Kamilla Pedersen

Faciliteret Multi-Source Feedback som pædagogisk kompetenceudvikling: Et dansk casestudie

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Faciliteret Multi-Source Feedback som pædagogisk kompetenceudvikling : Et dansk casestudie. / Pedersen, Iris Maria; Pedersen, Kamilla; Stentoft, Diana; Christensen, Mette Krogh.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 16, Nr. 28, 2020, s. 124-148.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{5d89758ab8654e96b31a02f40850e796,
title = "Faciliteret Multi-Source Feedback som p{\ae}dagogisk kompetenceudvikling: Et dansk casestudie",
abstract = "De seneste {\aa}rs politiske og institutionelle fokus p{\aa} kvalitetssikring i undervisningen p{\aa} de videreg{\aa}ende uddannelser har afd{\ae}kket et behov for at anerkende undervisning p{\aa} lige fod med forskning. Peer-review anvendes til anerkendelse af forskning, men kan en lignende metode ogs{\aa} anvendes til anerkendelse af undervisning? Og hvad sker der i en organisationskultur, n{\aa}r peer-review af undervisningen introduceres som p{\ae}dagogisk kompetenceudvikling? I denne artikel pr{\ae}senteres resultaterne af etforskningsprojekt, der udviklede, afpr{\o}vede og unders{\o}gte en p{\ae}dagogisk kompetenceudviklingsmodel inspireret af peer-review – en Faciliteret Multi-Source Feedbackmodel (FMSF-model). I et kvalitativt interviewstudie unders{\o}gte vi deltagernes (n=15) oplevelse af FMSF-modellen og dens anvendelighed i et organisatorisk l{\ae}ringsperspektiv. Resultaterne peger p{\aa}, at FMSF-modellen kan facilitere handlingsorienteret refleksion til gavn for undervisernes p{\ae}dagogiske kompetenceudvikling og underst{\o}tte en organisatorisk l{\ae}ringsstruktur qua dens m{\aa}lrettede og strukturerede feedbackformat. Modellens anvendelighed p{\aa}virkes dog af lokalt forankrede kulturelle normer og praksisser, f.eks. sparsom peer-feedback og -observation samt manglende transparens blandt deltagerne.",
keywords = "Feedback, Multi-source feedback, Underviserkompetencer, Kompetenceudvikling, Universitetsp{\ae}dagogik",
author = "Pedersen, {Iris Maria} and Kamilla Pedersen and Diana Stentoft and Christensen, {Mette Krogh}",
year = "2020",
language = "Dansk",
volume = "16",
pages = "124--148",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU",
number = "28",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Faciliteret Multi-Source Feedback som pædagogisk kompetenceudvikling

T2 - Et dansk casestudie

AU - Pedersen, Iris Maria

AU - Pedersen, Kamilla

AU - Stentoft, Diana

AU - Christensen, Mette Krogh

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - De seneste års politiske og institutionelle fokus på kvalitetssikring i undervisningen på de videregående uddannelser har afdækket et behov for at anerkende undervisning på lige fod med forskning. Peer-review anvendes til anerkendelse af forskning, men kan en lignende metode også anvendes til anerkendelse af undervisning? Og hvad sker der i en organisationskultur, når peer-review af undervisningen introduceres som pædagogisk kompetenceudvikling? I denne artikel præsenteres resultaterne af etforskningsprojekt, der udviklede, afprøvede og undersøgte en pædagogisk kompetenceudviklingsmodel inspireret af peer-review – en Faciliteret Multi-Source Feedbackmodel (FMSF-model). I et kvalitativt interviewstudie undersøgte vi deltagernes (n=15) oplevelse af FMSF-modellen og dens anvendelighed i et organisatorisk læringsperspektiv. Resultaterne peger på, at FMSF-modellen kan facilitere handlingsorienteret refleksion til gavn for undervisernes pædagogiske kompetenceudvikling og understøtte en organisatorisk læringsstruktur qua dens målrettede og strukturerede feedbackformat. Modellens anvendelighed påvirkes dog af lokalt forankrede kulturelle normer og praksisser, f.eks. sparsom peer-feedback og -observation samt manglende transparens blandt deltagerne.

AB - De seneste års politiske og institutionelle fokus på kvalitetssikring i undervisningen på de videregående uddannelser har afdækket et behov for at anerkende undervisning på lige fod med forskning. Peer-review anvendes til anerkendelse af forskning, men kan en lignende metode også anvendes til anerkendelse af undervisning? Og hvad sker der i en organisationskultur, når peer-review af undervisningen introduceres som pædagogisk kompetenceudvikling? I denne artikel præsenteres resultaterne af etforskningsprojekt, der udviklede, afprøvede og undersøgte en pædagogisk kompetenceudviklingsmodel inspireret af peer-review – en Faciliteret Multi-Source Feedbackmodel (FMSF-model). I et kvalitativt interviewstudie undersøgte vi deltagernes (n=15) oplevelse af FMSF-modellen og dens anvendelighed i et organisatorisk læringsperspektiv. Resultaterne peger på, at FMSF-modellen kan facilitere handlingsorienteret refleksion til gavn for undervisernes pædagogiske kompetenceudvikling og understøtte en organisatorisk læringsstruktur qua dens målrettede og strukturerede feedbackformat. Modellens anvendelighed påvirkes dog af lokalt forankrede kulturelle normer og praksisser, f.eks. sparsom peer-feedback og -observation samt manglende transparens blandt deltagerne.

KW - Feedback

KW - Multi-source feedback

KW - Underviserkompetencer

KW - Kompetenceudvikling

KW - Universitetspædagogik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

SP - 124

EP - 148

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 28

ER -