Projekter pr. år
Personlig profil
Forskning
Jeg er uddannet cand.pæd.soc. samt Ph.d. fra Aarhus Universitet og har siden 2014 været tilknyttet DPU i forskellige roller inden for forskning og undervisning. Min tidlige forskning fokuserede på sundhedspædagogik, hvor jeg gennemførte følgeforskning af nationale udviklingsprojekter. Her undersøgte jeg særligt, hvordan sundhedspædagogiske tiltag påvirkede elevers trivsel og læring. Over tid har mit arbejde udviklet sig til også at omfatte komparativ pædagogik og store internationale undersøgelser (International Large-Scale Assessments, ILSAs).
ILSA-studier som TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), PISA (Programme for International Student Assessment) og PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) giver værdifuld indsigt i elevers faglige præstationer, men de indeholder også omfattende data om elevers trivsel, deres oplevelse af fag, klassekammerater, lærere og skolelivet generelt. Jeg anvender ILSA-data til at undersøge forskellige dimensioner af elevers trivsel og analysere, hvordan disse hænger sammen med faglige præstationer, sociodemografiske faktorer samt skolens strukturer og rammer. Mit arbejde omfatter både nationale og internationale komparative perspektiver samt analyser af udviklingstendenser over tid.
Fagområder
- Trivsel
- Komparativ skoleforskning
- Sundhedspædagogik
- International Large Scale Assessment
- Sociodemografiske faktorer
Fingeraftryk
- 1 Lignende profiler
Samarbejde og topforskningsområder i de sidste fem år
-
TIMSS 2027: Trends in International Mathematics and Science Study 2027
Kristensen, R. M. (PI), Kjeldsen, C. C. (Deltager), Højgaard Christensen, J. (Deltager) & de la Villa Gonzalez, C. (Deltager)
01/01/2025 → 20/12/2028
Projekter: Projekt › Forskning
-
Children's and adolescents' responses to the pandemic–future risks of increasing inequalities in learning and mental health
Wistoft, K. (PI), Qvortrup, L. (Deltager), Højgaard Christensen, J. (PI) & Christensen, A. A. (Deltager)
01/09/2023 → 31/08/2026
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Virkestedet – Rum og materialitet, pædagogisk udvikling og unge i udsatte positioners uddannelse og trivsel
Kjeldsen, C. C. (PI), Højgaard Christensen, J. (Deltager), Jensen, L. M. (Deltager) & Jensen, N. R. (Deltager)
01/06/2023 → 31/12/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
INSPECT Societal Security after COVID 19. Inquiring Nordic Strategies, Practices, Educational Consequences and Trajectories
Højgaard Christensen, J. (Deltager)
01/02/2023 → 01/07/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Coronatrivsel under skolenedlukninger i Århus Kommune - elever og forældre i 4.-9. klasse
Qvortrup, L. (Projektleder), Højgaard Christensen, J. (PI) & Wistoft, K. (PI)
23/02/2021 → 30/04/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
Hunger, Tiredness, and Disorderly Behavior in Nordic Classrooms: Insights from TIMSS and PIRLS
Christensen, A. A. & Christensen, J. H., 6 mar. 2025, (Accepteret/In press).Publikation: Konferencebidrag › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Denmark
Christensen, J. H., Kristensen, R. M. & Kjeldsen, C. C., 19 nov. 2024, TIMSS 2023 Encyclopedia: : Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science. Reynolds, K. A., Aldrich, C. E. A., Bookbinder, A., Gallo, A., von Davier, M. & Kennedy, A. (red.). Boston College, TIMSS & PIRLS International Study CenterPublikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Encyclopædiartikel › Forskning
Åben adgang -
Gender and Socioeconomic Perspectives on Students' Emotional Well-Being during the COVID-19 Pandemic
Christensen, J. H., 9 sep. 2024, I: Research in Comparative and International Education. 19, 3, s. 301-320 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
1 Citationer (Scopus) -
Matematik og natur/teknologi i 4. klasse: Resultater af TIMSS-undersøgelsen 2023
Kjeldsen, C. C., Kristensen, R. M., Christensen, J. H. & de la Villa Gonzalez, C., 4 dec. 2024, Aarhus Universitetsforlag. 270 s. (IEA-studier).Publikation: Bog/antologi/rapport › Bog › Forskning › peer review
Åben adgang -
Natur/teknologi og nordiske elevers miljø- og klimabevidsthed
Christensen, J. H. & Kristensen, R. M., jun. 2024, I: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2024, 2, s. 45-64 20 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang
Aktiviteter
-
TIMSS National Research Coordinators’ Meetings 9th TIMSS 2023/ 1st TIMSS 2027
Kristensen, R. M. (Deltager), Kjeldsen, C. C. (Deltager) & Højgaard Christensen, J. (Deltager)
9 feb. 2025 → 14 feb. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
INSPECT Research Seminar
Højgaard Christensen, J. (Deltager)
22 jan. 2025 → 24 jan. 2025Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Welfare among children and young people in the post-pandemic Nordics
Højgaard Christensen, J. (Deltager)
20 nov. 2024 → 21 nov. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af konference
-
Young people’s mental health in the wake of the COVID-19 pandemic
Christensen, J. (Paneldeltager)
26 sep. 2024Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
-
TIMSS 2023 8th National Research Coordinators' Meeting
Kjeldsen, C. C. (Deltager), Kristensen, R. M. (Deltager) & Christensen, J. (Deltager)
29 jul. 2024 → 31 jul. 2024Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Presse/medier
-
Coronatidens skolelukninger har sat varige spor: »Det er jo ikke alt, man bare kan samle op igen
17/03/2025
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
-
Ny international undersøgelse om skolen under coronapandemien
Christensen, J., Bundsgaard, J., Kjeldsen, C. C. & Pettersson, M.
21/02/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Overraskende fund: Danmark klarede nedlukningerne dårligere end Slovenien og Rusland
Christensen, J., Bundsgaard, J., Kjeldsen, C. C. & Pettersson, M.
21/02/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Overblik: Her er de vigtste pointer fra ny forskning om skolelukningen
Wistoft, K., Qvortrup, L., Christensen, J. & Qvortrup, A.
29/04/2020
1 element af Mediedækning
Presse/medie