Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
I øjeblikket beskæftiger min forskning sig med emnet inklusion i lærings- og arbejdsmiljøer med fokus på videregående uddannelser. Jeg er interesseret i at undersøge, hvad der fremmer og hæmmer følelsen af at høre til og trives hos studerende, undervisere og forskere, og hvilke værktøjer og tilgange der hjælper med at skabe rum, der giver mulighed for bæredygtig væren og forandring, også i vanskelige tider. Jeg arbejder hovedsageligt empirisk og er specialiseret i den kvalitative interview- og analysemetode mikrofænomenologi, som jeg har anvendt både i multimetode-setups og som et selvstændigt værktøj i laboratoriet og i felten til at udforske subjektive levede erfaringer. Teoretisk er jeg inspireret af transformativ pædagogik, kreativitetsstudier, queer-, dekolonial- og handicapstudier samt positiv feminisme.
Profil
Jeg er en tværfaglig forsker med en uddannelse i både filosofi og kognitiv neurovidenskab. Som forsker arbejder jeg empirisk med erfaring inden for både kvantitative og kvalitative tilgange og en specialisering i den mikrofænomenologiske metode. Jeg har arbejdet meget inden for kunst og har udforsket og samskabt publikumsoplevelser og kunstneriske processer inden for rammerne af flere kunstvidenskabelige samarbejder. Min dybe passion for undervisning har endelig fået mig til at flytte til forskning og uddannelse inden for videregående uddannelser, hvor jeg er med til at designe og studere inkluderende transformative læringsrum.
Samarbejder og Formidling
På grund af min sjældne specialisering i mikrofænomenologi er jeg samarbejdspartner, konsulent eller rådgiver i en række forskningsprojekter relateret til forskning i videregående uddannelse, kreativitetsforskning og publikumsforskning samt en række andre områder (såsom kontemplative studier og kliniske studier). Jeg brænder for tvær- og transdisciplinær forskning, samarbejde og design, især hvis det er relateret til (mere end klimarelateret) bæredygtig transformation af individ og samfund.
Undervisning
I min nuværende ansættelse underviser jeg på det universitetspædagogiske program med fokus på undervisning i små klasser (https://ced.au.dk/en/courses/university-pedagogical-programme).
Jeg underviser desuden i og er ansvarlig for TECTU Education-programmet, der er åbent for AU's kandidat- og ph.d.-studerende, se her: https://www.trainingect.com/
Tidligere har jeg fungeret som underviser og vejleder på studieprogrammerne i kognitiv videnskab, kognitiv semiotik, lingvistik og antropologi på BA-, MA- og ph.d.-niveau, der dækker indhold fra eksperimentelt design og kvalitative metoder til kognitiv æstetik.
Arbejdsområder
Jeg er underviser på universitetets pædagogiske program med særligt fokus på undervisning i små klasser. Desuden vil jeg som en del af både mine undervisnings- og forskningsaktiviteter støtte centret ved at studere og udvikle ressourcer, viden og værktøjer specifikt til inkluderende klasseværelser og undervisning.
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Brain and Cognitive Sciences, Master of Science, University of Amsterdam
Neuroscience, PhD, University of Parma
Philosophy, Master of Arts, Witten/Herdecke University
Eksterne ansættelser
Associated Fellow in Einstein Group Jesse Prinz , Humboldt-Universität zu Berlin
2015 → …
Emneord
- Filmæstetik
- Filmanalyse
- Neuropsykologi
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
Art and Research upon Transformation of Individual and Society
Heimann, K. (PI)
01/01/2020 → 31/12/2025
Projekter: Projekt › Forskning
-
Experimenting, Experiencing, Reflecting
Heimann, K. (Deltager)
01/01/2019 → 31/12/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
PlayTrack
Lieberoth, A. (Deltager), Roepstorff, A. (Deltager), Skewes, J. (Deltager) & Heimann, K. (Projektleder)
Forskningsråd for Kultur og Kommunikation (FKK)
01/05/2016 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
In search of relational imagination: An auto-ethnographic journey through training in embodied critical thinking
Heimann, K. & Bach, D., 15 aug. 2024, Practicing Embodied Thinking in Research and Learning. Schoeller, D., Thorgeirsdottir, S. & Walkerden, G. (red.). Taylor and Francis Group, s. 84-99 16 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgang -
Predicting social experience from dyadic interaction dynamics: the BallGame, a novel paradigm to study social engagement
Lübbert, A., Sengelmann, M., Heimann, K., Schneider, T. R., Engel, A. K. & Göschl, F., aug. 2024, I: Scientific Reports. 14, 19666.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Editorial: Working with others’ experience
Høffding, S., Heimann, K. & Martiny, K., feb. 2023, I: Phenomenology and the Cognitive Sciences. 22, 1, s. 1-24 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Leder › peer review
-
The lived experience of remembering a ‘good’ interview: Micro‐phenomenology applied to itself
Heimann, K., Boelsbjerg, H. B., Allen, C., Beek, M. V., Suhr, C., Lübbert, A. & Petitmengin, C., feb. 2023, I: Phenomenology and the Cognitive Sciences. 22, 1, s. 217-245 29 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil10 Downloads (Pure) -
Can guided introspection help avoid rationalization of meat consumption? Mixed-methods results of a pilot experimental study
Frank, P., Heimann, K., Kolbe, V. & Schuster, C., sep. 2022, I: Cleaner and Responsible Consumption. 6, 10 s., 100070.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
Life Story Interviews Workshop
Boelsbjerg, H. B. (Deltager), Ford, R. L. (Deltager), Barnett-Naghshineh, O. (Deltager), Hede, K. (Deltager), Pahuus, K. V. (Deltager), Musaeus, P. (Deltager), Heimann, K. (Deltager), Suhr, C. (Arrangør), Dalsgård, L. (Taler), Vaisman, N. (Taler) & Mattingly, C. (Taler)
25 okt. 2022 → 27 okt. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Training Micro-Phenomenological Analysis
Boelsbjerg, H. B. (Deltager), Ford, R. L. (Deltager), Barnett-Naghshineh, O. (Deltager), Hede, K. (Deltager), Pahuus, K. V. (Deltager), Musaeus, P. (Deltager), Heimann, K. (Arrangør), Suhr, C. (Arrangør) & Petitmengin, C. (Taler)
17 okt. 2022 → 21 okt. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Training in micro-phenomenology
Boelsbjerg, H. B. (Deltager), Ford, R. L. (Deltager), Barnett-Naghshineh, O. (Deltager), Hede, K. (Deltager), Pahuus, K. V. (Deltager), Musaeus, P. (Deltager), Heimann, K. (Arrangør), Suhr, C. (Arrangør) & Petitmengin, C. (Taler)
19 sep. 2022 → 23 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Training in micro-phenomenology
Boelsbjerg, H. B. (Deltager), Ford, R. L. (Deltager), Barnett-Naghshineh, O. (Deltager), Hede, K. (Deltager), Pahuus, K. V. (Deltager), Musaeus, P. (Deltager), Heimann, K. (Arrangør) & Suhr, C. (Arrangør)
12 sep. 2022 → 16 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Training in micro-phenomenology
Boelsbjerg, H. B. (Deltager), Ford, R. L. (Deltager), Barnett-Naghshineh, O. (Deltager), Hede, K. (Deltager), Pahuus, K. V. (Deltager), Musaeus, P. (Deltager), Suhr, C. (Arrangør) & Heimann, K. (Arrangør)
5 sep. 2022 → 7 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Presse/medier
-
Is this 100,000-year-old hashtag the first humanmade symbol—or just a pretty decoration?
Tylén, K., Johannsen, N. N., Riede, F., Fusaroli, R., Heimann, K., Fay, N. & Lombard, M.
20/04/2018
1 element af Mediedækning
Presse/medie