DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Lotte Hedegaard-Sørensen

Lektor

Se relationer på Aarhus Universitet

Lotte Hedegaard-Sørensen er ansat som lektor på Dansk institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Århus Universitet. Lotte forsker i forskningsprogrammet "Lærerfaglighed, læreruddannelse og lærerfaglig udvikling" og er tilknyttet afdelingen Generel Pædagogik. 

Lotte Hedegaard-Sørensen forsker med en socialantropologisk, etnografisk forskningstilgang, der er kritisk, praksisrettet og samarbejdsorienteret og som kombinerer kritisk, sociologisk forskning med stor praksissensitivitet og samarbejde med praksis.  

Lotte Hedegaard-Sørensens forskningsinteresser er 1. inklusion og eksklusion (social reproduktion og social ulighed) i folkeskolen,  2.  lærerfaglig praksis og udvikling og 3. undervisningsudvikling i samarbejde med børn og lærere. 

Seneste empiriske forskningsprojekter:

1.  ReHaRe - Reaching the Hard to Reach. Et Erasmus+ projekt med fokus på undersiningsudvikling i samarejde med børn og lærere.

2.  Fritids- og ungdomsklubbens i udsatte boligområder.

3. Inklusions- og undervisningsudvikling i samarbejdet mellem specialskolelærere og almenskolelærere.

4. Inklusion og eksklusion i folkeskolen: Neoliberale skolepolitikkers indflydelse på undervisningen. 

Profil

Lotte Hedegaard-Sørensen er ansat som lektor på Dansk institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Århus Universitet. Lotte forsker i forskningsprogrammet "Lærerfaglighed, læreruddannelse og lærerfaglig udvikling" og er tilknyttet afdelingen Generel Pædagogik. 

Lotte Hedegaard-Sørensen forsker med en socialantropologisk, etnografisk forskningstilgang, der er kritisk, praksisrettet og samarbejdsorienteret og som kombinerer kritisk, sociologisk forskning med stor praksissensitivitet og samarbejde med praksis.  

Lotte Hedegaard-Sørensens forskningsinteresser er 1. inklusion og eksklusion (social reproduktion og social ulighed) i folkeskolen,  2.  lærerfaglig praksis og udvikling og 3. undervisningsudvikling i samarbejde med børn og lærere. 

Seneste empiriske forskningsprojekter:

1.  ReHaRe - Reaching the Hard to Reach. Et Erasmus+ projekt med fokus på undersiningsudvikling i samarejde med børn og lærere.

2.  Fritids- og ungdomsklubbens i udsatte boligområder.

3. Inklusions- og undervisningsudvikling i samarbejdet mellem specialskolelærere og almenskolelærere.

4. Inklusion og eksklusion i folkeskolen: Neoliberale skolepolitikkers indflydelse på undervisningen. 

I tidligere forskning har Lotte Hedegaard-Sørensen interessseret sig for: 

1. Indkredsningen af en inkluderende specialpædagogisk faglighed, som trækker på almenpædagogisk, didaktisk og specialpædagogisk viden. Interessen rettes mod at undersøge, hvordan specialpædagogisk viden kan indgå almenskolens inkluderende læringsmiljøer. En del af dette involverer en interesse for flerfagligt samarbejde og vidensdeling blandt forskellige faggrupper.

2. Indkredsningen af en situeret professionalisme hos lærere. Det er en form for professionalisme, som baserer sig på faglige traditioner og på situerede skøn i undervisningssituationer. Implicit heri problematiseres manual- og konceptbaserede specialpædagogiske programmer.

3. Lærerfaglig udvikling med fokus på pædagogiske lektionsstudier og med metoder som praksisfortællinger og lektionsbeskrivelser. Fokus er på a tdokumentere, analaysere og udvikle det læreres praksis. 

4. At udvikle og afprøve en samabejdsorienret praksisforskningstilgang. En tilgang, som dels trækker på videnskabeligt funderet og krtisk praksisforskning og på samarbejder med lærere og pædagoger (informanter) om udviklingen af praksis. 

Vis alle (66) »

Vis alle (20) »

  • Inklusion

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

  • Specialpaedagogik (Tidsskrift)

    Aktivitet: Udgivelse af peer-review og redaktionelt arbejde - typerRedaktør af serieFormidling

  • Inklusion

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Vis alle (45) »

Seneste aktiviteter og konferencer

ID: 32133891