Projekter pr. år
Personlig profil
Profil
Forskningsområder
Mine forsknings- og udviklingsaktiviteter fokuserer på, hvordan vi kan skabe og forstærke fremtidens uddannelser med afsæt i nye og anderledes forståelser af deltagelse, samarbejde og relationer – samt legende, kreative og æstetiske metoder. Gennem designbaserede og samskabende tilgange har jeg bl.a. undersøgt tværprofessionelle uddannelsesformer, legende uddannelse og pædagogik og spilbaseret innovation af kultur – og hvilke betydninger, mulighedsrum og problemer, det kan skabe i og for samtidens og fremtidens pædagogik og uddannelser.
Jeg er styregruppemedlem i Center for Higher Education Futures (AU), styregruppemedlem og redaktør i Danish Journal of Education Studies (DJES), koordinator for Enheden for Legeforskning (DPU, AU) samt deltager i forskellige forskningsprogrammer og -netværk knyttet til fremtidsteknologier, digitale æstetikker, professionsforskning og legeforskning. Derudover holder jeg oplæg og workshops som ekspert og konsulent i leg, samarbejde/samskabelse og utopier i relation til pædagogik, uddannelse og samfund.
Aktuel forskning – og udvikling
Jeg er for tiden engageret i tre forsknings- og udviklingsprojekter:
’EPIC-WE: Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments’ er et Horizon Europe-finansieret projekt (2023-26) om at skabe afsæt for unge menneskers ’empowered’ deltagelse i Europæisk kultur og deres egne kulturelle fremtider via ‘imagining, creating and exchanging cultural values and heritage through game-making’. Projektet undersøger og udvikler nye teorier, modeller og praksisser for kulturel deltagelse, ’empowered participation’, tværsektoriel innovation og spiludviklingsformater i krydsfeltet mellem kultur, spil, værdier og medborgerskab på tværs af fem Europæiske lande. Mine roller i EPIC-WE er dels som forsker og dels som task lead og hub lead. https://epic-we.eu/
’P+L Praxis’ (2023-26) er et projekt finansieret af LEGO Fonden og de danske professionshøjskoler om at samskabe og udvikle nye og alsidige deltagelsesmuligheder for børn og unge i dagtilbud og skole – og i uddannelse og praksis – gennem legs kvaliteter og karakteristika. https://playful-learning.dk/pl-praxis/
’Signaturpædagogik på professionsuddannelser’ er et mindre projekt, hvori jeg undersøger signaturpædagogik på professionsuddannelser, hvordan det adskiller sig fra professionsdidaktikker og professionsuddannelsesdidaktikker og hvordan det kan bidrage til nye måder at tænke, tale om og gøre pædagogik og uddannelse.
Undervisning og vejledning
Jeg underviser og vejleder særligt i tværprofessionelt, tværfagligt og tværsektorielt samarbejde samt legeteori, designteori, spekulative metoder, uddannelsesteknologi og uddannelse i samskabende, dialogiske og utopiske perspektiver.
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
-
PLPR: Playful Learning Praxis Research
Holflod, K. (Deltager)
01/04/2023 → 31/12/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
EPIC-WE: Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments: youth imagining, creating and exchanging cultural values and heritage through game-making
Nørgård, R. T. (Projektkoordinator), Alegria, E. (Projektleder), Holflod, K. (Deltager), Eriksson, E. (Deltager), Nielbo, K. L. (Deltager), Møldrup-Dalum, P. (Deltager) & Vahlstrup, P. B. (Deltager)
01/03/2023 → 28/02/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Interacting Minds Podcast
Schulz, S. (Projektkoordinator), Holflod, K. (Samarbejdspartner) & Vermillet, A.-Q. (Samarbejdspartner)
12/08/2021 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Ineracting Minds Podcast Season 1
Tilk, K. (Samarbejdspartner), Holflod, K. (Samarbejdspartner), Schulz, S. (Projektleder), Andersen, M. (Deltager), Paldam, E. (Deltager), Blanton, A. B. (Deltager) & Visuri, I. (Deltager)
01/09/2021 → 31/03/2022
Projekter: Projekt › Andet
-
Ph.d.-projekt: LEGENDE TVÆRPROFESSIONELLE UDDANNELSER Designbaserede undersøgelser af sprog og samarbejde om legende tilgange til læring
Holflod, K. (PI)
01/04/2020 → 31/03/2023
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Between preservation and transformation: looking back at the third cultural game jam in Aarhus
Holflod, K. & Hansen, E. A., mar. 2025Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
-
Cultural playfulness and empowered participation - through creativity, curiosity, and communality
Holflod, K. & Nørgård, R. T., 2025, (Afsendt) I: Journal of Philosophy of Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Meeting in the middle: Cultural co-creation, transformative partnerships, and ecosystems for public good
Nørgård, R. T. & Holflod, K., 2025, I: Educational Philosophy and Theory. 57, 2, s. 112-127 16 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang2 Citationer (Scopus) -
Om at mødes i et legende mellemrum: Når pædagoguddannelsen og læreruddannelsen lærer at lege sammen
Holflod, K., 2025, (Accepteret/In press) BookWaerk.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Formidling
-
(No) Hope for the Future? A Design Agenda for Rewidening and Rewilding Higher Education with Utopian Imagination
Nørgård, R. T. & Holflod, K., apr. 2024, I: International Journal of Educational Technology in Higher Education. 21, 1, 20 s., 30.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Kan man lege i og med vejledning?
Holflod, K. (Foredragsholder)
12 dec. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Veje til legende undervisning: om kreative, eksperimenterende og undersøgende metoder
Holflod, K. (Foredragsholder)
5 dec. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Cultural Hubs in EPIC-WE as transversal enactments of living labs
Holflod, K. (Foredragsholder)
2 dec. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Living labs and co-creation: towards boundary-transforming practices and partnerships across sectors
Holflod, K. (Foredragsholder)
21 aug. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Samskabelse af kultur og spil med unge medborgere
Holflod, K. (Foredragsholder)
11 apr. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil
Presse/medier
-
Podcast Episode: Surprise, Fear, Cognition, and Play (Marc Malmdorf Andersen)
Schulz, S., Andersen, M. & Holflod, K.
02/02/2022
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Podcast Episode: Collaboration, Autism and Play (Ella Paldam)
Schulz, S., Holflod, K. & Paldam, E.
25/01/2022
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
En dåseåbner for samarbejde mellem lærere og pædagoger
15/04/2021
1 element af Mediedækning
Presse/medie