DPU

Aarhus Universitets segl

Karen Ida Dannesboe

  1. 2023
  2. E-pub ahead of print
    "We also need to exist somehow": Families negotiating everyday ethics during Covid-19 in Denmark. / Dannesboe, Karen Ida; Jørgensen, Nanna Jordt; Clemensen, Nana et al.
    I: Journal of Family Studies, 10.01.2023, s. 1-20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. Under udarbejdelse
    Locked in the field: On pandemic methodology and boundary loss in a collective family study. / Winther, Ida Wentzel; Clemensen, Nana; Dannesboe, Karen Ida et al.
    I: Ethnography, 2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. Afsendt
    Parents as learning facilitators Early childhood education and care centres and home learning in families. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Qualitative Studies, 2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  5. Accepteret/In press
    ”Hun er jo mit barn, men det er deres sted”: – Hverdagslivets grænsedragninger mellem forældre og pædagoger. / Dannesboe, Karen Ida; Juhl, Pernille; Westerling, Allan.
    I: Barn – Forskning om barn og barndom i Norden, 2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  6. 2022
  7. Accepteret/In press
    ”Det er som at vente på et tog, der bliver ved med at være forsinket”: Coronatid fra et ungeperspektiv. / Winther, Ida Wentzel; Kousholt, Dorte; Clemensen, Nana et al.
    I: Nordiske Udkast - Tidsskrift for kritisk samfundsforskning, 06.06.2022, s. 1-20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  8. 2021
  9. Udgivet
    Skemaer for en nedlukket hverdag. / Clemensen, Nana; Dannesboe, Karen Ida; Winther, Ida Wentzel et al.
    I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Nr. 2, 06.2021, s. 9-30.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  10. Udgivet
    Ulighed, stigma og social retfærdighed: pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner. . / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 58, Nr. 1, 03.2021, s. 50-61.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet
    Tradition and Transformation in Danish Early Childhood Education and Care. / Dannesboe, Karen Ida; Kjær, Bjørg.
    Oxford Research Encyclopedia of Education. red. / William Pink. Oxford: Oxford University Press, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  12. Udgivet
    Attunement to school and classmates. / Dannesboe, Karen Ida.
    In-between: Exploring the small cracks of everyday life. Aarhus Universitetsforlag, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  13. Udgivet
    Dansk pædagogisk Tidsskrift: Social (u)retfærdighed i det 21. århundrede. / Hansen, Christian Sandbjerg (Redaktør); Dannesboe, Karen Ida (Redaktør); Iversen, Simon Nørgaard (Redaktør) et al.
    Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift, 2021. 95 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  14. Udgivet
    From corona vacation ​to corona fatigue​: danish families coping with the covid-19 lockdown​. / Winther, Ida Wentzel; Clemensen, Nana; Kousholt, Dorte et al.
    2021. Abstract fra The Doing and Making of Family, Trier, Tyskland.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  15. Udgivet
    Making space for ‘learning’: appropriating new learning agendas in early childhood education and care. / Dannesboe, Karen Ida; Westerling, Allan; Juhl, Pernille.
    I: Journal of Education Policy, 2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  16. Udgivet
    Pocket-ethnography and the study of in-between phenomena. / Dag Rasmussen, Jon ; Dannesboe, Karen Ida.
    In-between - Exploring small cracks of everyday life. red. / Karen Ida Dannesboe; Jon Dag Rasmussen. Aarhus Universitetsforlag, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  17. Udgivet
    Social (u)retfærdighed. Temaindledning. / Hansen, Christian Sandbjerg; Dannesboe, Karen Ida; Iversen, Simon Nørgaard et al.
    Dansk pædagogisk Tidsskrift: Social (u)retfærdighed i det 21. århundrede. red. / Christian Sandbjerg Hansen; Karen Ida Dannesboe; Simon Nørgaard Iversen; Marta Padovan-Özdemir. Bind 4 Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift, 2021.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  18. 2020
  19. Udgivet
    Schoolbags and children between school and family. / Dannesboe, Karen Ida.
    Exploring Materiality in Childhood : Body, Relations and Space. red. / M. Alasuutari; M. Mustola; N. Rutanen. Abingdon: Routledge, 2020. s. 89-102.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  20. Udgivet
    Academics as play and the social as discipline: school readiness in Denmark. / Kjær, Bjørg; Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida.
    I: International Journal of Early Years Education, Bind 28, Nr. 3, 07.2020, s. 246-261 .

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  21. Udgivet
    Appendiks: om forskningsprojektets empiri og metode. / Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida; Ellegaard, Tomas et al.
    Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 243-251.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  22. Udgivet
    Det ikke-parate barn: når risiko-, optimerings-, og diagnosetænkning mødes. / Kjær, Bjørg; Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida et al.
    Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 66-95.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  23. Udgivet
    Parate børn i mødet mellem pædagoger og forældre. / Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida; Ellegaard, Tomas et al.
    Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 230-242.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  24. Udgivet
    At gøre børn parate til dagen, skolen og livet: arbejdet med det sociale og det faglige i daginstitutionen. / Bach, Dil; Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.
    Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 33-65.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  25. Udgivet
    Familiepraksis og forældreperspektiver. / Westerling, Allan; Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida et al.
    Parate børn : forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 160-184.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  26. Udgivet
    Indledning. / Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida; Ellegaard, Tomas et al.
    Parate børn : forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 7-32.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  27. Udgivet
    Tid, tilpasning og konflikt: pædagogers møde med forældre. / Dannesboe, Karen Ida; Kjær, Bjørg; Bach, Dil.
    Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. red. / Allan Westerling; Dil Bach; Karen Ida Dannesboe; Tomas Ellegaard; Bjørg Kjær; Niels Kryger. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2020. s. 132-159.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  28. Udgivet
    Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. / Kjær, Bjørg; Bach, Dil (Medlem af forfattersamarbejde); Dannesboe, Karen Ida (Medlem af forfattersamarbejde) et al.
    Frydenlund Academic, 2020. 253 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  29. Udgivet
    The Materialisation of School in Families' Everyday Lives. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Children & Society, Bind 34, Nr. 2, 2020, s. 111-120.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  30. 2019
  31. Udgivet
    Når du kommer i skole, så går det altså ikke! - børnehavens afslutning som overgangsritual. / Kjær, Bjørg; Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida.
    I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Bind 2019, Nr. 4, 2019, s. 7-16.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  32. Udgivet
    Reflexive professional subjects: knowledge and emotions in the collaborations between teachers and educational - psychological consultants in a Danish school context. / Dannesboe, Karen Ida; Kjær, Bjørg.
    I: International Studies in Sociology of Education, Bind 28, Nr. 2, 2019, s. 168-185.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  33. 2018
  34. Udgivet
    Pædagoger som forældrevejledere. / Kjær, Bjørg; Bach, Dil; Dannesboe, Karen Ida.
    I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Bind 2, Nr. 2, 08.11.2018, s. 32-47.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  35. Udgivet
    Parents of the welfare state: pedagogues as parenting guides. / Dannesboe, Karen Ida; Kjær, Bjørg; Palludan, Charlotte et al.
    I: Social Policy and Society, Bind 17, Nr. 3, 31.01.2018, s. 467-480 .

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  36. Udgivet
    Opdragelse er ikke kun forældrenes sag. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Asterisk, Nr. 86, 2018, s. 30-31.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKommentar/debat/letter to the editorFormidling

  37. 2017
  38. Udgivet
    Different forms of concerted cultivation: the case of Denmark. / Dannesboe, Karen Ida; Bach, Dil; Kjær, Bjørg.
    2017. Paper præsenteret ved ECER 2017, Copenhagen, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  39. Udgivet
    Passende parathed og de vigtige forældre - om samarbejdsrelationer mellem forældre og pædagoger. / Dannesboe, Karen Ida.
    2017. Paper præsenteret ved Småbørnskonferencen 2017.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  40. Udgivet
    Sted: situerede erfaringer. / Dannesboe, Karen Ida.
    Pædagogisk antropologi: tilgange og begreber. red. / Eva Gulløv; Gritt B. Nielsen; Ida Wentzel Winther. København: Hans Reitzels Forlag, 2017. s. 213-228 (Pædagogik og Samfund; Nr. 1).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  41. Udgivet
    Vidensformer og følelser i professionelle relationer. / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.
    Når professioner samarbejder: praksis med udsatte børn og unge. red. / Cecilie Kolonda Moesbye-Jensen. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2017. s. 121-144.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  42. 2016
  43. Udgivet
    Ambiguous involvement: children’s construction of good parenthood. / Dannesboe, Karen Ida.
    Doing good parenthood: ideals and practices of parental involvement. red. / Anna Sparrman; Allan Westerling; Judith Lind; Karen Ida Dannesboe. London: Palgrave Macmillan, 2016. s. 65-75 (Studies in Family and Intimate Life).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  44. Udgivet
    Introduction: doing good parenthood. / Dannesboe, Karen Ida; Sparrman, Anna; Lind, Judith et al.
    Doing good parenthood: ideals and practices of parental involvement. red. / Anna Sparrman; Allan Westerling; Judith Lind; Karen Ida Dannesboe. Cham: Palgrave Macmillan, 2016. s. 1-15 (Studies in Family and Intimate Life).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  45. Udgivet
    PPR´s konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil. / Kjær, Bjørg; Dannesboe, Karen Ida.
    I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 53, Nr. 1, 2016, s. 53-74.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  46. 2015
  47. Udgivet
    Co-production of childhood spaces. / Dannesboe, Karen Ida.
    2015. Paper præsenteret ved Den 33. nordiska etnolog- och folkloristkongressen, København 2015.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  48. Udgivet
    Forældre som ambassadører? / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Nr. 4, 2015, s. 7-15.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  49. Udgivet
    Good school parents - children’s negotiations of proper parenthood. / Dannesboe, Karen Ida.
    2015. Paper præsenteret ved ERNAPE.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  50. Udgivet
    Institution og familie: intensiveret samarbejde og forskydninger af ansvar. / Dannesboe, Karen Ida; Krab, Jimmy; Kryger, Niels et al.
    I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Nr. 4, 2015, s. 2.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

