Knud Holt Nielsen

Børns læselyst

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

Standard

Børns læselyst. Nielsen, Knud Holt (Producent). 2021. DPU, Aarhus Universitet.

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformBilleder, Video- og Lydoptagelser (digital)Formidling

Harvard

Nielsen, KH, Børns læselyst, 2021, Billeder, Video- og Lydoptagelser (digital), DPU, Aarhus Universitet. <https://www.buzzsprout.com/243656/9497146-borns-laeselyst>

APA

Nielsen, K. H. (Producent). (2021). Børns læselyst. Billeder, Video- og Lydoptagelser (digital), DPU, Aarhus Universitet. https://www.buzzsprout.com/243656/9497146-borns-laeselyst

CBE

Nielsen KH. 2021. Børns læselyst. DPU, Aarhus Universitet. [Billeder, Video- og Lydoptagelser (digital)].

MLA

Nielsen, Knud Holt, Børns læselyst, DPU, Aarhus Universitet, Billeder, Video- og Lydoptagelser (digital), 2021, https://www.buzzsprout.com/243656/9497146-borns-laeselyst

Vancouver

Nielsen KH (Producent). Børns læselyst DPU, Aarhus Universitet. 2021.

Author

Nielsen, Knud Holt (Producent). / Børns læselyst. [Billeder, Video- og Lydoptagelser (digital)].

Bibtex

@misc{21f3060659174747ae6bdef603bf9850,
title = "B{\o}rns l{\ae}selyst",
abstract = " I denne episode af podcasten 'P{\ae}dagogisk indblik' fort{\ae}ller DPU-forskerne Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg om b{\o}rns l{\ae}selyst og om den forskningsoversigt, de har lavet om emnet. Du m{\o}der ogs{\aa} tre elever fra 7. klasse p{\aa} S{\o}borg skole i Gladsaxe og deres danskl{\ae}rer Naja Lundgren, der fort{\ae}ller, hvordan hun og hendes kolleger arbejder med at fremme elevernes l{\ae}selyst. Som l{\ae}rer og l{\ae}sevejleder for 5.- 9. klasse m{\o}der hun frustrerede for{\ae}ldre, der fort{\ae}ller, at de 20 minutters daglige l{\ae}sning, der har v{\ae}ret anbefalet i mange {\aa}r, n{\ae}rmest kan f{\o}re til krig p{\aa} hjemmefronten. Det er et paradoks, at vi pr{\o}ver at fremme l{\ae}selyst gennem l{\ae}setvang. Hvis vi fokuserer p{\aa} l{\ae}sning som en teknisk f{\ae}rdighed, hvor b{\o}rnene skal tr{\ae}ne l{\ae}sehastighed og afkodning, blokerer det for d{\'e}t, l{\ae}sning egentlig handler om: indlevelse, fortryllelse, chok, viden og selvgenkendelse. For eleverne handler l{\ae}selyst om at blive grebet og komme ind i en helt anden verden. Og s{\aa} fremmer det l{\ae}selysten, n{\aa}r man kan l{\ae}se hurtigere og forst{\aa} flere ord og ikke m{\aa} n{\o}jes med s{\ae}tninger a la {\textquoteright}Ib ser en ko{\textquoteright}. ",
author = "Nielsen, {Knud Holt}",
year = "2021",
month = nov,
day = "5",
language = "Dansk",
publisher = "DPU, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - ADVS

T1 - Børns læselyst

A2 - Nielsen, Knud Holt

PY - 2021/11/5

Y1 - 2021/11/5

N2 - I denne episode af podcasten 'Pædagogisk indblik' fortæller DPU-forskerne Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg om børns læselyst og om den forskningsoversigt, de har lavet om emnet. Du møder også tre elever fra 7. klasse på Søborg skole i Gladsaxe og deres dansklærer Naja Lundgren, der fortæller, hvordan hun og hendes kolleger arbejder med at fremme elevernes læselyst. Som lærer og læsevejleder for 5.- 9. klasse møder hun frustrerede forældre, der fortæller, at de 20 minutters daglige læsning, der har været anbefalet i mange år, nærmest kan føre til krig på hjemmefronten. Det er et paradoks, at vi prøver at fremme læselyst gennem læsetvang. Hvis vi fokuserer på læsning som en teknisk færdighed, hvor børnene skal træne læsehastighed og afkodning, blokerer det for dét, læsning egentlig handler om: indlevelse, fortryllelse, chok, viden og selvgenkendelse. For eleverne handler læselyst om at blive grebet og komme ind i en helt anden verden. Og så fremmer det læselysten, når man kan læse hurtigere og forstå flere ord og ikke må nøjes med sætninger a la ’Ib ser en ko’.

AB - I denne episode af podcasten 'Pædagogisk indblik' fortæller DPU-forskerne Henriette Romme Lund og Anna Karlskov Skyggebjerg om børns læselyst og om den forskningsoversigt, de har lavet om emnet. Du møder også tre elever fra 7. klasse på Søborg skole i Gladsaxe og deres dansklærer Naja Lundgren, der fortæller, hvordan hun og hendes kolleger arbejder med at fremme elevernes læselyst. Som lærer og læsevejleder for 5.- 9. klasse møder hun frustrerede forældre, der fortæller, at de 20 minutters daglige læsning, der har været anbefalet i mange år, nærmest kan føre til krig på hjemmefronten. Det er et paradoks, at vi prøver at fremme læselyst gennem læsetvang. Hvis vi fokuserer på læsning som en teknisk færdighed, hvor børnene skal træne læsehastighed og afkodning, blokerer det for dét, læsning egentlig handler om: indlevelse, fortryllelse, chok, viden og selvgenkendelse. For eleverne handler læselyst om at blive grebet og komme ind i en helt anden verden. Og så fremmer det læselysten, når man kan læse hurtigere og forstå flere ord og ikke må nøjes med sætninger a la ’Ib ser en ko’.

M3 - Billeder, Video- og Lydoptagelser (digital)

PB - DPU, Aarhus Universitet

ER -