20012024

Publikationer pr. år

Personlig profil

Forskning

Min forskning ligger i krydsfeltet mellem børne- skole- og etnicitetsforskning og har særlig fokus på forholdet mellem 1) børn og unges selvforståelser, fællesskaber, praksisser og erfaringer, 2) skolens institutionelle logikker og praksisser, og 3) det større samfunds kulturelle normer, konflikter og civiliseringsprojekter. Jeg har lavet feltarbejde på flere skoler i Danmark, blandt børn i Belfast, Nordirland og i Guinea-Bissau, Vestafrika. 

Mere specifikt omhandler min forskning:

·       Identitet, etnicitet, køn og religion i skolen

·       Børns identitetsforståelser, skolestrategier og sociale fællesskaber i skolen

·       Ballade og modkulturelle fællesskaber

·       Skolen som civiliserende institution: opdragelse, integration og velfærdssamfund.

·       Islam, børn og den danske skole: Konstruktionen af den muslimske identitet, passende religiøsitet og 'secularities-in-practice'.

·       Oplevelser af forskelsbehandling blandt minoritetsdanske drenge.

·       Efterkommerforældre og deres børn - skolestrategier og migration i et generationelt perspektiv

·       Sociale mønstre i skoleerfaringer og uddannelsesvalg blandt minoritets- og majoritetsdanske unge på erhvervsuddannelsen og gymnasiet.

Profil

Jeg er lektor, ph.d. i pædagogisk antropologi og uddannet antropolog fra Københavns Universitet, med tilvalgsfag i sociologi og psykologi fra Oxford Brookes University, England. 

 

Emneord

  • Etnografi
  • Identitet
  • Børn og unge
  • Minoriteter
  • Skole
  • Kultur
  • Samfund og borger

Fagområder

  • Etnografisk børn- og ungeforskning
  • Etniske minoriteter
  • Køn, etnicitet og religion
  • Skole, kultur og samfund
  • Civiliseringsprojekter

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Laura Gilliam er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller