Billede af Kristine Kabel
20022025

Publikationer pr. år

Personlig profil

Profil

Jeg forsker i literacy, særligt elevers skrivning og skriveudvikling, educational linguistics og danskfaget i grundskolen. I 2022-2025 leder jeg det kvalitative tekst- og klasserumsstudie Writing Education, hvor vi undersøger og udvikler nye begreber til at forstå relationerne mellem elevers skrivning og metasproglige repertoires i forskellige skrivesituationer i danskfaget (5. og 8. klasse). Projektet er finansieret er Carlsbergfondet.

Jeg er hovedvejleder for tre ph.d.-studerende: Lise Olsen, Eva Lindhardt og Nana Emilie Krogh Lorenzen, og for en postdoc: Morten Tannert.

Tidligere vejledning: Line Kjærgaard Larsen, Margit Eva Jensen (bivejleder) og Maria Kirstine Østergaard (bivejleder).

Forskning

I to afsluttede tværinstitutionelle og interdisciplinære forskningsprojekter har jeg været med til at undersøge elevers tidlige skriveudvikling (ATEL, 2018-2023) og spil og literacies på mellemtrinnet i dansk og naturfag (GBL21, 2017-2023).  Derudover har jeg blandt andet været leder - med to kolleger - af et større fokuseret etnografisk projekt om praksisser i grammatikundervisning i skolens første- og fremmedsprogsfag (Gramma3, 2018-2019).

Jeg er i styregruppen for Nordisk netværk for litteraturdidaktisk forskning, vi laver nordiske forskningssamarbejder (se fx den fælles artikel Literature education in Nordic L1's fra 2020 og special issue af L1 Educational Studies in Language and Literature fra december 2021) og årlige seminarer, også for ph.d.-studerende. I nordisk sammenhæng er jeg også medlem af styregruppen for Nordisk netværk for modersmålsdidaktisk forskning, NNFF (siden 2018), og det lokale danske netværk DaDi (siden 2013). Desuden af styregruppen for the International Society for the Advancement of Writing Research, ISAWR (siden 2023).

I min forskning er jeg som det fremgår optaget af grundskolen, og af danskfaget - i et sammenlignende perspektiv med andre fag og i et nordisk og internationalt L1 education perspektiv, men er altid nysgerrig på nye spørgsmål og vinkler.

Undervisning

Danskdidaktik kandidat:

Sprog og kommunikation

Literacy og didaktik

Ph.d.-kurser, herunder fællesnordisk samarbejde om kurser i teoretiske og metodologiske tilgange til literacy.

Jeg vejleder bredt inden for mine forskningsområder, men også inden for andre hjørner af grundskolen og danskfaget.

Emneord

  • Fagenes didaktik
  • danskdidaktik
  • L1 education
  • litteraturdidaktik
  • Grundskole og folkeskole
  • literacy
  • skrivning
  • Funktionel lingvistik
  • educational linguistics

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Kristine Kabel er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller