Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Katja er Chair for EU COST Action CA22121: Rising nationalisms, shifting geopolitics and the future of European higher education and research openness (OPEN). Katja leder også to store internationale forskningsprojekter støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (Sapere Aude Forskningsleder bevilling og en Inge Lehmann bevilling). Projekterne handler om, hvordan geopolitiske forandringer og opkomsten af nye nationalismer påvirker universiteterne i Europa.
Læs mere om The OPEN COST Action og besøg EU COST Action programmets hjemmeside
Læs mere om projektet 'Asserting the Nation' her: DFF Forskningsledere 2020 og på projektets hjemmeside Læs DFF's pressemeddelelse om Sapere Aude-bevillingerne her: 220 mio. kr. til enestående idéer og læs Aarhus Universitets nyhedsbrev her: Aarhus Universitet får syv nye Sapere Aude forskningsledere
Læs DFF's pressemeddelelse om Inge Lehmann-bevillingerne her: Danmarks Frie Forskningsfond uddeler 20 millioner kroner under Inge Lehmann-programmet og se oversigten over de 5 modtagere af Inge Lehmann-bevillingerne i 2020
Forskningsprogrammet Policy Futures: Katja er leder af forskningsprogrammet Policy Futures. Forskningsprogrammet beskæftiger sig med de politiske dimensioner af uddannelse og forskning i lyset af de aktuelle geopolitiske og europæiske transformationer og opbrud.
Læs mere om Forskningsprogrammet Policy Futures
Udvalg, ekspertpaneler og konsortier: Katja er medlem af ekspertpanelet/styregruppen for projektet “Universities and the Future of Europe” (UniFE - et projekt under The European University Association (EUA)), det redaktionelle ekspertpanel for Journal of Education Policy og medlem af redaktionen for tidsskriftet Globalisation, Societies and Education. Hun er udpeget Vice-forperson og medlem af Forskningsudvalget ARTS (FUA), Aarhus Universitet, valgt medlem af Ph.d.-udvalget ARTS, Aarhus Universitet, inviteret medlem af the Centre for Higher Education Transformations (CHET), University of Bristol, medlem af The European Consortium of Political Research, the Comparative and International Education Society, Society for Research into Higher Education, og The Consortium of Higher Education Researchers.
Profil
Katja Brøgger er ansat som Lektor (tenure track) i uddannelsespolitik- og styring ved Afdeling for Uddannelsesvidenskab og er fra 2023 optaget i Aarhus Universitets forfremmelsesprogram til Professor. Katjas forskningsområde dækker geopolitiske, europæiske og nationale vilkår for universiteterne i Europa.
Katja er aktuelt hovedvejleder for to ph.d.-studerende; Ester Zangrandi og Rasmus Harsbo samt en post doc; Hannah Moscovitz. Tidligere vejledning, hovedvejleder: Lucas Cone (færdiggjort 2023), medvejleder: Miriam Madsen, Thomas Binderup og Em Bagg.
I 2024 er Katja Brøgger visiting scholar på Teachers College Columbia University, New York, International and Comparative Education (se mere her). Katja er også valgt til 'Visiting Senior Fellow' for det akademiske år 2023-2024 på Tampere Universitet, Faculty of Education and Culture. Se mere her: Tampere University’s webpage.
Undervisning
Løbende udbud af Ph.d.-kurser
Forvaltning og styring af uddannelse og læring (MA)
Specialisering i forvaltning og styring af uddannelse og læring (MA)
Uddannelse i et samfundsvidenskabeligt, komparativt perspektiv (BA)
Videnspolitik og tendenser i uddannelse (BA)
Uddannelse, økonomi og arbejdsmarked (BA, tilvalgsfag)
Bæredygtighed i didaktik, organisation og demokrati (BA, tilvalgsfag)
Emneord
- Uddannelsespolitik
- Universiteter
- Europæisk og national styring og forvaltning af uddannelse og forskning
- EU og Europa
- EU
- Bologna-processen
- European Higher Education Area
- European Research Area
- Open science
- Globalisering
- Universiteternes geopolitiske situation
- Europæisk regionalisering
- Nye nationalismer
- Populismer
- Staten
- Akkreditering på universitetsområdet
- Neoliberalismer
- Illiberalismer
Fagområder
- Uddannelsesvidenskab
- Idéhistorie
- Statskundskab
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
OPEN: EU COST Action CA22121: Rising nationalisms, shifting geopolitics and the future of European higher education and research openness (OPEN)
Brøgger, K. (PI) & Moscovitz, H. (Samarbejdspartner)
30/10/2023 → 29/10/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Asserting the Nation: Comparative studies on the rise of neo-nationalism in higher education. The case of continental Europe
Brøgger, K. (PI), Zangrandi, E. (Deltager) & Harsbo, R. (Deltager)
01/07/2021 → 31/12/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Asserting the Nation: Comparative studies on the rise of neo-nationalism in higher education. The case of the United Kingdom and Brexit
Brøgger, K. (PI) & Moscovitz, H. (Deltager)
01/07/2021 → 31/12/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
