• Tuborgvej 164, A, 307b

    2400 København NV

    Danmark

20052025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Forskning

Min forskning ligger overvejende inden for tre relaterede felter: åben skole, arts-based research og æstetik & didaktik. Derudover har jeg forsket i teori og praksis på professionsbaceheloruddannelser særligt på læreruddannelsen, i uddannelsesarkitektur med fokus på professionshøjskoler samt pædagogisk filofiske undersøgelser af krop og læring specielt omkring fænomenologi, dannelse og subjektivitet/intersubjektivitet.

Profil

Jeg forsker i åben skole, arts-based research og æstetik og didaktik og interesserer mig generelt for variationer af viden- og kundskabsformer. Min forskning veksler mellem empiriske og teoretiske undersøgelser med en grundlæggende filosofisk baggrund. Den udspringer særligt af kropsfænomenologi og dannelse, og jeg er her grundlæggende inspireret af Maurice Merleau-Ponty, Aristoteles og Thomas Højrup. For nylig har jeg udviklet en særlig interesse for 'æstetisk resonans' med  inspiration fra Hartmut Rosa, Gernot Böhme og Jane Bennett, hvilket jeg sammen med Lise Sattrup anvender til at analysere elevers engagement i åben skole med. Jeg arbejder tæt sammen med en række kolleger og interesserer mig grundlæggende og aktivt for, at forskningen bidrager til udviklingen af praksis. Jeg er uddannelseskoordinator og underviser på kandidatuddannelsen Didaktik (æstetik) (tidl. Didaktik (Materiel kultur)) samt phd programleder for Didaktik på DPU.

Rådgivning

Jeg deltager i evalueringer og advisory boards i tilknytning til henholdsvis phd uddannelse og uddannelsespolitiske programmer, som vedrører grundskolen. Dertil kommer, at jeg bliver inviteret til at deltage i paneldebatter i nationale konferencer om både åben skole og praksisfaglighed. 

Samarbejder og Formidling

Jeg er medlem af forskningsprogrammet TaT - Teaching and teachers på DPU, hvor jeg samarbejder med danske og internationale kolleger særligt om lærerprofessionen. I den forbindelse har jeg været redaktør på og bidragsyder til Routledge udgivelsen Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools' (2024).

Derudover samarbejder jeg med Skoletjenesten videncenter for eksterne læringsmiljøer om både forskning, formidling og udvikling. Det handler særligt om undersøgelser af stedets pædagogiske betydning, om udviklingen af kunstpædagogik og af elevers deltagelse og engagement i undervisningen i eksterne læringsmiljøer.

Undervisning

Jeg er uddannelseskoordinator og underviser på kandidatuddannelsen Didaktik (æstetik) (tidl. Didaktik (Materiel kultur)) med ansvar for den generelle planlægning af uddannelsen og som modulkoordinator for både fagmoduler og fællesmodulet Didaktisk undersøgelsesdesign.

Ved siden af dette varetager jeg funktionen som phd programleder for phd programmet Didaktik og deltager her i bedømmelse af ansøgninger, koordinering af phd kurser, phd forsvar samt varetager de phd studerendes trivsel og uddannelse. 

Eksterne ansættelser

University College Sjælland

20052015

Emneord

  • Antik filosofi (især Platon og Aristoteles)
  • Kundskabsformer
  • Fænomenologi (filosofi om det, der fremtræder for bevidstheden)
  • Merleau-Ponty
  • Læreruddannelse
  • Teori og praksis
  • Rum, krop og socialisering
  • Stedteori

Fagområder

  • Åben skole
  • Kropslighed
  • Almendidaktik
  • Kundskabsformer
  • Praksisfaglighed

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Lars Emmerik Damgaard Knudsen er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller