Institut for Statskundskab

Jesper Rosenberg Hansen

Det ledelsesmæssige fundament: Ledelsesstruktur, ledelsesstrategi og strategisk ledelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Selvom ungdomsuddannelsesinstitutionerne skal forholde sig til både aftalemæssige, lovmæssige og økonomiske rammer, har skolernes ledere betydelige frihedsgrader til at udøve ledelse. Formelt er det bestyrelsernes ansvar at sikre skolernes drift, men i praksis spiller rektorer og direktører en afgørende rolle i forhold til alle væsentlige spørgsmål på skolen. En vigtig lederopgave er den strategiske ledelse, der er blevet
langt mere vigtig og presserende, hvilket også er afspejlet i, at skolerne bruger strategiske ledelsesværktøjer mere end tidligere. Samtidig står lederne mere centralt i den strategiske beslutningsproces, mens lærernes indflydelse er blevet markant mindre. Et andet vigtigt aspekt af ledelsesopgaven er den enkelte leders ledelsesstrategi i forhold til at sikre, at lærerne arbejder efter skolens fælles målsætninger. Kapitlet tager fat på to ledelsesstrategier – transformationsledelse, som handler om at tydeliggøre skolens mål gennem visioner, mens transaktionsledelse handler om at belønne medarbejdernes gode resultater og følge op på de mindre gode resultater. Ledelsesstrategierne er relevante, da de kan have konsekvenser for medarbejdernes motivation og derigennem skolernes performance.
OriginalsprogDansk
TitelStyring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
RedaktørerLotte Bøgh Andersen, Peter Bogetoft, Jørgen Grønnegaard Christensen, Torben Tranæs
Antal sider18
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Udgivelsesår2014
Sider93-110
Kapitel5
ISBN (Elektronisk)978‑87‑7674‑839‑5
StatusUdgivet - 2014

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 82197510