  51. Udgivet
  52. 2014
  53. Udgivet
    Børn mellem skole og familie: intensiveret engagement og sensitive navigationer . / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Nordiske Udkast, Bind 41, Nr. 1, 2014.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  54. Udgivet
    Childhood spaces across school and home. / Dannesboe, Karen Ida.
    2014.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  55. 2013
  56. Udgivet
    Den grænseløse skole? forhandling af nærvær og fravær af skole i familien. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Barn, Bind 31, Nr. 4, 2013, s. 45-60.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  57. 2012
  58. Udgivet
    (Un)comfortable school lives. Children navigating between school and home. / Dannesboe, Karen Ida.
    2012.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskning

  59. Udgivet
    Engagement i familien: når børn og forældre gør skole hjemme. / Dannesboe, Karen Ida.
    Hvem sagde samarbejde?: Et hverdagslivsstudie af skole-hjem relationer. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2012. s. 55-87 (Asterisk; Nr. 7).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  60. Udgivet
    Et hverdagslivsstudie af skole-hjem relationer. / Palludan, Charlotte; Ravn, Birte; Dannesboe, Karen Ida et al.
    Hvem sagde samarbejde: Et hverdagslivsstudie af skole-hjem-relationer. København: Aarhus Universitetsforlag, 2012. s. 9-20 (Asterisk; Nr. 7).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  61. Udgivet
    Hvem sagde samarbejde? Et hverdagslivsstudie af skole-hjem-relationer. / Dannesboe, Karen Ida; Ravn, Birte; Kryger, Niels et al.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2012. 150 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

  62. Udgivet
    Jo mere skole-hjem samarbejde jo bedre? / Palludan, Charlotte; Ravn, Birte; Kryger, Niels et al.
    Hvem sagde samarbejde?: et hverdagslivsstudie af skole-hjem relationer. København: Aarhus Universitetsforlag, 2012. s. 131-142 (Asterisk; Nr. 7).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  63. Udgivet
    Passende engagement og (u)bekvemme skoleliv: et studie af børns navigationer mellem skole og familie. / Dannesboe, Karen Ida.
    Emdrup: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, 2012. 272 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  64. Udgivet
    Slip forældrene fri: afstem forholdet mellem skole og familie. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Skolebørn, Nr. 6, 2012, s. 20.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  65. 2011
  66. Udgivet
    Comfortable and uncomfortable school lives between school and home. / Dannesboe, Karen Ida.
    2011.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  67. 2010
  68. Udgivet
  69. Udgivet
    Scooled families: when school becomes a family project. / Dannesboe, Karen Ida.
    2010.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskning

  70. Udgivet
    The social world of children's homework. / Dannesboe, Karen Ida; Palludan, Charlotte; Kryger, Niels et al.
    I: International Journal of Parents in Education, Bind 4, Nr. 1, 2010, s. 11-22.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  71. Udgivet
    The social world of childrens homework. / Palludan, Charlotte; Dannesboe, Karen Ida; Kryger, Niels et al.
    I: International Journal about Parents in Education, Bind 4, Nr. 1, 2010, s. 11-22.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  72. 2009
  73. Udgivet
    Children, school bags, newsletter and adults: negotiating school child positions in socio-material practices. / Dannesboe, Karen Ida.
    The 31st Nordic Ethnology and Folklore conference 2009: substances. University of Helsinki, 2009. s. 54-55.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingKonferenceabstrakt i proceedingsForskningpeer review

  74. Udgivet
    School bags, newsletters and school children: enacting school-home relations as socio-material practices. / Dannesboe, Karen Ida.
    The 31st Nordic ethnology and Folklore conference 2009: substances. University of Helsinki, 2009. s. 32-32.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingKonferenceabstrakt i proceedingsForskningpeer review

  75. Udgivet
    Skoletasker og skolebørn: når skole gøres fraværende og nærværende i socio-materielle sammenviklinger i børns hverdagsliv. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Nord Nytt, Nr. 106/107, 2009, s. 63-76.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  76. 2008
  77. Udgivet
    Hjem og skole: hvordan skaber man et bedre samarbejde. / Dannesboe, Karen Ida.
    I: Nord Nytt, Nr. 105, 2008, s. 100-101.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisAnmeldelseFormidling