2015: Resultater fra kartleggningsundersøkelse i Kristiansand Kommune 2015. / Nordahl, Thomas; Sunnevåg, Anne Karin; Qvortrup, Lars et al.
    Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2016. 100 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  107. Udgivet
    Hotel Pro Forma: laboratorium for æstetiske undersøgelser. / Qvortrup, Lars.
    I: Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier, Nr. 25, 2016, s. 84-98.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  108. Udgivet
    Læringsrapport 2015: Billund, Fredericia, Frederikssund, Haderslev, Hedensted, Holbæk, Horsens, Kolding, Nordfyn, Roskilde, Svendborg, Thisted og Vest-himmerland kommuner : sammenfatning. / Qvortrup, Lars; Egelund, Niels; Nordahl, Thomas.
    Aalborg: Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, 2016. 30 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Forrige 1 2 Næste