Aarhus Universitets segl

Ida Gran Andersen

  1. 2023
  2. Udgivet
    Gender Differences in Math and Science Academic Self-Concepts and the Association With Female Climate in 8th Grade Classrooms. / Andersen, Ida Gran; Smith, Emil.
    I: The Journal of Early Adolescence, 07.07.2023.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  3. Udgivet
    Teachers' gender bias in STEM: Results from a vignette study. / Andersen, Ida Gran.
    I: British Educational Research Journal, Bind 49, Nr. 4, 2023, s. 833-851.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  4. 2022
  5. Udgivet
    Do Same-Gender Peers in the Classroom Have Heterogeneous Impacts on Male and Female Students? / Smith, Emil; Andersen, Ida Gran.
    I: Socius, Bind 8, 06.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  6. Udgivet
    Social contexts and gender disparities in students’ competence beliefs: The Role of Gender-Stereotypical Beliefs and Achievement Patterns in the Classroom for Students’ Self-Concept in Gender-Stereotypical Subjects. / Andersen, Ida Gran; Smith, Emil.
    I: Frontiers in Education, Bind 7, 840618, 05.2022.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  7. Udgivet
    Why do so few woman aspire for a technology career? Investigating the relationships between students’ attitudes, competence beliefs and career aspirations in eight countries. / Grønhøj, Elisabeth Omand; Andersen, Ida Gran.
    2022. Paper præsenteret ved American Education Research Association, California, USA.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  8. Udgivet
    Frafald på de videregående uddannelser: aktuel forskning og nye perspektiver. / Reimer, David; Andersen, Ida Gran.
    Frafald fra de videregående uddannelser : forklaringer, mekanismer og løsninger. red. / David Reimer; Ida Gran Andersen. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2022. s. 7-21.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  9. 2021
  10. Udgivet
    Both sides of the story: Comparing student-level data on reading performance from administrative registers to application generated data from a reading app. / Sortkær, Bent; Smith, Emil; Reimer, David et al.
    I: EPJ Data Science, Bind 10, Nr. 1, 44, 08.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  11. Udgivet
    What happens when schools shut down? Investigating inequality in students' reading behavior during Covid-19 in Denmark. / Reimer, David; Smith, Emil; Andersen, Ida Gran et al.
    I: Research in Social Stratification and Mobility, Bind 71, 100568, 02.2021.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  12. Udgivet
    Exploring School Culture: Technical report for data collection. / Smith, Emil; Reimer, David; Andersen, Ida Gran et al.
    Emdrup: Aarhus Universitet, DPU, 2021. 32 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

  13. Udgivet
    Evaluering af rammeforsøg med internationale udskolingslinjer. / Andersen, Ida Gran (Medlem af forfattersamarbejde).
    2021.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  14. 2020
  15. Udgivet
    A female science habitus in the classroom and the gender gap in orientations towards STEM fields. / Andersen, Ida Gran; Smith, Emil.
    2020. Paper præsenteret ved American Educational Research Association, California, USA.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  16. Udgivet
    Teacher stereotypes in STEM: Results from a vignette study. / Andersen, Ida Gran.
    2020. Paper præsenteret ved American Sociological Association Meeting 2020, California, USA.

    Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

  17. Udgivet
    What went wrong? Examining teachers’ data use and instructional decision making through a bottom-up data intervention in Denmark. / Andersen, Ida Gran.
    I: International Journal of Educational Research, Bind 102, 101585, 2020.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  18. 2019
  19. Udgivet
    Forældres skolevalg: En analyse af rationaler og strategier for forældres valg af skole i Danmark. / Andersen, Ida Gran; Sortkær, Bent; Grøndahl Glavind, Johanne et al.
    Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2019. 125 s. (Empirisk skole- og dagtilbudsforskning NCS; Nr. 5).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

  20. Udgivet
    Rollespil til diskussion af empiriske studier. / Andersen, Ida Gran.
    AU Educate. 2019, Praksiseksempel.

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  21. Udgivet
    Same-gender teacher assignment, instructional strategies, and student achievement: New evidence on the mechanisms generating same-gender teacher effects. / Andersen, Ida Gran; Reimer, David.
    I: Research in Social Stratification and Mobility, Bind 62, 100406, 2019.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  22. 2018
  23. Udgivet
    Pygmalion in instruction? tracking, teacher reward structures, and educational inequality. / Andersen, Ida Gran.
    I: Social Psychology of Education, Bind 21, Nr. 5, 11.2018, s. 1021-1044.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  24. Udgivet
    Female peer climate and the gender gap in orientations towards STEM fields: the role of a “female science habitus” in the classroom on students’ self-concept in math and science. / Smith, Emil; Andersen, Ida Gran.
    2018. 54 Abstract fra 29th Nordic Sociological Association Conference The Global North – Welfare policies, mobilities, inequalities, and social movements.
    , Aalborg, Danmark.

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  25. 2017
  26. Udgivet
    Student-Centered Instruction and Academic Achievement: Linking Mechanisms of Educational Inequality to Schools’ Instructional Strategy. / Andersen, Ida Gran; Andersen, Simon Calmar.
    I: British Journal of Sociology of Education, Bind 38, Nr. 4, 2017, s. 533-550.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  27. 2016
  28. Udgivet
    Unequal Learning Opportunities in the Classroom: Family Resources, Institutional Contexts, and Inequality of Educational Opportunity. / Andersen, Ida Gran.
    Københavns Universitet, Sociologisk Institut, 2016.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

  29. 2015
  30. Udgivet
    Cultural Capital in Context: Heterogeneous Returns to Cultural Capital across Schooling Environments. / Andersen, Ida Gran; Jæger, Mads Meier.
    I: Social Science Research, Bind 50, 2015.

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  31. 2014
  32. Udgivet
    Effekten af IT-støtte på elevers læsefærdigheder: Et felteksperiment i Horsens Kommune. / Præstgaard Christensen, Christiane; Andersen, Ida Gran; Bingley, Paul et al.
    København: SFI - Det nationale Forskningscenter for Velfærd, 2014.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

  33. 2013
  34. Udgivet
    Lektiearbejde. / Andersen, Ida Gran; Mikkelsen, Maria Falk.
    Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen. Bind 13:09 SFI - Det nationale Forskningscenter for Velfærd, 2013.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  35. Udgivet
    Undervisningsformer og -metoder. / Andersen, Ida Gran.
    Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen. Bind 13:09 København: SFI - Det nationale Forskningscenter for Velfærd, 2013.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

  36. Udgivet
    Undervisningsstrategier. / Andersen, Ida Gran.
    Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen. Bind 13:09 SFI - Det nationale Forskningscenter for Velfærd, 2013.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling