Klaus Thestrup

Det fælles eksperiment: når forskere og pædagoger bedriver forskning sammen i åbne laboratorier

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

DET FÆLLES EKSPERIMENT Når forskere og studerende forsker sammen i åbne laboratorier Programtekst: Åbne laboratorier kan som udgangspunkt for undervisning og forskning nedbryde hierarkiske barrierer og på forhånd givne forestillinger om hvem der er eksperten for derved at tillade fælles skaben af viden igennem undersøgelser og eksperimenter. Abstract: Dette paper handler om en tilgang til undervisning og forskning, hvor forholdet mellem de to forstås som undervisningsbaseret forskning. Pædagogik og forskning ses begge som måder at stille spørgsmål hvor svaret ikke er kendt i forvejen af nogen af de involverede. Studerende, forskere, praktikere og andre deltagere i et felt deltager i anvendt forskning, alt i mens de engagerer sig i verden igennem uddannelse. Denne tilgang er ved at blive udviklet igennem undervisning på kandidatuddannelsen IT-Didaktisk Design på Aarhus Universitet (Thestrup & Robinson 2016). Målet er at udvikle eksperimenterende fællesskaber i Åbne Laboratorier, hvor alle deltagere har mulighed for at fp indflydelse på, forslå og gennemføre eksperimenter, der i princippet kombinerer alle materialer, alle fortæller og alle former for medier. Fra entreprenørship låner vi forestillingen om, at entrepreneurielle individer er i stand til at formulere deres egne kompetencer, samarbejde med andre og igennem engagement med reelle udfordringer, kan identificere potentielle muligheder for forandring og derigennem skabe værdi for andre. Fra dramapædagogikken låner vi forestillingen om processer, der åbner op for uendelige mange traditioner og udtryk (Lehmann & Szatkowski 2001). Laboratorierne er som fysisk definerede rum også åbne for kommunikation, produktion og leg igennem internettet med andre fællesskaber rundt om på kloden. Igennem disse laboratorier søges der kontakt (Tække & Paulsen 2015), forbindelser igennem kreativitet (Gauntlett & Stjerne Thomsen 2013), mens det digitale og det materielle blandes (Pink, Ardèvol & Lanzeni 2016). Tilgangen nedbryder hierarkiske barrierer og på forhånd vedtagne opfattelser af hvem der er eksperten for i stedet at tillade fælles skaben af viden igennem undersøgelse og eksperiment. De åbne laboratorier positionerer den studerende som medforsker og tillader lige muligheder for alle. De studerende bevæger sig fra at være reflektive praktikere og til at være praksis-baserede forskere. De skaber igennem forskerens blik både deres nutidige og deres fremtidige praksisser. Kilder: Gauntlett, D. & Stjerne Thomsen, B. (2013). Cultures of Creativity: LEGO Foundation, accessed on 12.02.2017 at http://www.legofoundation.com/en-us/research-and-learning/foundation-research/cultures-creativity Lehmann, N. & Szatkowski, J. (2001). Creative Pragmatics. A Manifesto for The Open Theatre. In Rasmussen, B. (ed.): Nordic Voices. In Drama, Theatre and Education: IDEA Publications/Landslaget Drama i Skolen Pink, S. Ardèvol, E. & Lanzeni, D. (2016). Digital Materialities: Bloomsbury Thestrup, K. & Robinson. S. (2016). Towards an entrepreneurial mindset: Empowering learners in an open laboratory. In Papadopoulos, P. & Meiszner, A. (edit). Innovation and Entrepreneurship in Education. Emerald Group Publishing Limited, 2016. s. 147-166 (Advances in Digital Education and Lifelong Learning, Vol. 2). Tække, J. & Paulsen, M. (2015). The three waves of the Internet – From closed to open classrooms - the evolution of educational communities within the digital medium environment. Paper for the NordMedia 2015 conference: Media Presence – Mobile Modernities University of Copenhagen 13 – 15 August. Division 5 Media Literacy and Media Education. http://pure.au.dk/portal/files/89313758/NordMedia_2015_Paulsen_T_kke.pdf Forfattere: Klaus Thestrup & Sarah Robinson
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår30 maj 2017
Antal sider2
StatusUdgivet - 30 maj 2017
BegivenhedDUN Conference 2017: Students – co-creators, co-teachers, co-researchers - Vingsted Hotel and Conference Center, Vejle, Danmark
Varighed: 30 maj 201731 maj 2017
http://www.dun-net.dk/om-dun/dun-anbefaler/dun-conference-2017/

Konference

KonferenceDUN Conference 2017
LokationVingsted Hotel and Conference Center
LandDanmark
ByVejle
Periode30/05/201731/05/2017
Internetadresse

    Forskningsområder

  • medforsker, åbne laboratorier

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 147522547