DPU har mange talenter. DPU talentudviklingsprogram
Brøgger, K. (Projektleder), Staunæs, D. (Projektleder) & Plotnikof, M. (Projektleder)
01/01/2024 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Rådgivende projekt
-
Policy futures: Researching on education policy, governance and administration at a time of political crisis in Europe
Madsen, M. (Deltager), Brøgger, K. (Projektleder), Cone, L. (Deltager), Krejsler, J. B. (Deltager), Cort, P. S. (Deltager), Kristensen, J. E. (Deltager), Hedegaard, M. L. L. (Deltager), Larson, A. (Deltager), Jimenez, G. (Deltager), Plotnikof, M. (Deltager), Coninck-Smith, N. D. (Deltager), Laursen, R. (Deltager), Moos, L. (Deltager), Staunæs, D. (Deltager), Nørgaard, C. (Deltager), Binderup, T. (Deltager), Vertelyté, M. (Deltager), Smedegaard Ernst Bengtsen, S. (Deltager), Normand, R. (Deltager), Robertson, S. (Deltager), Mengel, P. (Deltager), Tarby, S. C. M. (Deltager), Moscovitz, H. (Deltager), Zangrandi, E. (Deltager), Harsbo, R. (Deltager), Nygaard, P. S. (Deltager), Sørensen, A. E. (Deltager), Nuriler, H. (Deltager) & Gibson, A. G. (Deltager)
COST Association Avenue du Boulevard – Bolwerklaan 21 1210 Brussels | Belgium
01/03/2019 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
World Yearbook of Education 2026: The Shifting Geopolitics of Higher Education: Knowledge, Power, Protest
Brøgger, K. (Redaktør), Moscovitz, H. (Redaktør), Robertson, S. (Redaktør) & Lee, J. (Redaktør), 2026, (Under udarbejdelse) Routledge. 400 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
-
Geopolitical Shifts, Freedom and Disaster: the University in a new Spatio-temporal Era (panel)
Brøgger, K., Silova, I., Riyad , S., Piattoeva, N., Moscovitz, H., Zangrandi, E. & Harsbo, R., 2025, (Accepteret/In press). 16 s.Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Critical Times? Conditions, constraints, and cooptions in contemporary educational critique (Special Issue)
Saari, A. (Redaktør), Piattoeva, N. (Redaktør), Gorur, R. (Redaktør) & Brøgger, K. (Redaktør), 2025, (Under udarbejdelse) Educational Philosophy and Theory (Journal).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
-
The Crafting of a European Education Space and Europeanization: The role of the EU and the OECD
Brøgger, K. & Ydesen, C., 1 jan. 2024, Building Europe through Education, Building Education through Europe: Actors, Spaces and Pedagogies in a Historical Perspective. Paoli, S. & Ruppen, R. (red.). London: Routledge, s. 147-167 21 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang1 Citationer (Scopus) -
Post-Cold War Governance Arrangements in Europe: the University between European integration and rising nationalisms
Brøgger, K., mar. 2023, I: Globalisation, Societies and Education. 21, 2, s. 278–292Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil13 Citationer (Scopus)7 Downloads (Pure)
Aktiviteter
-
CIES 2025 (Comparative and International Education Society)
Brøgger, K. (Deltager)
22 mar. 2025 → 26 mar. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Columbia University
Brøgger, K. (Gæsteforsker)
2024Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøg ved en ekstern, akademisk institution
-
Opening keynote. The shifting geopolitics of higher education and research: cross-pressures reconfiguring academic freedom and institutional autonomy
Brøgger, K. (Oplægsholder) & Moscovitz, H. (Oplægsholder)
18 apr. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
EU COST Action CA22121: Rising nationalisms, shifting geopolitics and the future of European higher education and research openness (OPEN). PI Katja Brøgger
Brøgger, K. (Ejer)
30 okt. 2023 → 31 okt. 2027Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Andet
-
Tampere University
Brøgger, K. (Gæsteforsker)
okt. 2023 → feb. 2024Aktivitet: Besøg på en ekstern institution - typer › Besøg ved en ekstern, akademisk institution
Presse/medier
-
Uniavisen: Lektor om kandidatreform: Politisk drøm er et håndværksmæssigt mareridt (interview af Camilla Skovgaard Thomsen)
10/12/2024
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
University World News - Commentary. EU project to explore impact of nationalism on HE freedoms. Article by Jan Petter Myklebust
24/01/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
Kurser
-
BA course: Education, economy and the labour market
Brøgger, K. 01/09/2018 → 31/01/2019
Kursus: Undervisning
-
BA course: Education, economy and the labour market
Brøgger, K. 01/09/2017 → 31/01/2018
Kursus: Undervisning
-
BA course: Education in a comparative social science perspective
Brøgger, K. 01/09/2021 → 31/01/2022
Kursus: Undervisning
-
BA course: Education in a comparative social science perspective
Brøgger, K. 01/09/2022 → 31/01/2023
Kursus: Undervisning
-
BA course: New knowledge policies and knowledge production
Brøgger, K. 01/02/2017 → 30/06/2017
Kursus: Undervisning