DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Jeppe Kiel Christensen

Fredsopbygning som social og materiel læring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I denne artikel beskriver vi den lokale befolknings skabelsen af et fredsområde (Space for Peace) midt i borgerkrigen på øen Mindanao i Filippinerne. Fredsopbygning er en social læringsproces, der omfatter en transformation og restoration af det social-økologiske system, der omfatter såvel det spirituelle, det diskursive, det sociale, og fordelingen af materielle ressourcer. Det sociale aspekt er dermed blot ét element i denne proces – og det argumenteres derfor for at denne læringsproces omfatter langt mere end blot det sociale. Fredsopbygningen er en kontinuerlig læreproces, som forener folk i fælles respekt for mangfoldighed. Det fælles grundlag for denne respekt findes i den fælleshed som de tre grupper, der lever sammen i Mindanao, lumads, muslimer og katolikker, har fundet igennem lighederne i deres religioners værdier. Religionen forener på denne måde – men giver derved samtidigt rum for respekten for diversiteten. Efter analysen sammenlignes fredsprocessen med Magis’ teori om social resiliens og Ungars teori om den social-økologiske indlejring af den individuelle resiliens. Det konkluderes, at fredsopbygning i Space for Peace er bygget op omkring en helheds- eller systemforståelse, der omfatter diskursive, sociale og materielle komponenter; en stærk religiøs tro, som forener folk i stedet at adskille dem i gensidigt fjendtlige grupper; og en socialt praktiseret respekt for mangfoldighed. Disse tre aspekter kan bidrage til yderligere udvikling af vores forståelse af social og individuel modstandskraft, ved at bygge videre på Magis’ og Ungars teorier.
OriginalsprogDansk
TitelPsyke & Logos : Psykologisk forskning i social læring
Antal sider18
Vol/bind34
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår2013
Udgave1
Sider278-296
ISBN (trykt)978-87-7706-953-6
StatusUdgivet - 2013
SerietitelPsyke & Logos
ISSN0107-1211

    Forskningsområder

  • Resiliens, Social læring, Fred, Community, Læring, Materiel kultur, Samfund/samtid

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107944762