DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Kristine Kabel

  1. 2021
  2. E-pub ahead of print

    A focused ethnographic study on grammar teaching practices across language subjects in schools. / Kabel, Kristine; Christensen, Mette Vedsgaard; Brok, Lene Storgaard.

    I: Language, Culture and Curriculum, 04.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. Udgivet

    Identifikation af elevers tidlige skriveudvikling og sporing af læse- og skrivevanskeligheder. / Kabel, Kristine; Madsen, Janus.

    I: Læsepædagogen: medlemsblad for Landsforeningen af Læsepædagoger, 04.2021, s. 12-18.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  4. Udgivet

    Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin. / Kabel, Kristine; Bremholm, Jesper; Bundsgaard, Jeppe; Berthelsen, Ulf Dalvad.

    DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-28.

    Publikation: Working paperForskning

  5. Udgivet

    Manual for analytisk kodning af elevtekster. / Bremholm, Jesper; Kabel, Kristine; Bundsgaard, Jeppe; Berthelsen, Ulf Dalvad.

    DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-48.

    Publikation: Working paperForskning

  6. Udgivet

    Teoretisk arbejdspapir. Analysemodel til scoring af elevtekster : Udarbejdet marts 2019. / Kabel, Kristine; Berthelsen, Ulf Dalvad; Bremholm, Jesper; Bundsgaard, Jeppe.

    DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-30.

    Publikation: Working paperForskning

  7. Accepteret/In press

    At spørge og at undersøge - med afsæt i interesse, viden og nysgerrighed. / Kabel, Kristine.

    Læreruddannelsens bachelorprojekt - Inspiration fra praksisnær skoleforskning. Samfundslitteratur, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  8. 2020
  9. Udgivet

    Literature education in Nordic L1s : Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden. / Gourvennec, Aslaug ; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha ; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe.

    I: L1-Educational Studies in Language and Literature, Bind 20, 06.2020, s. 1-32.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet

    Gramma3-projektet 2018-2019. Baggrund og overblik. / Christensen, Mette Vedsgaard; Brok, Lene Storgaard; Kabel, Kristine.

    I: Viden om Literacy, Nr. 27, 05.2020, s. 12-18.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet
    Kommentar til artiklen "Multiliteracies": Nye literacies, ny læring. Kabel, Kristine (Udøver). 2020. København : Nationalt Videncenter for Læsning.

    Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

  12. Udgivet

    Kontekstualiseret grammatikundervisning - hvad er det? / Kabel, Kristine; Bjerre, Kirsten.

    I: Viden om Literacy, Nr. 27, 05.2020, s. 20-28.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  13. Udgivet

    Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. / Elf, Nikolaj Frydensbjerg; Kabel, Kristine; Rørbech, Helle.

    Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. red. / Nikolaj Frydensberg Elf; Tina Høegh; Kristine Kabel; Ellen Krogh; Anke Piekut; Helle Rørbech. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020. s. 7-18.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

  14. Udgivet

    Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. / Frydensbjerg Elf, Nikolaj (Redaktør); Høegh, Tina (Redaktør); Kabel, Kristine (Redaktør); Krogh, Ellen (Redaktør); Piekut, Anke (Redaktør); Rørbech, Helle (Redaktør).

    Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2020.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  15. Udgivet

    For what benefit? Grammar teaching materials in upper primary Danish L1. / Kabel, Kristine.

    I: L1-Educational Studies in Language and Literature, Nr. 20, 03.2020, s. 1-25.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  16. Accepteret/In press

    Litteratursamtale. / Kabel, Kristine.

    Litteraturleksikon. red. / Annemette Hejlsted; Gorm Larsen; Rasmus Bojesen; Thomas Thurah. Samfundslitteratur, 2020.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingEncyclopædiartikelFormidling

  17. 2019
  18. Udgivet

    Børns skriveudvikling i skolens første år : En analysemodel til automatiseret scoring af elevtekster. / Kabel, Kristine; Bundsgaard, Jeppe; Bremholm, Jesper; Berthelsen, Ulf Dalvad.

    2019. Abstract fra NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, Trondheim, Norge.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  19. Udgivet

    Understanding game design activities as literacy practices in a school context : Outline for a theoretical framework. / Kabel, Kristine; Bremholm, Jesper; Hanghøj, Thorkild.

    2019. 1-11 Paper præsenteret ved 12th ARLE conference , Lisbon, Portugal.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  20. Udgivet

    Literature in the Nordic Curricula : A study of the concept of literature and legitimization for literary education in the curricula for lower secondary education . / Gourvennec, Aslaug ; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha ; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe.

    2019. 1-11 Paper præsenteret ved 12th ARLE conference , Lisbon, Portugal.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  21. Udgivet

    Forestillinger om litteratur og litteraturarbejde i nordiske læreplaner. / Gourvennec, Aslaug ; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha ; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe.

    2019. Abstract fra Skriv! Les!, Stavanger, Norge.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  22. Udgivet

    Symposium: Praktisering af grammatikundervisning i dansk (L1), engelsk (L2) og tyskfaget (L3) i 7.-8. klasse. / Kabel, Kristine; Brok, Lene Storgaard; Møller, Hanne; Bjerre, Kirsten; Rohde, Lilian; Riis, Søren Martin Vestergaard; Bock, Kathrin.

    2019. 1-12 Abstract fra Skriv! Les!, Stavanger, Norge.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  23. Udgivet

    Del III: Hovedfund. / Christensen, Mette Vedsgaard; Kabel, Kristine; Brok, Lene Storgaard.

    Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk?. VIA University College, 2019. s. 35-56.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

  24. Udgivet

    Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk? statusrapport Gramma3. / Kabel, Kristine (Redaktør); Christensen, Mette Vedsgaard (Redaktør); Brok, Lene Storgaard (Redaktør).

    København : VIA University College, 2019. 143 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  25. Udgivet

    Tematisk artikel 1 : kontekstualiseret grammatikundervisning. / Kabel, Kristine; Bjerre, Kirsten; Bock, Kathrin.

    Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk?: statusrapport Gramma3. red. / K. Kabel; M.V. Christensen; L.S. Brok. S.l. : VIA University College, 2019. s. 58-72.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

  26. Udgivet

    Refleksiv literacy og interkulturalitet i L1 og L2. / Kabel, Kristine; Svarstad, Lone Krogsgaard.

    Sprogfag i forandring 2: pædagogik og praksis. red. / Annette Søndergaard Gregersen. 3. udg. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2019. s. 35-54.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  27. Udgivet

    Del I: Indledning. / Kabel, Kristine; Christensen, Mette Vedsgaard; Brok, Lene Storgaard.

    Hvordan praktiseres grammatikundervisning i dansk, engelsk og tysk?. VIA University College, 2019. s. 7-24.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til rapportForskning

  28. 2018
  29. Udgivet

    Gramma3 : hvordan undervises der i grammatik i skolens tre sprogfag? / Christensen, Mette Vedsgaard; Brok, Lene Storgaard; Kabel, Kristine.

    2018. Abstract fra 17. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, Aarhus, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  30. Udgivet

    Literacy og juridiske rollespil på gymnasiet og universitetet. / Kim Egholm Elgaard, Karina; Aalborg Frandsen, Christian; Kabel, Kristine.

    I: Viden om Literacy, Nr. 24, 09.2018.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  31. Udgivet

    Games, language and literacy in L1 and L2 : a systematic review. / Hanghøj, Thorkild; Kabel, Kristine; Hannibal Jensen, Signe; Mosberg, Mads-Peter; Beavis, Catherine.

