Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ida Larsen-Ledet

More Than Writing Text: Multiplicity in Collaborative Academic Writing

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

More Than Writing Text : Multiplicity in Collaborative Academic Writing. / Larsen-Ledet, Ida.

Aarhus Universitet, 2020. 214 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@phdthesis{b8537e63f90c4a84969ee27e9d7751bb,
title = "More Than Writing Text: Multiplicity in Collaborative Academic Writing",
abstract = "Titlen p{\aa} denne sammenfatning kan overs{\ae}ttes til: Mere end at skrive tekst: pluralitet i akademisk samskrivning.Denne sammenfatning unders{\o}ger akademisk samskrivning med fokus p{\aa}, hvordan den er medieret af mange teknologier. Sammenfatningen fremstiller resultater fra to empiriske studier med universitetsstuderende og -forskere: I den f{\o}rste blev semi-strukrerede interviews kombineret med visualiseringer af redigeringsaktivitet i et dokument, med det form{\aa}l at udforske transitioner gennem medforfatteres artefakt{\o}kologier og medforfatteres motivationer for at udf{\o}re disse transitioner (medforfattere bruges i betydningen: “folk der skriver sammen”). Det andet studie var en serie af co-design-workshops i tre trin, som gik fra dialog over id{\'e}-generering til udforskning af en prototype p{\aa} et delt tekstredigeringsv{\ae}rkt{\o}j, som var baseret p{\aa} deltagernes forslag til funktionalitet og design. Dette studies bidrag til sammenfatningen er analysen af deltagernes synspunkter og id{\'e}er.Analysen af resultaterne bidrager med en karakterisering af medforfatteres praktiske og sociale motivationer for at anvende mang redskaber i deres samarbejder, samt de udfordringer det bringer med sig i forhold til at dele og adressere arbejdet. Pluralitet bliver ogs{\aa} adresseret i form af de mange og forskelligartede behov og pr{\ae}ferencer, som medforfattere bringer med sig ind i skrivningen, samt hvordan denne forskellighed kan adresseres i arbejde med at designe og forbedre underst{\o}ttelse af samskrivning. Ydermere bliver begrebet tekst-funktion ({"}text function{"}) introduceret for at beskrive tekstens rolle som medierende for skrivningen. Dette begreb anvendes i en st{\o}rre analyse af forholdet mellem karakteristikker ved de redskaber, der anvendes, og m{\aa}derne hvorp{\aa} medforfattere er i stand til at organisere deres arbejde omkring en f{\ae}lles tekst.Alt i alt opstiller dette stykke arbejde en forst{\aa}else af samskrivning som medieret af mange artefakter og situeret i et netv{\ae}rk af aktiviteter, praksisser og menneskelig interaktion.",
keywords = "Human-computer interaction, Computer-Supported Cooperative Work, collaborative writing, artifact ecologies, territorial functioning",
author = "Ida Larsen-Ledet",
year = "2020",
language = "Dansk",
publisher = "Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - More Than Writing Text

T2 - Multiplicity in Collaborative Academic Writing

AU - Larsen-Ledet, Ida

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Titlen på denne sammenfatning kan oversættes til: Mere end at skrive tekst: pluralitet i akademisk samskrivning.Denne sammenfatning undersøger akademisk samskrivning med fokus på, hvordan den er medieret af mange teknologier. Sammenfatningen fremstiller resultater fra to empiriske studier med universitetsstuderende og -forskere: I den første blev semi-strukrerede interviews kombineret med visualiseringer af redigeringsaktivitet i et dokument, med det formål at udforske transitioner gennem medforfatteres artefaktøkologier og medforfatteres motivationer for at udføre disse transitioner (medforfattere bruges i betydningen: “folk der skriver sammen”). Det andet studie var en serie af co-design-workshops i tre trin, som gik fra dialog over idé-generering til udforskning af en prototype på et delt tekstredigeringsværktøj, som var baseret på deltagernes forslag til funktionalitet og design. Dette studies bidrag til sammenfatningen er analysen af deltagernes synspunkter og idéer.Analysen af resultaterne bidrager med en karakterisering af medforfatteres praktiske og sociale motivationer for at anvende mang redskaber i deres samarbejder, samt de udfordringer det bringer med sig i forhold til at dele og adressere arbejdet. Pluralitet bliver også adresseret i form af de mange og forskelligartede behov og præferencer, som medforfattere bringer med sig ind i skrivningen, samt hvordan denne forskellighed kan adresseres i arbejde med at designe og forbedre understøttelse af samskrivning. Ydermere bliver begrebet tekst-funktion ("text function") introduceret for at beskrive tekstens rolle som medierende for skrivningen. Dette begreb anvendes i en større analyse af forholdet mellem karakteristikker ved de redskaber, der anvendes, og måderne hvorpå medforfattere er i stand til at organisere deres arbejde omkring en fælles tekst.Alt i alt opstiller dette stykke arbejde en forståelse af samskrivning som medieret af mange artefakter og situeret i et netværk af aktiviteter, praksisser og menneskelig interaktion.

AB - Titlen på denne sammenfatning kan oversættes til: Mere end at skrive tekst: pluralitet i akademisk samskrivning.Denne sammenfatning undersøger akademisk samskrivning med fokus på, hvordan den er medieret af mange teknologier. Sammenfatningen fremstiller resultater fra to empiriske studier med universitetsstuderende og -forskere: I den første blev semi-strukrerede interviews kombineret med visualiseringer af redigeringsaktivitet i et dokument, med det formål at udforske transitioner gennem medforfatteres artefaktøkologier og medforfatteres motivationer for at udføre disse transitioner (medforfattere bruges i betydningen: “folk der skriver sammen”). Det andet studie var en serie af co-design-workshops i tre trin, som gik fra dialog over idé-generering til udforskning af en prototype på et delt tekstredigeringsværktøj, som var baseret på deltagernes forslag til funktionalitet og design. Dette studies bidrag til sammenfatningen er analysen af deltagernes synspunkter og idéer.Analysen af resultaterne bidrager med en karakterisering af medforfatteres praktiske og sociale motivationer for at anvende mang redskaber i deres samarbejder, samt de udfordringer det bringer med sig i forhold til at dele og adressere arbejdet. Pluralitet bliver også adresseret i form af de mange og forskelligartede behov og præferencer, som medforfattere bringer med sig ind i skrivningen, samt hvordan denne forskellighed kan adresseres i arbejde med at designe og forbedre understøttelse af samskrivning. Ydermere bliver begrebet tekst-funktion ("text function") introduceret for at beskrive tekstens rolle som medierende for skrivningen. Dette begreb anvendes i en større analyse af forholdet mellem karakteristikker ved de redskaber, der anvendes, og måderne hvorpå medforfattere er i stand til at organisere deres arbejde omkring en fælles tekst.Alt i alt opstiller dette stykke arbejde en forståelse af samskrivning som medieret af mange artefakter og situeret i et netværk af aktiviteter, praksisser og menneskelig interaktion.

KW - Human-computer interaction

KW - Computer-Supported Cooperative Work

KW - collaborative writing

KW - artifact ecologies

KW - territorial functioning

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - More Than Writing Text

PB - Aarhus Universitet

ER -