Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Min forskning ligger i krydsfeltet mellem børne- skole- og etnicitetsforskning og har særlig fokus på forholdet mellem 1) børn og unges selvforståelser, fællesskaber, praksisser og erfaringer, 2) skolens institutionelle logikker og praksisser, og 3) det større samfunds kulturelle normer, konflikter og civiliseringsprojekter. Jeg har lavet feltarbejde på flere skoler i Danmark, blandt børn i Belfast, Nordirland og i Guinea-Bissau, Vestafrika.
Mere specifikt omhandler min forskning:
· Identitet, etnicitet, køn og religion i skolen
· Børns identitetsforståelser, skolestrategier og sociale fællesskaber i skolen
· Ballade og modkulturelle fællesskaber
· Skolen som civiliserende institution: opdragelse, integration og velfærdssamfund.
· Islam, børn og den danske skole: Konstruktionen af den muslimske identitet, passende religiøsitet og 'secularities-in-practice'.
· Oplevelser af forskelsbehandling blandt minoritetsdanske drenge.
· Efterkommerforældre og deres børn - skolestrategier og migration i et generationelt perspektiv
· Sociale mønstre i skoleerfaringer og uddannelsesvalg blandt minoritets- og majoritetsdanske unge på erhvervsuddannelsen og gymnasiet.
Profil
Jeg er lektor, ph.d. i pædagogisk antropologi og uddannet antropolog fra Københavns Universitet, med tilvalgsfag i sociologi og psykologi fra Oxford Brookes University, England.
Emneord
- Etnografi
- Identitet
- Børn og unge
- Minoriteter
- Skole
- Kultur
- Samfund og borger
Fagområder
- Etnografisk børn- og ungeforskning
- Etniske minoriteter
- Køn, etnicitet og religion
- Skole, kultur og samfund
- Civiliseringsprojekter
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Diverging Paths. Educational Choices and Social Divisions
Gulløv, E. (PI), Gilliam, L. (Deltager), Brøndum, T. (Deltager) & Ulrik Andreasen, L. (Deltager)
01/01/2023 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
The New 'Third Generation'. School Strategies in a Generational Perspective - FKK projekt
Gilliam, L. (PI) & Kristensen, S. B. (Deltager)
01/02/2019 → 01/02/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
MIAU: MIAU - Centre for Migration and Integration research, Aarhus University
Rytter, M. (Projektleder), Valentin, K. (Projektleder), Fibiger, M. Q. (Projektleder), Wilken, L. (Projektleder), Larsen, B. R. (Projektleder), Hansen, H. L. (Projektleder), Sanchez Boe, C. (Projektleder), Adriansen, H. K. (Deltager), Anderson, S. D. (Deltager), Atzbach, R. (Deltager), Bach, J. S. (Deltager), Bugge, P. (Deltager), Frydensberg, J. N. B. (Deltager), Christensen, T. W. (Deltager), Elbek, L. L. (Deltager), Fibiger, T. B. (Deltager), Ghandchi, N. (Deltager), Gilliam, L. (Deltager), Gulløv, E. (Deltager), Hansen, A. S. (Deltager), Hansen, J. H. S. (Deltager), Hasse, C. (Deltager), Ifversen, J. (Deltager), Ismail, A. M. (Deltager), Johansen, M.-L. (Deltager), Jørgensen, M. N. (Deltager), Kansteiner, W. (Deltager), Larsen, T. L. (Deltager), Lund Mortensen, E. (Deltager), Maksimovic, T. (Deltager), McQuaid, S. D. (Deltager), Naum, M. E. (Deltager), Nielsen, G. B. (Deltager), Niraula, A. (Deltager), Pacheco Cueva, V. D. (Deltager), Pardue, D. (Deltager), Santamaria Colmenero, S. (Deltager), Schou Pallesen, C. M. (Deltager), Sparre, S. L. (Deltager), Seeberg, J. (Deltager), Thunoe, M. (Deltager), Visser, J. (Deltager), Vium, C. (Deltager), Waltorp, K. (Deltager), Suhr, C. (Deltager), Winther, I. W. (Deltager), Wright, S. (Deltager) & Ilkjær, H. (Deltager)
01/01/2019 → 31/08/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Minoritetsdanske drenges oplevelser med forskelsbehandling i skolen
Gilliam, L. (Deltager)
01/01/2017 → 31/12/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
Children of the Welfare State
Gulløv, E. (Deltager), Gilliam, L. (Deltager), Bach, D. (Deltager) & Fog Olwig, K. (Deltager)
01/08/2015 → 01/03/2017
Projekter: Projekt › Forskning
-
’Samfundet har taget mig’: Et figurationsperspektiv på forældreskab blandt andengenerations minoritetsdanske forældre
Gilliam, L., 22 jan. 2025, I: Nordiske Udkast. 52 (2024), 2, 27 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Averting, stepping-up or shielding: School strategies and intensive minority parenting among second-generation minority Danish parents
Gilliam, L., feb. 2024, I: Journal of Ethnic and Migration Studies. 50, 4, s. 792-810 19 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
5 Citationer (Scopus) -
Bringing Norbert Elias to School: Education and the Civilizing Process
Gilliam, L. & Gulløv, E., 24 sep. 2024, International Comparisons in Learning and Education: Eliasian Perspectives. Gabriel, N. (red.). London: Palgrave Macmillan, s. 53-80 (Palgrave Studies on Norbert Elias).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
Difference and sameness in schools: Perspectives from the European anthropology of education
Gilliam, L. (Redaktør) & Markom, C. (Redaktør), apr. 2024, New York: Berghahn Books. 366 s. (EASA-series, Bind 48).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus) -
"I'm no longer tough": School motivation among minority Danish boys.
Gilliam, L., jul. 2024, Migrant youth, schooling and identity: Perspectives and Experiences from Northern Europe. Hammarén, N., Stretmo, L. & Ivemark, B. (red.). Cham: Springer, s. 19-36 (Young People and Learning Processes in Everyday Life).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Minoritetsbørnene er vokset op og er blevet skoleforældre – hvad betyder det for den nye generation af minoritetsbørn?
Gilliam, L. (Foredragsholder)
5 nov. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Seminar i netværket 'Migrant Youth, Education, Culture & Identity'
Gilliam, L. (Deltager)
4 sep. 2024 → 5 sep. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
The Appeal of Carpentry. Two Class-Related Perceptions of Masculinity and Independence in Vocational Education and Training
Gilliam, L. (Foredragsholder)
28 aug. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
16th ESA Conference 2024 - Tensions, Trust and Transformation
Gilliam, L. (Deltager)
27 aug. 2024 → 30 aug. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Teaching Equality, Teaching Hierarchy. Moral Lessons in the Schools of the Danish Welfare State
Gilliam, L. (Foredragsholder)
26 jun. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Presse/medier
-
-
DPU-forsker går i rette med minister: Parallelsamfundsproblemer i folkeskolen handler ikke om mellemøstlig kultur
29/06/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Fordomme påvirker efterkommere af ikkevestlige indvandrers præstation i folkeskolen
10/05/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Efterkommere af ikkevestlige indvandrere klarer sig historisk godt i folkeskolen
09/05/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Forsker: Lærerne skal lære at samarbejde med en ny type minoritetsforældre
15/12/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie