Psykologisk Institut

Jacob Klitmøller

Ph.d., 2013, Lektor

Profile photo

Jacob Klitmøller

Lektor

  • Psykologisk Institut
Postaddresse:
Bartholins Allé 11
1350, 220
8000
Aarhus C
Danmark

E-mail: jaklit@psy.au.dk

Telefon: +4587165371

2005-2008Adjunkt ved læreruddannelsen i Odense
2008-2009Videnskabelig assistent, Pædagogisk afd., Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
2009-2012Ph.D.-studerende, Psykologisk institut, Aarhus Universitet
2013-2017Adjunkt, Psykologisk institut, Aarhus Universitet
2017-Lektor, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
Co-editor af 'Outlines - Critical Practice Studies'
Associate editor af 'Nordic Psychology'

Forskningsområder

- Læring og læringsteorier
- Folkeskoleelevers oplevelse af skolen
- Undervisning og didaktik

Undervisningsområder

- Pædagogisk psykologi.
- Opgaveteknik og akademisk skrivning.
- Psykologiformidling.
- Vejledning af bacheloropgaver og specialer.

Publikationer

Encountering the stranger: Hannah Arendt and the shortcomings of empathy as a moral compass

Matthiesen, N. & Klitmøller, J., apr. 2019, I : Theory & Psychology. 29, 2, s. 182-199

Fremtidsparat? Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse

Sommer, D. (red.) & Klitmøller, J. (red.), 1 okt. 2018, København: Hans Reitzels Forlag. 398 s.

Hinsides PISA - alternative stier mod fremtiden

Sommer, D. & Klitmøller, J., 1 okt. 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 361-387 27 s.

Indledning - bliv fremtidsparat

Sommer, D. & Klitmøller, J., 1 okt. 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 11-48 38 s.

Pædagogiske koncepter, undervisning og skolens legitimitet

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 1 okt. 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 135-155 21 s.

Turboladet globalisering og den fremtidsparate skole: - en vision

Klitmøller, J. & Sommer, D., 1 okt. 2018, Fremtidsparat?: Hinsides PISA - nordiske perspektiver på uddannelse. Sommer, D. & Klitmøller, J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 215-240 26 s.

Between ‘pedagogy’ and ‘Pädagogik’: a critique of lived pedagogy

Klitmøller, J., 2018, I : Education 3-13. 46, 7, s. 838-850 13 s.

Metoder og begrepsforvirring: Om John Hatties synlige læring

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2018, I : Bedre Skole. 30, 4, s. 16-21 6 s.

Behaviorisme

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 818-824 7 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Blinde pletter i den synlige læring: Kritiske kommentarer til «Hattierevolutionen»

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2017, I : Nordic Studies in Education. 37, 1, s. 3-18 16 s.

Hvad er børns oplevelse af skolegang?

Klitmøller, J. & Matthiesen, N. L., 2017, Didaktikhåndbogen: Teorier og temaer. Laursen, P. F. & Kristensen, H. J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 263-281 19 s.

John Hattie som uddannelsesteoretiker - en kritik af teorien om synlig læring

Klitmøller, J. & Nielsen, K., 2017, I : Dansk pædagogisk tidsskrift. 2, s. 3-15 13 s.

Lev Semjenovitsj Vygotskij og den kulturhistoriske psykologi

Klitmøller, J. & Hviid, P., 2017, Opvekst og psykologisk utvikling: Innføring i psykologiske perspektiver. Guldbrandsen, L. M. (red.). 2. udg. Oslo: Universitetsforlaget, s. 235-258 24 s.

Når forskellighed handler om mere end etnicitet - En kritik af en forskningstendens i etnisk blandede uddannelseskontekster

Kirkegaard Jensen, S. & Klitmøller, J., 2017, I : Nordiske Udkast. 45, 2, s. 3-23 20 s.

Educational practice, student experience, and the purpose of education - a critique of ‘Pedagogy in Practice’

Klitmøller, J., 2016, I : Oxford Review of Education. 42, 6, s. 646-660 15 s.

Turboladet globalisering og den fremtidsparate skole - en vision

Klitmøller, J. & Sommer, D., 2016, I : Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2, 3, s. 3-32 30 s.

Understøttende undervisning i PISA-undersøgelsernes tidsalder

Klitmøller, J. & Wellnitz, K. B., 2016, Understøttende undervisning og læringsmiljøer: Kritiske perspektiver og reflekteret praksis. Kristensen, R. & Szulevicz, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 45-59 15 s. (Undervisning og læring).

Studying the fabric of everyday life

Chimirri, N. A., Klitmøller, J. & Hviid, P., 31 dec. 2015, I : Outlines. 16, 2, s. 1-14 15 s.

PISA, tavs viden og pædagogiske standarder

Nielsen, K. & Klitmøller, J., 2015, I : Psyke & Logos. 36, 2, s. 12-27 16 s.

Børn i institution og skole: Læring, dannelse og udvikling i globaliseringen

Klitmøller, J. & Sommer, D., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 9-38 30 s.

Børns læring, dannelse og udvikling: Sammenfatning og pejlinger mod fremtiden

Sommer, D. & Klitmøller, J., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 313-327 15 s.

Børns perspektiver på skolegang, undervisning og læring

Klitmøller, J., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 251-270 21 s.

Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole

Klitmøller, J. (red.) & Sommer, D. (red.), 2015, København: Hans Reitzels Forlag. 338 s.

Review of the methods and findings in the Dunn and Dunn learning styles model research on perceptual preferences

Klitmøller, J., 2015, I : Nordic Psychology (Online). 67, 1, s. 2-26 25 s.

Review of Kontopodis, Michalis (2012): Neoliberalism, Pedagogy and Human Development – Exploring Time, Mediation and Collectivity in Contemporary Schools

Klitmøller, J., 2014, I : Outlines. 15, 3, s. 97-101 5 s.

Teacher Uses of Learning Styles: The transformation of Dunn and Dunn learning styles in classroom practice

Klitmøller, J., 2014, I : Nordic Studies in Education. 2, s. 94-110 17 s.

Fænomenologisk læringsteori

Klitmøller, J., 2013, Læringsteori og Didaktik. Qvortrup, A. & Wiberg, M. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 190-208 19 s.

Afslutning

Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K., 17 apr. 2012, Deltagerobservation: En metode til at undersøge psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 231-235 5 s.

En rehabilitering af deltagerobservation i psykologien

Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K., 17 apr. 2012, Deltagerobservation: En metode til at undersøge psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 11-25 15 s.

Pragmatisk analyse og fortolkning af materiale fra deltagerobservation

Klitmøller, J., 17 apr. 2012, Deltagerobservation: En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener. Pedersen, M., Klitmøller, J. & Nielsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 177-188 12 s.

Concerning Styles: The Dunn & Dunn Learning Style Model - Methods, Theory, and Practice

Klitmøller, J., 2012, Aarhus: University of Aarhus, Dept. of Psychology. 184 s.

Deltagerobservation: En metode til undersøgelse af psykologiske fænomener

Pedersen, M. (red.), Klitmøller, J. (red.) & Nielsen, K. (red.), 2012, København K: Hans Reitzels Forlag. 256 s.

Æbler, pærer og den danske læreruddannelse

Klitmøller, J. & Nielsen, K., dec. 2011, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 4, s. 37-47 11 s.

Situerede perspektiver på ungdom, uddannelsespolitik og frafald i erhvervsuddannelserne

Jonasson, C., Klitmøller, J. & Grønborg, L., 2010, I : Psyke og Logos. 31, 1, s. 87-106 20 s.