DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Katja Neubert

PIRLS 2016: en international undersøgelse om læsekompetence i 3. og 4. klasse : bilag

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Standard

PIRLS 2016 : en international undersøgelse om læsekompetence i 3. og 4. klasse : bilag. / Mejding, Jan; Neubert, Katja; Larsen, Randi.

Danmark : Aarhus Universitetsforlag, 2017. 197 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{3b64d0d27e384674bd8576915eb5f294,
title = "PIRLS 2016: en international unders{\o}gelse om l{\ae}sekompetence i 3. og 4. klasse : bilag",
abstract = "Som i 2006 og i 2011 har danske b{\o}rn nu i 2016 vist, at de kan reagere med forst{\aa}else p{\aa} udfordrende, men alderssvarende tekster. Danske elever i 4. klasse klarer sig stort set p{\ae}nt – de ligger over gennemsnittet af elever inden for EU/OECD. Men siden 2011 er det g{\aa}et tilbage, og eleverne er nu tilbage p{\aa} det niveau, danske elever havde i 2006 samtidig med, at l{\ae}sekompetencen er steget i en r{\ae}kke andre lande. Der er stadig stor spredning i danske elevers l{\ae}sekompetence p{\aa} mellemtrinnet, b{\aa}de inden for klassen og mellem klasser. En spredning, der kan beskrives som en forskel p{\aa} op til tre {\aa}r i l{\ae}seniveau, s{\aa} der er udfordringer nok at tage fat p{\aa}. Naturligvis vil der v{\ae}re forskelle mellem b{\o}rn, men det er m{\aa}ske alligevel overraskende, at hele klasser gennemsnitligt adskiller sig lige s{\aa} meget fra hinanden som forskellen mellem de bedste og nogle af de lavest pr{\ae}sterende landes gennemsnitsresultater. S{\aa} man kan lidt forenklet sige, at vi har hele verden i vores skolesystem.",
keywords = "Grundskole, Dansk/l{\ae}se/skrive, Internationale komparative unders{\o}gelser, Test og karakterer",
author = "Jan Mejding and Katja Neubert and Randi Larsen",
note = "Bind 2 af rapporten",
year = "2017",
month = "12",
day = "5",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7184 425 2",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - PIRLS 2016

T2 - en international undersøgelse om læsekompetence i 3. og 4. klasse : bilag

AU - Mejding, Jan

AU - Neubert, Katja

AU - Larsen, Randi

N1 - Bind 2 af rapporten

PY - 2017/12/5

Y1 - 2017/12/5

N2 - Som i 2006 og i 2011 har danske børn nu i 2016 vist, at de kan reagere med forståelse på udfordrende, men alderssvarende tekster. Danske elever i 4. klasse klarer sig stort set pænt – de ligger over gennemsnittet af elever inden for EU/OECD. Men siden 2011 er det gået tilbage, og eleverne er nu tilbage på det niveau, danske elever havde i 2006 samtidig med, at læsekompetencen er steget i en række andre lande. Der er stadig stor spredning i danske elevers læsekompetence på mellemtrinnet, både inden for klassen og mellem klasser. En spredning, der kan beskrives som en forskel på op til tre år i læseniveau, så der er udfordringer nok at tage fat på. Naturligvis vil der være forskelle mellem børn, men det er måske alligevel overraskende, at hele klasser gennemsnitligt adskiller sig lige så meget fra hinanden som forskellen mellem de bedste og nogle af de lavest præsterende landes gennemsnitsresultater. Så man kan lidt forenklet sige, at vi har hele verden i vores skolesystem.

AB - Som i 2006 og i 2011 har danske børn nu i 2016 vist, at de kan reagere med forståelse på udfordrende, men alderssvarende tekster. Danske elever i 4. klasse klarer sig stort set pænt – de ligger over gennemsnittet af elever inden for EU/OECD. Men siden 2011 er det gået tilbage, og eleverne er nu tilbage på det niveau, danske elever havde i 2006 samtidig med, at læsekompetencen er steget i en række andre lande. Der er stadig stor spredning i danske elevers læsekompetence på mellemtrinnet, både inden for klassen og mellem klasser. En spredning, der kan beskrives som en forskel på op til tre år i læseniveau, så der er udfordringer nok at tage fat på. Naturligvis vil der være forskelle mellem børn, men det er måske alligevel overraskende, at hele klasser gennemsnitligt adskiller sig lige så meget fra hinanden som forskellen mellem de bedste og nogle af de lavest præsterende landes gennemsnitsresultater. Så man kan lidt forenklet sige, at vi har hele verden i vores skolesystem.

KW - Grundskole

KW - Dansk/læse/skrive

KW - Internationale komparative undersøgelser

KW - Test og karakterer

UR - https://unipress.dk/udgivelser/p/pirls-2016/

M3 - Rapport

SN - 978 87 7184 425 2

BT - PIRLS 2016

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Danmark

ER -