Aarhus Universitets segl

Katja Brøgger

Forskningsprogramleder, Ph.d., Lektor

Katja Brøgger
Se relationer på Aarhus Universitet

 

Katja Brøgger er ansat som Lektor (tenure track) i uddannelsespolitik- og styring ved Afdeling for Uddannelsesvidenskab og er fra 2023 optaget i Aarhus Universitets forfremmelsesprogram til Professor. 

Katja er aktuelt hovedvejleder for tre ph.d.-studerende; Lucas Cone, Ester Zangrandi og Rasmus Harsbo samt en post doc; Hannah Moscovitz og medvejleder for ph.d.-studerende Em Bagg. 

Katja Brøgger er blevet valgt til 'Visiting Senior Fellow' for det akademiske år 2023-2024 på Tampere Universitet, Faculty of Education and Culture. Se mere her: Tampere University’s webpage.

 

Aktuelle forskningsprojekter

Katja leder to store internationale forskningsprojekter støttet af Danmarks Frie Forskningsfond (Sapere Aude Forskningsleder bevilling og en Inge Lehmann bevilling). Projekterne handler om, hvordan geopolitiske forandringer og opkomsten af nye nationalismer påvirker åbenheden i forskning og uddannelse på universiteterne i Europa. Projektet undersøger universitetspolitikken i henholdsvis Polen, Frankrig, Storbritannien og Danmark og undersøger også EU's uddannelses- og forskningspolitik. 

Læs mere om projektet 'Asserting the Nation' her: DFF Forskningsledere 2020 og på projektets hjemmeside

Læs DFF's pressemeddelelse om Sapere Aude-bevillingerne her: 220 mio. kr. til enestående idéer og læs Aarhus Universitets nyhedsbrev her: Aarhus Universitet får syv nye Sapere Aude forskningsledere

Læs DFF's pressemeddelelse om Inge Lehmann-bevillingerne her: Danmarks Frie Forskningsfond uddeler 20 millioner kroner under Inge Lehmann-programmet og se oversigten over de 5 modtagere af Inge Lehmann-bevillingerne i 2020

 

Forskningsprogrammet Policy Futures

Katja er leder af forskningsprogrammet Policy Futures. Forskningsprogrammet beskæftiger sig med de politiske dimensioner af uddannelse og forskning i lyset af de aktuelle geopolitiske og europæiske transformationer og opbrud. Programmets forskning understøtter bl.a. Bachelor og Kandidatuddannelsen i Uddannelsesvidenskab, som Katja underviser og vejleder på. Katja vejleder ph.d.-studerende, der i bred forstand arbejder med policystudier der vedrører uddannelse og forskning. De ph.d.-studerende beskæftiger sig bl.a. med uddannelsesreformer, universiteter, styringsteknologier, digitalisering, privatisering, internationale organisationer, ny-nationalisme og geopolitiske transformationer.

Læs mere om Forskningsprogrammet Policy Futures her: Policy Futures

 

Udvalg, ekspertpaneler og konsortier

Katja er medlem af ekspertpanelet/styregruppen for projektet “Universities and the Future of Europe” (UniFE - et projekt under The European University Association (EUA)), det redaktionelle ekspertpanel for Journal of Education Policy og medlem af redaktionen for tidsskriftet Globalisation, Societies and Education. Hun er medlem af Ph.d.-udvalget ARTS, Aarhus Universitet, medlem af The European Consortium of Political Research, the Comparative and International Education Society, Society for Research into Higher Education, og The Consortium of Higher Education Researchers.  

 

Forskning

Katjas forskningsområde dækker geopolitiske, europæiske og nationale vilkår for universiteterne i Europa. Særligt beskæftiger Katja sig med forholdet mellem internationale og nationale reformprocesser, herunder EU og Bologna-processen, og disse reformers indvirkning på uddannelse og forskning på universiteteterne. Som led i dette, arbejder Katja også med opkomsten af nye nationalismer i Europa, privatisering og markedsgørelse på universitetsområdet samt brugen af styringsteknologier. Teoretisk og metodisk henter Katja inspiration i  policyteori, policyantropologi, performativitetsteori og ny-materialisme.

 

Undervisning

Løbende udbud af Ph.d.-kurser

Forvaltning og styring af uddannelse og læring (MA)

Specialisering i forvaltning og styring af uddannelse og læring (MA)

Uddannelse i et samfundsvidenskabeligt, komparativt perspektiv (BA)

Videnspolitik og tendenser i uddannelse (BA)

Uddannelse, økonomi og arbejdsmarked (BA, tilvalgsfag)

Bæredygtighed i didaktik, organisation og demokrati (BA, tilvalgsfag)

Forskningsområder

Vis alle (62) »

Vis alle (97) »

Seneste aktiviteter og konferencer

ID: 207671