    2018. Abstract fra ARLE Special Interest Group: Digital Technology and Literacy Education, Methoci, Grækenland.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  32. Udgivet

    Dansk: En tredelt intervention : Nye vurderingskriterier FSA, feedbackrapport, kompetenceudvikling. / Kabel, Kristine; Nielsen, Lone.

    2018. 43 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  33. Udgivet

    Formativ anvendelse af resultater fra folkeskolens prøver. Følgeforskning til et udviklingsprojekt. / Jensen, Leon Dalgas; Kabel, Kristine; Nielsen, Lone; Thomsen, Marianne.

    2018. 110 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  34. Udgivet

    Didaktik og kontekst : Vi trænger til en teoretisk afklaring af kontekstbegrebet i literacy-didaktikken. / Kabel, Kristine; Brok, Lene Storgaard.

    Didaktik i udvikling. Aarhus : Klim, 2018. s. 219-235.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  35. 2017
  36. Udgivet

    Børns semiotiske erfaringer i relation til Minecraft. / Kabel, Kristine; Hanghøj, Thorkild; Svarstad, Lone Krogsgaard.

    I: Sprogforum, Nr. 65, 12.2017, s. 42-48.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  37. Udgivet
  38. Udgivet

    Interpersonel sprogbrug i danskfagets litteraturundervisning. / Kabel, Kristine; Rasmussen, Marie Dahl.

    2017. Abstract fra NNMF, .

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  39. Udgivet

    Hvad gør hvilken grammatik godt for? / Kabel, Kristine.

    Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag, 2017. s. 130-150 (Didaktiske studier).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  40. Udgivet

    Students' stance-taking in the literature classroom. / Kabel, Kristine.

    2017.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  41. Udgivet

    Hvorfor bør vi interessere os for Debra Myhills forskning i Danmark? / Kabel, Kristine; Brok, Lene Storgaard.

    2017.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  42. Udgivet

    Interpersonel stillingtagen i samtalerne : Symposium. Litteratursamtaler i læreruddannelsen. / Kabel, Kristine.

    2017.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  43. Udgivet

    Fagspecifik literacy : Når elever skaber betydning. / Kabel, Kristine.

    Kom ind i sproget. København : Akademisk Forlag, 2017. s. 87-104 (Didaktikserien).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

  44. 2016
  45. Udgivet

    Hallidays socialsemiotik, APPRAISAL som stærkt semantisk analyseredskab og LCT. / Kabel, Kristine.

    2016.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  46. Udgivet

    Danskfagets litteraturundervisning : et casestudie af elevers skriftsproglige måder at skabe stillingtagen på i udskolingen. / Kabel, Kristine.

    København : DPU, Aarhus Universitet, 2016. 295 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  47. Udgivet

    En diskret involverethed : hvordan analyserer og fortolker udskolingselever litteratur? / Kabel, Kristine.

    I: Viden om Laesning, Bind 2016, Nr. 20, 2016, s. 19-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  48. 2015
  49. Udgivet

    Introduktion til: Læsning på andetsproget. / Kabel, Kristine.

    2015, PDF.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  50. Udgivet

    Lærerperspektiver på faglig målsætning i dansk og engelsk. / Kabel, Kristine; Svarstad, Lone Krogsgaard.

    Læringsmåæ. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2015. s. 57-63 (Sprogforum; Nr. 61).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  51. Udgivet

    Students' Resources for Stance-Taking in the Literature Classroom. / Kabel, Kristine.

    2015. Abstract fra Friday Afternoon Seminar, Sydney, Australien.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  52. 2014
  53. Udgivet

    Elevers kritisk, refleksive literacy : måder at udtrykke stillingtagen på i litteraturundervisning. / Kabel, Kristine.

    2014. Abstract fra Nordisk Litteraturdidaktik (ph.d.), Stavanger, Norge.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  54. Udgivet

    Elevers tekstproduktion i pædagogiske kontekster. / Kabel, Kristine.

