Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Min forskning ligger overvejende inden for tre relaterede felter: åben skole, arts-based research og æstetik & didaktik. Derudover har jeg forsket i teori og praksis på professionsbaceheloruddannelser særligt på læreruddannelsen, i uddannelsesarkitektur med fokus på professionshøjskoler samt pædagogisk filofiske undersøgelser af krop og læring specielt omkring fænomenologi, dannelse og subjektivitet/intersubjektivitet.
Profil
Jeg forsker i åben skole, arts-based research og æstetik og didaktik og interesserer mig generelt for variationer af viden- og kundskabsformer. Min forskning veksler mellem empiriske og teoretiske undersøgelser med en grundlæggende filosofisk baggrund. Den udspringer særligt af kropsfænomenologi og dannelse, og jeg er her grundlæggende inspireret af Maurice Merleau-Ponty, Aristoteles og Thomas Højrup. For nylig har jeg udviklet en særlig interesse for 'æstetisk resonans' med inspiration fra Hartmut Rosa, Gernot Böhme og Jane Bennett, hvilket jeg sammen med Lise Sattrup anvender til at analysere elevers engagement i åben skole med. Jeg arbejder tæt sammen med en række kolleger og interesserer mig grundlæggende og aktivt for, at forskningen bidrager til udviklingen af praksis. Jeg er uddannelseskoordinator og underviser på kandidatuddannelsen Didaktik (æstetik) (tidl. Didaktik (Materiel kultur)) samt phd programleder for Didaktik på DPU.
Rådgivning
Jeg deltager i evalueringer og advisory boards i tilknytning til henholdsvis phd uddannelse og uddannelsespolitiske programmer, som vedrører grundskolen. Dertil kommer, at jeg bliver inviteret til at deltage i paneldebatter i nationale konferencer om både åben skole og praksisfaglighed.
Samarbejder og Formidling
Jeg er medlem af forskningsprogrammet TaT - Teaching and teachers på DPU, hvor jeg samarbejder med danske og internationale kolleger særligt om lærerprofessionen. I den forbindelse har jeg været redaktør på og bidragsyder til Routledge udgivelsen Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools' (2024).
Derudover samarbejder jeg med Skoletjenesten videncenter for eksterne læringsmiljøer om både forskning, formidling og udvikling. Det handler særligt om undersøgelser af stedets pædagogiske betydning, om udviklingen af kunstpædagogik og af elevers deltagelse og engagement i undervisningen i eksterne læringsmiljøer.
Undervisning
Jeg er uddannelseskoordinator og underviser på kandidatuddannelsen Didaktik (æstetik) (tidl. Didaktik (Materiel kultur)) med ansvar for den generelle planlægning af uddannelsen og som modulkoordinator for både fagmoduler og fællesmodulet Didaktisk undersøgelsesdesign.
Ved siden af dette varetager jeg funktionen som phd programleder for phd programmet Didaktik og deltager her i bedømmelse af ansøgninger, koordinering af phd kurser, phd forsvar samt varetager de phd studerendes trivsel og uddannelse.
Eksterne ansættelser
University College Sjælland
2005 → 2015
Emneord
- Antik filosofi (især Platon og Aristoteles)
- Kundskabsformer
- Fænomenologi (filosofi om det, der fremtræder for bevidstheden)
- Merleau-Ponty
- Læreruddannelse
- Teori og praksis
- Rum, krop og socialisering
- Stedteori
Fagområder
- Åben skole
- Kropslighed
- Almendidaktik
- Kundskabsformer
- Praksisfaglighed
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
-
Åben Skole
Knudsen, L. E. D. (Deltager)
Aarhus Universitets Forkningsfond
01/05/2014 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Ph.d. afhandling: Teori og praksis i læreruddannelse - kundskabsformer, kultur og kropslighed
Knudsen, L. E. D. (Deltager)
09/10/2009 → 15/10/2012
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Brobygning mellem teori og praksis i professionsuddannelserne
Haastrup, L. (Deltager), Laursen, P. F. (Projektleder), Rasmussen, J. (Deltager), Hasse, C. (Deltager), Knudsen, L. E. D. (Deltager), pilegaard, T. (Deltager), Brok, L. S. (Deltager), tingleff, L. (Deltager), Birkkjær Lauritsen, A. (Deltager) & Bluhme, K. (Deltager)
01/01/2009 → 31/12/2012
Projekter: Projekt › Forskning
-
Kropslighedsprojektet
Knudsen, L. E. D. (Deltager), Sillesen, A. (Deltager), Poulsen, D. V. (Deltager), Schmidt, M. (Deltager) & Bukhave, E. B. (Deltager)
01/09/2007 → 16/11/2011
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Åben skole
Knudsen, L. E. D. (Redaktør), Jensen, L. L. (Redaktør), Thomsen, A. V. (Redaktør) & Fredslund, M. (Redaktør), 2020, Odense: Syddansk Universitetsforlag. 283 s.Publikation: Bog/antologi/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty
Damgaard Knudsen, L. E., 2008, Skab dig!: pædagogisk Filosofi. Emmerik Damgaard Knudsen, L. & Andersson, M. (red.). København: Unge Pædagoger, s. 79-102 23 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgangFil10303 Downloads (Pure) -
At lære fra kroppen: Kropslig læring mellem fænomenologi og kognitivisme
Damgaard Knudsen, L. E., 2009, Læring og erkendelse. Wiberg, M., Etemadi, M., Paulsen, M. & Klausen, S. H. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 137-166 29 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Selvdannelse og det kropslige perspektiv: En kropsfænomenologisk kritik af Lars-Henrik Schmidt
Damgaard Knudsen, L. E., 2005, I: Nordisk Pedagogik. 25, 4, s. 385-399 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil3269 Downloads (Pure) -
Pluralitet og pædagogik: Forord til Læring Retur
Damgaard Knudsen, L. E., 2009, Læring Retur: demokratisk dannelse for en menneskelig fremtid. København: Unge Pædagoger, s. 11-13 3 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Forord/efterskrift › Forskning
Åben adgangFil798 Downloads (Pure)
Aktiviteter
-
On learning from the body: In the Company Aristotle, Merleau-Ponty and Højrup
Knudsen, L. E. D. (Foredragsholder)
25 aug. 2010Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Krop og Læring
Knudsen, L. E. D. (Arrangør)
maj 2009Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
ECER - konference, Urban Education
Knudsen, L. E. D. (Taler)
13 sep. 2011 → 18 sep. 2011Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
NERA, Iceland, 2013
Knudsen, L. E. D. (Arrangør)
mar. 2013Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Fil -
ECER 2013. The European Conference on Educational Research 2013
Knudsen, L. E. D. (Taler)
9 sep. 2013 → 13 sep. 2013Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
Fil
Presse/medier
-
-
Eleverne har brug for mere leg og æstetiske oplevelser i naturfagene
Zinkernagel, H., Knudsen, L. E. D. & Thomsen, A. V.
23/11/2019
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
-
Kurser
-
Krop, sansning og handling
Knudsen, L. E. D., Pio, F. & Berndsen, M. 02/09/2025 → 02/09/2025
Kursus: Undervisning