    2014. Abstract fra Tionde Nordiska SFL Workshoppen, Stockholm, Sverige.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  55. Udgivet

    Faglig målsætning i skolen : et narrativt review med dansk og engelsk som case. / Stovgaard, Mikkel; Svarstad, Lone; Kabel, Kristine.

    København : Aarhus Universitet, 2014. 62 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  56. Udgivet

    Ord på! - Insekter : elevhæfte til natur/teknologi. / Kabel, Kristine; Nielsen, Malene Als; Partsch, Anja Kruse.

    1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. 28 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  57. Udgivet

    Ord på! - Litteratur : elevhæfte til dansk. / Kabel, Kristine; Nielsen, Malene Als; Partsch, Anja Kruse.

    1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. 28 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  58. Udgivet

    Ord på! - Sprogbaseret undervisning i fag : lærerbog. / Kabel, Kristine.

    1. udg. Frederikshavn : Dafolo, 2014. 62 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

  59. 2013
  60. Udgivet

    Anmeldelse: What literature teaches us about emotions. / Kabel, Kristine.

    I: Viden om Laesning, Nr. 14, 2013, s. 98-100.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisAnmeldelseFormidling

  61. Udgivet

    Students' literary response texts in lower secondary school. / Kabel, Kristine.

    2013. Abstract fra 9th IAIMTE International Conference, Paris, Frankrig.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  62. 2012
  63. Udgivet

    At sætte faglige ord på processen: Faglig læsning og skrivning i håndarbejde. / Kabel, Kristine.

    Faglig læsning og skrivning i alle fag. København : Dafolo, 2012. s. 165-172.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  64. Udgivet

    En flyver i ord: Faglig læsning og skrivning i sløjd. / Kabel, Kristine.

    Læsning og skrivning i alle fag. København : Dafolo, 2012. s. 219-225.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  65. Udgivet

    Et sprog til at tale om litteratur - fra love <3 til fagligt værdsatte diskurser. / Kabel, Kristine.

    Litteraturlyst og læring. København : Dansk Psykologisk Forlag, 2012. s. 61-76.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  66. 2010
  67. Udgivet

    Evaluering af elevers fagsprog. / Kabel, Kristine; Mulvad, Ruth; Bremholm, Jesper.

    I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , Bind 2010, Nr. 2, 2010, s. 61-81.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  68. Udgivet

    Læsbare læremidler EUD. / Gissel, Stig Toke; Carlsen, Dorthe; Kabel, Kristine.

    2010. 320 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  69. 2009
  70. Udgivet

    Er matematisk samtale bare samtale? / Kabel, Kristine.

    I: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Bind 2009/4, 2009.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  71. Udgivet

    Fra teori til praksis og tilbage igen. / Mulvad, Ruth; Kabel, Kristine.

    Nationalt Videncenter for Læsning 2006-2009. København, 2009.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  72. 2008
  73. Udgivet

    Curiosity is a Very Aggressive Thing : A Conversation Between Peer Hultberg and Niels Frank. / Kabel, Kristine; Frost, Lars.

    I: Literary Review: an international journal of contemporary writing, Bind 51, Nr. 3, 2008, s. 107-128.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  74. Udgivet

    It's Not Such a Risk : A Conversation between Henrik Nordbrandt and Pia Juul. / Kabel, Kristine; Hørslev, Lone.

    I: Literary Review: an international journal of contemporary writing, Bind 51, Nr. 3, 2008, s. 69-81.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  75. 2007
  76. Udgivet

    Position versus essens? Om Niels Franks Alt andet er løgn. / Kabel, Kristine.

    I: Kritiker. Nordisk Tidsskrift for litterær kritikk og essayistikk, Bind 2, Nr. 7, 2007.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  77. 2002
  78. Udgivet

    Ready-maden og avantgarden. / Kabel, Kristine; Pedersen, Hanne.

    I: K&K. Kultur og Klasse, Bind 30, Nr. 93, 2002, s. 9-30.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review